معاون وزیر بازرگانی آخرین جزئیات ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را تشریح کرد.

محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص کم و کیف ذخیره‌سازی کالاهای اساسی برای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: در ارتباط با برخی کالاها کار ذخیره‌سازی در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد، اما درباره برخی دیگر از کالاها که جنبه فسادپذیر داشتند برای اخذ تسهیلات مشکلاتی وجود داشت که با نشستی که دو هفته پیش بین بانک‌های عامل و وزارت بازرگانی برگزار شد، موانعی که کار را کند کرده بود برطرف شد، لذا کار با سرعت بالایی در حال جریان است و فکر نمی‌کنم مشکل چندانی وجود داشته باشد. وی در پاسخ به فارس درباره مهم‌ترین کالاهایی که ذخیره‌سازی آنها برای اجرای طرح هدفمندشدن یارانه‌ها آغاز شده است، گفت: روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ و حبوبات که اقلام اصلی هستند در اقلام پروتئینی در ذخیره‌سازی تخم مرغ با کندی تشکل صنفی مربوطه مواجه بودیم، در سایر کالاها هم با زمانبندی پیش‌بینی شده کار در حال انجام است. معاون وزیر بازرگانی گفت:‌ ذخیره‌سازی کالاهایی مانند برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ، حبوبات و تخم مرغ حساسیت بالایی برای ما داشت.

وی افزود: بسته به نوع کالا از تولیدات داخل و واردات برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنیم، به طوری که ۸۵ درصد تامین روغن نباتی از منابع خارجی و۶۰ درصد نیاز شکر از منابع خارجی تامین می‌شود که با واردات مواد خام فرآوری لازم در کارخانجات داخلی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: ذخیره سازی مرغ ترجیحا از تولیدات داخل تامین می‌شود، اما در خصوص گوشت قرمز چون تولید داخل ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز داخل را تامین می‌کند برای ذخیره‌سازی گوشت قرمز از محل واردات استفاده می کنیم.

وی افزود: واردات گوشت قرمز از مبادی متنوعی صورت می‌گیرد، اما به هیچ وجه اقدام به واردات دام زنده نمی‌کنیم. ضیغمی در پاسخ به اینکه آیا تعهدات لازم از مباشرین بخش خصوصی اخذ شده است تا در شرایط اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها با مشکل مواجه نشوید، گفت: با عقد تفاهمنامه و قرارداد در عین حال ذخیره سازی کالا هم به لحاظ برنامه ریزی خودمان و تضامین بانکی تحت مدیریت وزیر بازرگانی، ذخیره‌سازی کالاها انجام می‌شود و آزادسازی کالا نیز با مدیریت وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: مراحل مختلف دریافت تضامین نیز وابسته به فرآیند تعیین و تایید وزارت بازرگانی است، یعنی با ورود کالا به انبارها تسهیلات اعطایی ۲۰ درصد پرداخت می‌کند، لذا کاملا ذخیره‌سازی تحت مدیریت است و مشکلی به لحاظ تضامین بانکی وجود ندارد، ضمن اینکه مباشرین ذخیره‌سازی قابل اطمینان و امتحان پس داده هستند.