نمره منفی و جریمه 20 تخلف رانندگی پرخطر مشخص شد

توقیف پلاک خودرو در صورت پرداخت نکردن جریمه

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس با تعیین ۲۰ تخلف رانندگی پرخطر، جدول نمره منفی برای تخلفات رانندگی را تصویب نهایی کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه در ادامه بررسی جزئیات لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی، جدول محاسبات نمره منفی برای ۲۰ تخلف رانندگی پرخطر را بررسی و تصویب نهایی کردند.

براساس مصوبه مجلس در صورتی که فردی ۳۰ نمره منفی کسب کند، گواهینامه او ضبط و ۴۰ هزار تومان جریمه نقدی می‌شود.

براساس جدول مذکور هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا یا حرکات آکروباتیک یا حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر از ساعت)، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت به طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی و تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) از جمله تخلفات رانندگی پرخطر که دارای نمره منفی (بین ۳ تا ۱۵ نمره) هستند در نظر گرفته شده است. همچنین عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر، نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای موارد خطرناک، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص، عدم توجه به زمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه و عدم رعایت مقررات حمل بار از دیگر تخلفات پرخطر در این جدول است.

براساس مصوبه مجلس پس از اعمال این مقررات، چنانچه در اثر ارتکاب به تخلفات جدید ۲۵ نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او به مدت ۶ ماه ضبط و پس از انقضای مدت مزبور و پرداخت ۶۰۰ هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود؛ البته در صورتی که متخلف ۶ ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی، مرتکب هیچ یک از تخلفات رانندگی نشود، تمام نمره‌های منفی بلااثر شده و تخلفات بعدی به عنوان تخلف اول محسوب خواهد شد.

توقیف خودرو در صورت همراه نداشتن مدارک

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند در صورتی که گواهینامه، کارت خودرو، بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی (برای خودروهایی که بیش از ۵ سال از تولید آنها می گذرد) به همراه راننده نباشد، ماموران راهنمایی می‌توانند خودرو را متوقف کنند.

بر اساس مصوبه مجلس، رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از ۵ سال از تولید آنها می‌گذرد و برگ معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه ماموران راهنمایی و رانندگی ارائه نمایند. ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا راننده تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد. مجلس مقرر کرد در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد، ماموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد ماموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده کنند.

نمایندگان مصوب کردند چنانچه اقامتگاه راننده شهر دیگری باشد بنا به تقاضای وی راهنمایی و رانندگی مکلف است پس از وصول مدارک لازم نسبت به ارسال مدارک اخذ شده به راهنمایی و رانندگی محل مورد نظر وی توسط پست و ظرف مهلت چهل و هشت ساعت اقدام کند.

مجلس مقرر کرد، رانندگان وسایل نقلیه مسافربری و باربری عمومی باید علاوه بر مدارک فوق سایر مدارک اختصاصی مربوطه را به همراه داشته باشند.

بر اساس مصوبه مجلس کلیه وسایل نقلیه باید به تجهیزاتی که در قوانین و مقررات معین می‌شود مجهز باشند، در صورت مجهز نبودن وسایل نقلیه به تجهیزات مذکور، راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری و ارائه خدمات به آنها خودداری نماید. راهنمایی و رانندگی موظف است، شش ماه قبل از الزام رانندگان و بر اساس مصوبه مجلس هر گاه ظرف مهلت چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه متخلف جریمه مربوطه را پرداخت نکند از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یک ماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می شود. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهینامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.

مجلس همچنین مقرر کرد در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به ۱۰ میلیون ریال برسد راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده (۵) این قانون اقدام کند راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه می باشد. در صورت اعتراض واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.