تحریم‌ها اثر روانی هم ندارند

وزیر امور اقتصادی و دارایی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران را سیاسی دانست و تاکید کرد که این تحریم‌ها حتی تاثیرروانی خود را هم از دست داده‌اند. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که تحریم‌های جدید بیشتر یک مقابله روانی است، گفت: با توجه به اینکه کشور ما چندین سال است که با این مواجهه روانی مقابله کرده، تاثیر تحریم‌ها عملا بسیار کم وناچیز شده است.

وی گفت: چند سال پیش وقتی بحث این تحریم‌ها پیش می‌آمد، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی کشور مثل بورس به آن واکنش نشان می‌دادند، ولی در حال حاضر شاهد روند رو به رشد شاخص بورس هستیم که نشان دهنده این است توان مقابله روانی کشور ما در برابر این گونه فشارها بالا رفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: فعالان اقتصادی توجهی به این‌گونه فشارها ندارند، اگرچه شاید سختی‌هایی هم وجود داشته باشد، اما این سختی‌ها موضوع تازه‌ای نیست.

حسینی در تشریح ابعاد تحریم‌های جدید گفت: این تحریم‌ها عملا موضوع جدیدی را در بر نمی‌گیرند و تحریم کنندگان از دید خودشان محدودیت گذاشته‌اند، نه ممنوعیت که آن هم به دلیل فشارهای آمریکا بوده است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه این تحریم‌ها نکته تازه‌ای ندارد و قبلا هم بوده است، گفت: رونق اقتصادی کشور در سال گذشته با توجه به بحران اقتصادی جهانی و همچنین وجود تحریم‌ها که سعی در بالا بردن هزینه‌های تجارت در کشور ما داشت، نشان از بی‌تاثیری این ابزار دارد.

حسینی توضیح داد: مثلا شاهد بودیم صادرات غیر نفتی در سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۰ درصد و از لحاظ وزن ۳۰ درصد رشد داشت و واردات هم به لحاظ وزنی رشد ۱۸ درصدی نشان می‌دهد. کاهش ۵/۱ درصدی ارزش واردات نه به دلیل تحریم‌ها، بلکه به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی بوده است.

وی ادامه داد: رشد ۶۵ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رشد ۲۷ درصدی جذب سپرده‌های مردمی در بانک‌های دولتی یا بانک‌هایی که دولت در آنها سهام دارد، نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به دلایل مختلف نسبت به بحث تحریم‌ها آسیب‌پذیر نیست.

وزیر اقتصاد در توضیح این دلایل گفت: همانطور که اشاره کردم، این تحریم‌ها بر بخش واقعی اقتصاد کشور تاثیری ندارد و اثرات روانی آن هم منتفی است. مورد دیگر این که اقتصاد ایران بسیار بزرگ است و یک بازار ۷۴ میلیون نفری عرضه و تقاضا دارد و عمده عرضه داخلی به مصرف داخلی همین بازار می‌رسد.