تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

نمایی از مجلس نمایندگان آمریکا

شرکت‌هایی که در یک سال بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند، تحریم خواهند شد مجلس نمایندگان آمریکا، جمعه طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن شرکت‌هایی که در یک سال بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند، تحریم خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان آمریکایی با ۴۱۶ رای موافق در مقابل یک رای مخالف به این طرح تحریمی رای دادند تا آن را به لایحه هزینه‌های نظامی که با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۸۶ رای مخالف به تصویب رسید، پیوست کنند. این مصوبه باید ابتدا به تصویب مجلس سنا برسد و سپس با امضای باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا اجرایی می‌شود.

این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته، کنگره آمریکا اعلام کرد که تصویب تحریم‌های بنزینی علیه ‌ایران را دو ماه به عقب می‌اندازد تا قطعنامه جدید پیشنهاد شده به شورای امنیت به تصویب برسد. کریستوفر داد، رییس کمیته امور بانکی مجلس سنا و‌هاوارد برمن، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند: کنگره آمریکا صبر می‌کند تا قانون جدید تحریم‌های اقتصادی‌ ایران را به گونه‌ای تصویب کند که قطعنامه جدید شورای امنیت را تقویت کند.نمایندگان کنگره پیش‌تر قرار بود تا پایان ماه مه (‌۱۰ خرداد سال‌جاری) به اصلاحات انجام شده در مصوبات مربوط به «مجازات اقتصادی» ‌ایران رای دهند، ولی ‌این کار به پایان ژوئن (۱۰ مرداد ‌سال جاری) موکول شده است. این تحریم‌ها شامل تحریم صادرات بنزین به‌ایران و ممنوعیت معامله با صنعت پتروشیمی ‌کشورمان است.مجلس نمایندگان و سنا آمریکا در ‌این زمینه مصوباتی دارند و کمیته مشترک در حال تلفیق ‌این مصوبات برای تهیه یک طرح واحد است.اعمال تحریم‌های بیشتر به منظور تحت فشار گذاشتن ایران به دست کشیدن از برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیزش صورت می‌گیرد. این در حالی است که آمریکا افزون بر تحریم‌های سازمان ملل‌، به صورت یک جانبه نیز تهران را تحریم اقتصادی می‌کند. تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌های ۱۷۳۷،۱۷۴۷ و ۱۸۰۳ را برای وادار کردن ایران به پذیرش توقف غنی‌سازی اورانیوم تصویب کرده است.

پیشینه تحریم‌های آمریکا

نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پس از گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۹۷۹ (‌۱۳۵۸) انجام گرفت. به‌ دنبال جریان گروگانگیری در سفارت آمریکا‌، آمریکا متقابلا ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را مصادره کرد. پس از آزادی گروگان‌ها توسط دولت ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی‌های ایران تا به امروز ضبط است. در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا تحریم‌هایی مربوط به فروش اسلحه علیه ایران وضع کرد. در سال ۱۹۸۷ (‌۱۳۶۶) به‌دنبال اتهام «حمایت از تروریسم»، رونالد ریگان تحریم‌های کامل‌تری علیه ایران وضع کرد. این تحریم‌ها اگرچه یک ساله است، اما تا کنون هر ساله توسط رییسان‌جمهور وقت آمریکا تمدید شده‌اند.در سال ۱۹۹۵ میلادی (‌۱۳۷۴)، واشنگتن نخست به دستور بیل کلینتون تحریمات کامل اقتصادی علیه ایران وضع کرد و سپس کنگره آمریکا با گذرانیدن قانون ایلسا (Iran and Libya Sanctions Act of ۱۹۹۶) هر شرکتی را که با ایران به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشت را نیز تهدید به اعمال تحریم کرد. در تیرماه ۱۳۸۷ نیز ۴ گروه صنعتی دیگر در ایران به نام‌های مجموعه صنایع شهید ستاری، هفت تیر، گروه صنایع مهمات و متالورژی و صنایع شیمی پارچین مشمول تحریم‌های آمریکا شدند.

متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا

برزیل نامه محرمانه باراک اوباما، رییس‌‌جمهور آمریکا به لولا داسیلوا، رییس‌ جمهور برزیل را منتشر کرد. در‌این نامه اوباما از داسیلوا خواسته است تا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با‌ ایران تلاش کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، وزارت خارجه برزیل دیروز نامه ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ (۳۱ فروردین ۸۹) باراک اوباما به رییس‌ جمهور برزیل را در مورد مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران منتشر کرد.به نوشته نیویورک تایمز، نخست وزیر ترکیه و رییس‌جمهور برزیل با امید به ‌اینکه بتوانند چالش‌های موجود میان‌ایران و غرب را از بین ببرند به تهران رفته و پس از مذاکرات و موافقت مقامات‌ایرانی بیانیه تهران صادر شد، اما داسیلوا پس از بازگشت به برزیل با جبهه‌گیری از سوی آمریکا مواجه شد که انتظار آن را نداشت.بر اساس نامه‌ای که برزیل در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار داده است، رییس‌ جمهور آمریکا پیش از نشست تهران و اجلاس گروه ۱۵ در ماه مه ‌در دیدار با رییسان جمهور برزیل و ترکیه موافقت خود را با انتقال سوخت‌ایران به یک کشور ثالث اعلام و از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده بود.اوباما در‌ این نامه تاکید کرده است که با یک کشور ثالث و مشخصا انتقال سوخت ‌ایران به ترکیه در جریان تبادل سوخت موافق است. وی در مورد مذاکرات ماه اکتبر سال گذشته میان‌ ایران و ۱+۵ نیز نوشته است: از شروع فعالیت، نقطه نظر من‌این بود که درخواست ‌ایران یک نقطه روشن برای شروع مذاکرات و ‌ایجاد اعتماد متقابل می‌تواند باشد و بنابراین می‌توان یک زمان و فضای مناسب برای فرآیند مذاکرات و گفت‌وگوهای جدی باز کرد و‌ این دلیل آن است که چرا دولت آمریکا قویا از پیشنهاد مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌پشتیبانی و حمایت کرد.اوباما درباره پیشنهاد آژانس به ‌ایران نیز گفته است: پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مناسب و عادلانه بود و برای دو طرف که به همدیگر اعتماد متقابل کنند، پیشنهاد خوبی بود. برای ما ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده‌ ایران به خارج از کشور نقطه اعتمادسازی محسوب می‌شود، زیرا ذخیره اورانیوم ‌ایران را کاهش می‌دهد و هم از تنش‌های منطقه‌ای جلوگیری می‌کند.رییس‌ جمهور آمریکا در خصوص مبادله سوخت نیز می‌نویسد‌: من می‌خواهم اعلام کنم که ‌این پارامتر یک پارامتر اساسی برای آمریکا محسوب می‌شود و برای ‌ایران هم دریافت سوخت هسته‌ای که مطمئن باشد می‌تواند از سوخت آن برای رآکتور تحقیقاتی تهران که ‌ایزوتوپ‌های پزشکی تولید می‌کند، استفاده کند. و‌ایران می‌تواند بدین وسیله مقاصد صلح آمیز هسته‌ای خود را نشان دهد.