احمدی‌‌نژاد: روسیه مراقب باشد
رییس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان، مواضع سوال برانگیز خود را تکرار کرد- عکس:AFP.
دنیای اقتصاد - به دنبال انتشار اخباری از مواضع سوال‌برانگیز روس‌ها در پرونده هسته‌ای ایران، محمود احمدی‌نژاد ضمن تاکید بر اینکه بین ایران و روسیه تنشی وجود ندارد، اعلام کرد که دولتمردان روسی باید مراقب رفتار خود باشند.رییس‌جمهور در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی LBC لبنان تصریح کرد: انتظار این است که روسیه شرایط و ضوابط دوستی را در شرایط حساس رعایت کند و ما انتظار نداریم در شرایطی که برخی علیه ملت ایران آشکارا سازماندهی می‌کنند، روسیه نیز در این زمینه با آنها مشارکت داشته باشد و این یک انتظار منطقی است.گفتنی است دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه پریشب در کنفرانس خبری مشترکی با مرکل، صدراعظم آلمان از حمایت مسکو و برلین با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. مدودف مدعی شد هیچ کس خواهان تحریم نیست؛ اما درباره تحریم توافق حاصل شده است!

به دنبال همصدایی مسکو با اروپاییان مطرح شد
احمدی‌نژاد: روسیه مراقب رفتار خود باشد
ایتالیا بر اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران تاکید کرد
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور روز شنبه در مصاحبه با شبکه ال. بی .سی لبنان درباره انتقاد اخیر ایران از مواضع روسیه گفت: بین ایران و روسیه تنشی وجود ندارد، تذکری داده شد تا دولتمردان روسی مراقب رفتار خود باشند. انتظار این است که روسیه شرایط و ضوابط دوستی را در شرایط حساس رعایت کند. انتظار نداریم در شرایطی که برخی، علیه ملت ایران آشکارا سازماندهی می‌کنند، روسیه نیز در این زمینه با آنها مشارکت داشته باشد و این یک انتظار منطقی است.
احمدی‌نژاد گفت: اگر روسیه، گروه 1+5 و هر کشور دیگری، بندهای بیانیه تهران را می‌پذیرفتند بی‌شک مسیر کنونی طی می‌شد، از این‌رو بیانیه تهران به معنای نفی روسیه و سایرین نیست، بلکه نشانگر این است که برزیل، ترکیه و ایران دریافت مشترک و بهتری از مسائل جهانی دارند و می‌توانند نقش بهتری در شرایط کنونی ارائه کنند.
با این حال، به فاصله کمتر از ۲۰ روز از امضای بیانیه سه جانبه تهران‌، روز شنبه سران روسیه و آلمان یک‌صدا خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران شدند. دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک همچنین از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه تهران در‌آینده نزدیک خبر دادند. مدودف در قیاس با مرکل در ‌این کنفرانس مطبوعاتی رویه تندتری را در پیش گرفت و از مقامات ‌ایران خواست به خواسته‌های جهان پاسخ بدهند و از مواضع غیرمسوولانه پرهیز کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از شبکه خبری سی .ان. ان‌، رییس‌جمهور روسیه افزود: اجماع جهانی بر اعمال تحریم‌ها علیه‌ایران است، اگرچه کسی تمایلی به‌این تحریم‌ها ندارد؛ اما گاهی لازم است که کشورها بدانند که باید همگام با جامعه جهانی، جهان را مدیریت کنند. او همچنین تحریم‌ها را ضرورت جهانی دانست و افزود: برای ادامه روابط با اروپا، چین و‌ایالات متحده آمریکا لازم است که به تحریم‌ها توجه کنیم. بنابر‌این گزارش مدودف گفت: از‌ایران می خواهم به خواسته جامعه جهانی که همچون یک خانواده هستند، پاسخ بدهد و از سخنان غیر مسوولانه پرهیز کنند، زیرا‌این کار تنها راه حل پرونده به بن بست رسیده اتمی‌ایران است. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه در دیدار با همتای چینی خود گفته بود: اعمال تحریم‌ها علیه‌ایران باید با نگاه به توافق‌ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت هسته‌ای همراه باشد. به گزارش ایسنا، آلمان و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) به تازگی دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را به بحث گذاشته‌اند و واشنگتن مدعی شده است که رای‌گیری درباره‌ قطعنامه‌ جدید احتمالا در روزهای آینده انجام خواهد گرفت.
‌این همه در حالی است که وزیران خارجه‌ایران، برزیل و ترکیه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری پس از نشست سران کشورهای یاد شده در تهران، بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن ‌ایران مشروط به توافق با گروه وین(آژانس اتمی‌، آمریکا، روسیه و فرانسه) موافقت خود را با تبادل ۱۲۰۰ کیلو گرم اورانیوم ۵/۳ درصدی با ۱۲۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصدی در خاک ترکیه اعلام کرد. مفاد‌این بیانیه اما با واکنش سرد و بعضا منفی کشورهای غربی مواجه شد و حتی یک روز پس از آن، آمریکا پیش‌نویس چهارمین قطعنامه علیه‌ ایران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. در میان ‌این واکنش‌ها‌، واکنش روس‌ها از تازگی خاصی برخوردار بود؛ به گونه‌ای که پس از چند روز با انتقاد شدید محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور مواجه شد. مدودف پس از امضای توافق سه‌جانبه تهران گفته بود: من توافقنامه امضا شده میان‌ ایران، برزیل و ترکیه را مطالعه کرده‌ام، اما هنوز سوالاتی باقی مانده است و آن ‌این است که آیا ‌ایران قصد ادامه غنی‌سازی اورانیوم را دارد یا نه؟ من از مقامات کشورم دریافت کردم که‌این غنی‌سازی ادامه پیدا می‌کند در چنین شرایطی البته نگرانی‌های جامعه بین‌المللی که در گذشته وجود داشت، باقی خواهد ماند.‌این سخنان با انتقاد احمدی‌نژاد از رفتار روسیه مواجه شد و رییس‌جمهور به مقامات ‌این کشور هشدار داد‌: کاری نکنند که ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود قرار دهند. احمدی‌نژاد ۱۱ روز پیش، در جمع مردم کرمان با بیان‌این که «امروز توضیح دادن رفتار مدودف به ملت ایران برای ما خیلی مشکل است» تصریح کرد: مردم ایران نمی‌دانند که روس‌ها با ما دوست هستند یا علیه ما؛ اگر به جای رییس‌جمهور روسیه بودم در اظهار نظر و تصمیم‌گیری در مورد موضوعاتی که به یک ملت بزرگ و مقتدر مانند ملت ایران مربوط می‌شود با احتیاط و تامل بیشتری عمل می‌کردم. به گزارش خبرگزاری فارس، آنگلا مرکل نیز در کنفرانس خبری مشترک با مدودف در برلین، از اجماع نظر میان قدرت‌های جهان در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به عنوان یک پیشرفت عمده دیپلماتیکی یاد کرد و گفت که امیدوار است که سازمان ملل در این خصوص بسیار سریع اقدام کند. وی تصریح کرد: احتمال می‌رود که در آینده‌ای نزدیک تحریم‌ها علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل به تصویب درآید. من بسیار خوشحال هستم که امروز ما می‌توانیم در اینجا کنار یکدیگر بایستیم و اعلام کنیم که این موضع مشترک نه تنها شامل اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه می‌شود بلکه چین را نیز شامل می‌شود.
موضع ایتالیا
همزمان با هم صدایی سران روسیه و آلمان، فرانکو فراتینی، وزیر خارجه‌ایتالیا بار دیگر مخالفتش را با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اعلام کرد و گفت: ما اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید از اعمال تحریم‌ها که در چارچوب اجبار ایران به پذیرش مذاکرات است، حمایت کنیم. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ایتالیا با تاکید بر مخالفت با هر گونه اقدام نظامی در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: همیشه گفتیم که صحبت کردن درباره حمله به منزله یک فاجعه خواهد بود. وی بیان کرد: مواضع ایتالیا در راستای تضمین امنیت اسرائیل است؛ اما با گزینه نظامی در منطقه مخالف است. وی افزود: بهتر است روابط ترکیه و اسرائیل در معرض خطر جدال بر سر اعمال تحریم‌ها علیه ایران قرار نگیرد.

