وزیر اقتصاد: تحریم‌ها حتی اثر روانی هم ندارند

دنیای اقتصاد- صدور چهارمین قطعنامه تحریم‌ در شورای امنیت علیه ایران بازتاب گسترده داخلی و خارجی به دنبال داشته است و در راس آن محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور که در چین به سر می‌برد، قطعنامه روز چهارشنبه هفته گذشته را تیر خلاصی به شورای امنیت، اوباما و دولت آمریکا دانست و آن را کاغذی بی‌ارزش توصیف کرد‌. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، منوچهر متکی، وزیرخارجه، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل و علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی هم از دیگر مقامات دولتی بودند که به صدور این قطعنامه اعتراض کرده یا آن را بی‌ارزش خواندند. همچنین، نمایندگان مجلس و در راس آن علی لاریجانی، رییس مجلس هم رفتار شورای امنیت را غیر عقلانی دانست و حسینی، وزیر اقتصاد، تصویب این قطعنامه را بر اقتصاد کشور حتی از نظر روانی هم بی‌تاثیر دانست‌. در خارج از کشور هم کشورهایی چون برزیل و ترکیه و لبنان به انتقاد از شورای امنیت پرداختند، اما آمریکا، اروپا و اسرائیل به حمایت از قطعنامه موضع‌گیری کردند. احمدی‌نژاد درشانگهای چین:

قطعنامه تحریم کاغذی بی‌ارزش است

اگر کسی خیال می‌کند این قطعنامه اثر دارد و عده‌ای باید از آن تبعیت کنند، اشتباه می‌کند؛ این یک کاغذ بدون ارزش است

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، چهارمین قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را تیر خلاصی به شورای امنیت، اوباما و دولت آمریکا توصیف کرد و در عین حال آن را کاغذی بی‌ارزش توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد که عصر جمعه به وقت شانگهای در حاشیه‌ بازدید از اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای و شرکت در روز ملی ایران در این نمایشگاه، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره قطعنامه‌ شورای امنیت، با بیان اینکه «دو، سه روزی است موضوع قطعنامه به یک خبر دست اول تبدیل شده» اظهار کرد: «این قطعنامه را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.»

رییس‌جمهور ادامه داد:« از نظر ملت ایران این قطعنامه فاقد ارزش حقوقی و در واقع نشان‌دهنده ضعف بانیان صدور آن است نه قدرت آنها و صدور آن نشانه نه تنها ضعف سیاسی، بلکه ضعف منطق نیز هست. این قطعنامه تیر خلاصی به شورای امنیت است.» احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به گفته‌های قبلی خود مبنی بر اینکه «شورای امنیت ابزار دست دولت آمریکا است و متعلق به ملت‌ها نیست» ادامه داد: «ساختار شورای امنیت دموکراتیک نیست؛ بلکه کاملا دیکتاتوری است.»

رییس‌جمهور با بیان اینکه «شورای امنیت ۱۵ عضو دارد» افزود: «پنج عضو آن دارای حق وتو هستند. در ضمن دارای بمب اتم هستند و انرژی اتمی نیز دارند، آنها در واقع از خودشان دفاع می‌کنند و می‌خواهند انرژی اتمی به صورت انحصاری در اختیار خودشان باشد؛ از این رو به هر بهانه‌ای از پیشرفت دیگران جلوگیری می‌کنند. می‌ماند ۱۰ عضو دیگر که از طرفی سه عضو آن رای منفی و ممتنع دادند. از هفت عضو دیگر نیز چهار عضو، عضو بلوک سرمایه‌داری محسوب می‌شوند و در طول این ۱۰۰ سال یکبار رای مستقل نداده‌اند. چطور کشوری که پادگان نظامی آمریکا در آن مستقر است، می‌تواند رای مستقل بدهد؟ معلوم است که رای‌اش مستقل نیست.»

وی گفت: «می‌ماند سه عضو دیگر که به ما گفته‌اند به شدت تحت فشار هستند، حتی برخی از کشورهایی که دارای حق وتو هستند، به ما گفته‌اند که تحت فشار هستند.» وی گفت: اگر کسی خیال می‌کند این قطعنامه اثر دارد و عده‌ای باید از آن تبعیت کنند، اشتباه می‌کند؛ این یک کاغذ بدون ارزش است.» احمدی‌نژاد همچنین اظهارکرد: «این قطعنامه تیر خلاصی به رییس‌جمهور آمریکا نیز هست؛ برای او که با شعار تغییر آمد. او گفت می‌خواهد روش‌های یک‌جانبه و قلدرمآبانه بوش را تغییر دهد، ولی می‌بینیم که امروز در مسیر آقای بوش حرکت می‌کند؛ بوش به کجا رسید و امروز کجا است.»

احمدی‌نژاد همچنین گفت: «ما فکر می‌کنیم در حال حاضر منفورترین چهره تاریخ معاصر آقای بوش است.»

