واکنش رسمی‌مجلس به اظهارات غیررسمی ‌رییس‌جمهور

عکس: ایلنا

لاریجانی: مواردی از تخلفات قانونی وجود دارد که بنده فعلا‌ بنابر طرح آن ندارم، اما چنانچه اصرار بر این مباحث شد قطعا‌ برای مردم بیان خواهد شد

نکونام: اظهارات رییس‌جمهور در جلسه با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ دقیقا‌ همان‌هایی بود که خبرگزاری فارس منتشر کرد دنیای اقتصاد- یک هفته پس از انتشار غیررسمی‌سخنان حاشیه‌ساز محمود احمدی‌نژاد در جمع اعضای هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس به آن اظهارات رییس جمهور واکنش نشان داد. لاریجانی البته در روزهای گذشته یکی دو بار دیگر نیز در سخنرانی‌های پراکنده نسبت به این اظهارات احمدی‌نژاد موضع‌گیری کرده بود، اما در جلسه علنی دیروز، او نه تنها طی نطق مفصل خود به اظهارات رییس‌جمهور پاسخ داد، بلکه از نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ خواست راجع به صحت و سقم سخنان احمدی‌نژاد در جلسه یادشده به نمایندگان توضیح دهد. محمد ابراهیم نکونام، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ هم تاکید کرد که سخنان منتسب به رییس‌جمهور که هفته گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، عینا‌ همان اظهاراتی است که محمود احمدی‌نژاد بیان کرده است. این در حالی است که «دفتر امور رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی ریاست‌جمهوری» چند روز قبل «همه سخنان منتسب به ریاست محترم جمهوری در گزارش خبرگزاری فارس» را تکذیب کرده و «انتشار اخبار با استفاده از منابع موهوم و ناشناس» را «عملی غیرقانونی»خوانده بود.

لاریجانی: تشخیص حسن و قبح مصوبات برعهده مجلس است

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی‌امام خمینی (ره) و سالگرد ۱۵ خرداد اظهار کرد: اگر امام (ره) به مجلس متشکل از نمایندگان مردم تاکید می‌ورزیدند که در راس امور است، بر این جهت استوار بود که عدالت جز از طریق تسلط اراده مردم بر سرنوشت خود میسر نیست. رییس مجلس خاطرنشان کرد: در بحث‌های اخیر در مورد اجرای قوانین یا جایگاه مجلس باید به همین مبانی انقلاب رجوع نمود. وی با بیان اینکه اصولا‌ تئوری سه قوه در قانون اساسی برای عدم تمرکز قدرت در یکجا وضع شده است که می‌تواند فسادآور باشد، متذکر شد: واضعین قانون اساسی می‌دانستند تفکیک قوا برای سرعت در اجرا طراحی نشده وگرنه روشن بود چنانچه قوه‌مقننه و قضائیه زیر مجموعه قوه‌مجریه باشند، سرعت کارها بیشتر می‌گردد، بلکه این تفکیک برای جلوگیری از دیکتاتوری است که تمرکز قدرت می‌تواند این آسیب را در کلان جامعه ایجاد کند.

جایگاه قانونی مجمع تشخیص چون و چرا ندارد

وی تصریح کرد: روشن است تشخیص حسن و قبح مصوبات مطابق قانون اساسی برعهده عقل جمعی مجلس که نمایندگی اراده ملت را دارند، است؛ اما در مورد مصوبات خلاف شرع و خلاف قانون اساسی که به رقم ۱۳۰ عدد اشاره شده است بعید می‌دانم کل مصوبات مجلس هشتم ۱۳۰ عدد باشد و از این تعداد شاید ۱۰ تا ۱۵ عدد آن با اشکال و یا مخالفت قانون اساسی توسط شورای نگهبان مواجه شده است که آن هم اغلب مربوط به موافقت نامه‌های دولت با سایر دول خارجی است که با امضای رییس‌جمهور یا وزیر مربوط به مجلس داده شده است.

لاریجانی افزود: در اصل ۱۱۲ قانون اساسی آمده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت نظام در مواردی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی‌را شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند. بررسی مصوبات خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی در متن جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نهفته است و جای چون و چرا ندارد.

مطالب غیررسمی‌نمی‌تواند مجلس را محدود کند

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی‌مبانی حرکت خود را قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم می‌داند و برای پیگیری موضوع و پیگیری وظایف خود اهل مجامله و سهل‌انگاری نخواهد بود و تصور نشود برخی مطالب غیررسمی‌می‌تواند حوزه کاری مجلس

را محدود سازد. رییس مجلس تاکید کرد: البته ترجیح در حرکت امروز جامعه قطعا‌ طرح این مسائل نیست و اگر هم مواردی باشد عمل صحیح آن است که کمیسیون‌های مختلف مخصوصا‌ کمیسیون اصل ۹۰ به وظیفه قانونی خود عمل کنند، رایزنی‌های وحدت‌ساز این قوا البته همیشه اثربخش و مفید است؛ اما به هیچ وجه نباید وظیفه ذاتی قوا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی گفت: البته مواردی از تخلفات قانون وجود دارد که بنده فعلا‌ بنابر طرح آن ندارم، اما چنانچه اصرار بر این مباحث شد قطعا‌ با اطلاع نمایندگان برای مردم بیان خواهد شد و اقدام مناسب صورت می‌گیرد.