روس‌ها هرگز با ایران همراهی راهبردی نداشته‌اند

حسن غفوری فرد، نماینده مجلس تاکید کرد که روسیه هیچگاه با انقلاب اسلامی ایران همراهی نداشته است، لذا نمی‌توان از روسیه به عنوان یک دوست انتظار همراهی داشت. غفوری فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: شخصا هیچ وقت نه قبل و نه بعد از انقلاب نسبت به مواضع شوروی سابق اعتمادی نداشته‌ام و آنها پس از پیروزی انقلاب نشان دادند که هیچگاه با انقلاب اسلامی ایران همراهی نداشته‌اند. وی با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور درباره همراهی روس‌ها با غرب گفت: نمی‌توان از روسیه به عنوان یک دوست انتظار داشت. غفوری فرد با اشاره به موضوع راه‌اندازی نیروگاه بوشهر افزود: این یکی از بدقولی‌ها و عدم همراهی روس‌ها با جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین با اشاره به تنظیم پیش نویس قطعنامه از سوی غربی‌ها و همراهی روس‌ها با دنیای غرب در این زمینه تصریح کرد: تحریم علیه ایران موضوع جدیدی نیست و از اول انقلاب نیز همواره در چنین شرایطی بوده‌ایم. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تحریم‌هایی که در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، ادامه داد‌: به‌رغم این تحریم‌های شدید جمهوری اسلامی ایران همواره پیشرفت کرده است. وی گفت: اگر هم تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شود، ما می‌توانیم با ابتکارات خود این تحریم‌ها را دور زده و راه پیشرفت خود را ادامه دهیم.