قطعنامه، پایان شعار تغییر است

رییس‌جمهور ادامه داد: «این قطعنامه به معنای پایان شعار تغییر است و پایان شعار تغییر به معنای پایان رییس‌جمهور آمریکا است.»

وی گفت: «این قطعنامه تیر خلاص به دولت آمریکا نیز هست. دولتی که می‌خواست با فریبکاری کشورها را اشغال کند، میلیون‌ها نفر را بکشد و از دیکتاتورترین دیکتاتورهای تاریخ حمایت کند و همزمان هم شعار تغییر و حقوق بشر بدهد.»

احمدی‌نژاد هم‌چنین اظهار کرد:« این قطعنامه یک شکست و افتضاح برای بانیان آن است.»

آمریکا باید از آژانس اخراج شود

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در نشست خبری که در حاشیه اکسپو شانگهای برگزار ‌شد، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ما فکر می‌کنیم اگر قرار باشد کسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شود در وهله اول دولت آمریکا است؛ دولتی که هم بمب اتم ساخته و هم از آن استفاده کرده است و امروز هم با بمب اتم ملت‌ها را تهدید می‌کند؛ این دولت صلاحیت حضور در آژانس را ندارد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «خنده‌دار این است که آنها قطعنامه علیه ایران صادر می‌کنند تا با ما گفت‌وگو کنند! این منطق قلدرها و زورگوها است، گفت‌وگو باید در فضای دوستانه باشد؛ گفت‌وگو در فضای دشمنی معنا ندارد.»

احمدی‌نژاد با بیان این که «ما تلاش کردیم دولت آمریکا در این چاله‌ بزرگ نیفتد»، گفت: «صهیونیست‌های پشت صحنه اصرار دارند آمریکا را به صورت کامل ساقط کنند. ما تلاش کردیم آنها در نقطه مقابل ملت ایران قرار نگیرند، ولی گویی خیلی عجله دارند. ما به آنها توصیه می‌کنیم نگاهی به سرنوشت دولت‌های قبلی آمریکا بیندازند.»

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه «ما با دولت‌های زورگو مشکل داریم»، گفت: «در واقع موضوع هسته‌ای بهانه است. دولت آمریکا می‌خواهد خاورمیانه را ببلعد و به واسطه بلعیدن آن بر دنیا مسلط شود. ما می‌گوییم ایران هرگز چنین اجازه‌ای را به آمریکا نمی‌دهد، اگر حنجره‌هایشان را نیز پاره کنند ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.»

دلیلی برای تضعیف رابطه ایران و چین وجود ندارد

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران و چین، گفت:« ما روابط خوبی با تمام کشورهای دنیا به جز سه، چهار کشور داریم. روابط ایران و چین روابط گسترده‌ فرهنگی و تاریخی است و هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: «البته روابط اقتصادی ما با آمریکا در پایین‌ترین سطح ممکن است و آمریکایی‌ها از بازار ایران محروم هستند و تلاش می‌کنند این محرومیت را به نوعی جبران کنند؛ اما همان‌طور که گفتم ما با دیگران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم این روابط‌ را گسترش دهیم.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا ایران قصد دارد رابطه‌اش را با چین کاهش دهد؟ گفت: «رابطه ما با چین رابطه خوبی است و دلیلی برای کنترل و تضعیف این رابطه وجود ندارد؛ همان‌طور که در سخنان قبلی گفتم، مشکل آمریکا است.» احمدی‌نژاد با بیان این‌که «باید این مشکل را حل کرد»، گفت: «کشورهای مستقل در اینجا نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. حضور برزیل و ترکیه در این عرصه موثر بود. آنها رای منفی به قطعنامه دادند که در واقع نشان داده شد که در شورای امنیت اجماع وجود ندارد، بلکه فشار و تحمیل وجود دارد.»

این قطعنامه فرار از بیانیه تهران است

احمدی‌نژاد گفت: «این قطعنامه در واقع فرار از بیانیه تهران است. آنها نمی‌خواستند به دست دوستی که دراز شده پاسخ مثبت بدهند؛ البته ما این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم. آنها در واقع خودشان را محروم و منزوی کردند. در حال حاضر منزوی‌ترین دولت، دولت آمریکا است. آنها در واقع می‌خواستند بر افتضاحی که رژیم صهیونیستی پیش آورده سرپوش بگذارند و حرکتشان انفعالی است.» رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان اینکه «این قطعنامه تاثیری در محیط سیاسی ندارد» گفت: «الا اینکه آمریکا خود را از دایره دوستی با ملت ایران به صورت کامل خارج کند و راهی برای خود باقی نگذارد.»