رسایی: دفتر رییس جمهور تکذیب کرده است

در پایان نطق رییس مجلس، حمید رسایی، از نمایندگان حامی ‌دولت در مجلس، با ارائه تذکری خطاب به لاریجانی، با اشاره به سخنان منسوب به رییس‌جمهور در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: بخشی از سخنان امروز شما به صحبت‌هایی که منسوب به آقای احمدی‌نژاد است اشاره داشت که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده است. هرچند که تکذیب کرده بودند. بنده معتقدم اگر بخشی از آن حرف‌ها را ایشان زده باشد حرف‌های نابه‌جایی است، اما منظور این است که موضع ایشان این نیست. نماینده تهران گفت: در طول دو هفته گذشته ریاست محترم دستگاه قضائیه نیز پس از آنکه ۱۷۵ نفر از نمایندگان بیانیه‌ای امضا کردند و در مجلس قرائت شد، در سخنرانی‌شان تعابیر نامناسبی درباره این کار نمایندگان به کار بردند و برای مجلس ابراز تاسف کردند. این در حالی است که طبق اصل ۸۴ هر نماینده در قبال همه ملت مسوول است و حق دارد درباره همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی‌مجلس خاطرنشان کرد: انتظار بود که اینجا درباره آن صحبت‌ها نیز تذکر عمومی‌ می‌دادید. شاید تذکر خصوصی داده باشید که من اطلاعی ندارم؛ اما باید یک تذکر عمومی ‌می‌دادید تا از جایگاه مجلس و حق نمایندگان دفاع شود.

لاریجانی در پاسخ به رسایی به بیان اینکه تذکر شما مربوط به دستور جلسه نیست، گفت: سخنان من درباره جایگاه مجلس بود و به طور کلی گفتم همه قوا باید رعایت شان مجلس را بکنند. البته شما هم توجه داشته باشید وقتی بیانیه ۱۷۵ امضایی صادر شد، نمایندگان گفتند این همان مطلبی نبود که ما امضا کردیم. وی اضافه کرد: درباره بحثی هم که مطرح کردید که رییس‌جمهور سخنانشان را تکذیب کرد، آقای نکونام [نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰] اینجا هستند. بهتر است آقای نکونام بگویند این مطالب بوده است یا نه؟ وی خطاب به نکونام گفت: روشن کنید برای نمایندگان که این مسائل بوده است یا نه؟

نکونام: سخنان احمدی‌نژاد دقیقا‌ همان‌ها بود

پس از این اظهارات لاریجانی، محمد ابراهیم نکونام نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ با قرارگرفتن پشت تریبون نسبت به جلسه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و رییس‌جمهور توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: درباره چند پرونده و تخلفاتی که نسبت به قوانین در حوزه‌های مختلف دولت صورت گرفته بود، مواردی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد. از باب خیرخواهی و نیت خیر،‌ اعضای هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰تصمیم گرفتند این موارد را به صورت موردی و حضوری در جلسه محرمانه خدمت رییس‌جمهور بیان کنند. در این جلسه جمعی از دوستان از جمله آقایان ابوترابی فرد، حسین فدایی، علیرضا زاکانی و اسلامی‌از کمیسیون اصل ۹۰ و میرتاج‌الدینی، مسعود پور و ریاض به همراه رییس‌جمهور و البته جوانی که او را نمی‌شناختم نیز از دولت حضور داشتند.

نکونام تصریح کرد:‌ ما مسائل خود را مطرح کردیم که من در یک بیانیه ریز آنها را عرض کردم، از جمله درباره «اساسنامه‌ها»، «هزینه کرد مبلغی از یک محل در محل دیگر»، «‌ابلاغ‌نشدن قوانین در فرجه مشخص »و «‌ابلاغ‌نشدن دو قانون مشخص به دستگاه‌های اجرایی برای اجرا» و موارد دیگر. وی گفت: موارد عنوان‌شده حدود ۱۰ مورد است که خدمت رییس‌جمهور عرض کردم. رییس‌جمهور همه آنها را به نحوی قبول داشتند؛ اما مشکلاتی را مطرح کردند و استدلال‌هایی در رابطه با اجرا نشدن یا تخلف از قوانین یا عدم اجرای قوانین داشتند؛ همانی که در گزارش خبرگزاری فارس آمده است. نایب‌رییس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: اتفاقا احساس کردم آنها یادداشت نیست، احتمالا آنها متن ضبط شده توسط نوار است که پیاده شده و در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است و همه‌ آنها دقیقا درست است.

وی خاطرنشان کرد: ‌مواردی را که خبرگزاری فارس نقل کرده، دقیقا در آن جلسه رییس‌جمهور بیان کردند؛ البته دفتر رییس‌جمهور در بیانیه‌ای چهار بندی آن را تکذیب کرد. در حالی که اظهارات همان است؛ هرچند خبرگزاری فارس هم بعد از تکذیبیه دفتر رییس‌جمهور رسما اعلام کرد که یکی از افراد رسانه‌ای دفتر رییس جمهور این موارد را در اختیار خبرگزاری قرار داده که فایل صوتی آن برادر عزیز هم در خبرگزاری موجود است.