اوباما اشتباه بزرگی مرتکب شد

احمدی‌نژاد افزود: «آقای اوباما خیلی اشتباه کرد و ما فکر می‌کنیم او اختیار لازم را از خود ندارد. او تصمیم نمی‌گیرد، دیگران تصمیم می‌گیرند و او اجرا می‌کند.»

وی بار دیگر با بیان اینکه «قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شد، تاثیری ندارد» گفت: «البته این قطعنامه بر ملت ایران تاثیر مثبت دارد و باعث می‌شود در زمینه‌های علمی و صنعتی پیشرفت بیشتری داشته باشد و سرعتش را زیاد کند.» رییس‌جمهور مجددا با بیان اینکه «اوباما اشتباه بزرگی مرتکب شد» گفت: «آنها فکر کردند در ایران یک عده طرفدار آنها هستند که به هم کمک کنند به ملت ایران آسیب برسانند، ولی خیلی زود متوجه می‌شوند که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و در واقع با این اشتباهشان راه دوستی با ملت ایران را بسته‌اند.»

واکنش مقامات تهران به قطعنامه چهارم

دنیای اقتصاد- مقامات تهران به صدور چهارمین قطعنامه علیه ایران واکنش نشان دادند.

منوچهر متکی، وزیرخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در دوبلین در خصوص اقدامات آمریکا برای تصویب قعطنامه ضدایرانی در شورای امنیت گفت: این گونه اقدامات اشتباه است و با این کار، در واقع غرب به خود فشار می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متکی در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت در جمع خبرنگاران با اشاره به منطق انسانی ایران در حل مسائل تاکید کرد: این اقدامات نشان می‌دهد منطق دیپلماسی ایران بر دیپلماسی غرب غلبه کرده است.وی تاکید کرد: ما برتری دیپلماسی ایران را در کنفرانس هسته‌ای تهران مشاهده کردیم، به طوری که کارشناسان آمریکایی در ملاقات با من در حین کنفرانس تهران اظهار داشتند که منطق ایران بر خواسته‌های آمریکا در کنفرانس واشنگتن غلبه کرده است.به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز که در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی در مورد صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل گفت: این مساله شکست بزرگی برای آمریکایی‌ها در درون خود دارد؛ زیرا زمانی بود که آمریکایی‌ها وقتی موردی را برای تصویب اعلام می‌کردند، هیچ کشوری رای دیگری نمی‌داد. همه مصوبات با اجماع بود و هیچ کشوری جرات نمی‌کرد حرف دیگری بزند، اولین بار است که در مورد پرونده هسته‌ای ایران این اختلاف و رویارویی میان تعدادی از آنها ایجاد شده است. دو عضو شورای امنیت (ترکیه و برزیل) با قطعنامه مخالفت کردند، لبنان هم رای ممتنع داد. هشت ماه طول کشید تا آمریکا بتواند که رای جمع کند و این در دنیای نابرابر، پیروزی بزرگی است و در این نظام با رویکرد‌هایی که کشورهای مختلف دارند، توانستیم به این نقطه برسیم.

علی‌اکبر صالحی‌، رییس سازمان انرژی اتمی نیز درباره واکنش ایران به قطعنامه جدید شورای امنیت ‌گفت: «واکنش ما قطعا هوشمندانه و داهیانه خواهد بود، همان‌گونه که تاکنون بوده است. ما دچار آشفتگی نمی‌شویم و صبوریم و پس از بازگشت رییس‌جمهور به کشور، با تامل به ارزیابی دقیق شرایط و بررسی مسائل می‌پردازیم.» محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیزدر واکنش به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین و باثبات‌ترین کشور منطقه، هرگز تسلیم اقدامات خصمانه چند قدرت زورگو نخواهد شد و کماکان به دفاع از حقوق حقه خود ادامه خواهد داد.

علی اصغر سلطانیه‌، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی نیز در واکنش به صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت گفت که ایران یک لحظه نیز غنی‌سازی را که زیر نظارت کامل آژانس است، متوقف نخواهد کرد و لذا صدور این قطعنامه هیچ اثری در فعالیت‌های صلح‌آمیز ما نخواهد داشت.

سلطانیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران یک لحظه نیز غنی‌سازی را که زیر نظارت کامل آژانس است، متوقف نخواهد کرد و لذا صدور این قطعنامه هیچ اثری در فعالیت‌های صلح‌آمیز ما نخواهد داشت و صرفا باعث مخدوش شدن فضای همکاری سازنده به خصوص پس از بیانیه سران تهران، با ابتکار صادقانه کشورهای برادر و دوست ترکیه و برزیل می‌باشد. سلطانیه همچنین با بیان اینکه پاسخ ما به این قطعنامه همان پاسخی است که به قطعنامه‌های قبلی داده شده است، گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران زیر نظارت آژانس متوقف نخواهد شد. وی همچنین به شورای امنیت توصیه کرد که بیش از این به اعتبار خود لطمه نزند.

عکس: AFP