آغاز برخورد با مزاحمین نوامیس

اجرای طرح برخورد با مزاحمین نوامیس

دنیای اقتصاد- اجرای طرح برخورد با مزاحمان نوامیس از روز شنبه در محدوده تهرانپارس آغاز شد. این طرح چهارمین مرحله از طرح ۹ مرحله‌ای ارتقای امنیت اجتماعی است که ناجا اجرای مرحله به مرحله آن را آغاز کرده است.

به گفته فرماندهان نیروی انتظامی برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر، برخورد با توزیع‌کنندگان سی‌دی مبتذل، برخورد با اراذل و اوباش و برهم زنندگان نظم عمومی، شناسایی و دستگیری سارقان منازل و خودرو، تذکر، ارشاد و اخذ تعهد از بانوانی که با پوشش نامناسب و خارج از عرف اجتماعی در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، تذکر و بازداشت مزاحمین خیابانی، دستگیری اتباع بیگانه غیرمجاز و ... از جمله اجزای این طرح است که تاکنون برخورد با اراذل و اوباش؛ تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سی‌دی‌های مستهجن و برخورد با شرکت‌های هرمی اجرا شده است و روز شنبه نیز برخورد با مزاحمین نوامیس به اجرا درآمد. به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین قاسم‌لویی، معاون عملیات پلیس امنیت تهران بزرگ عصر روز شنبه گذشته در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه این طرح چهارمین مرحله از طرح ‌۹ مرحله‌ای ارتقای امنیت اجتماعی است، گفت: فاز اول طرح در ۱۰ منطقه‌ای که از قبل شناسایی شده، آغاز شده و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در روز نخست اجرای طرح بیش از ۳۰ تن از مزاحمان خیابانی نوامیس مردم به طور نامحسوس شناسایی و با آنها برخورد شد، اظهار کرد: براساس دستورالعمل‌ فرماندهی انتظامی و هماهنگی با مراجع قضایی خودروی این افراد به مدت دو ماه توقیف شد. معاون عملیات پلیس امنیت تهران بزرگ در پایان تاکید کرد: این طرح تا رفع ناهنجاری‌ها در پایتخت ادامه خواهد یافت.

سردار رادان جانشین فرمانده ناجا، پیشتر درباره این طرح گفته بود: «خودروهای مزاحم زنان و خودروهایی که سرنشین زن بدپوشش دارند دو ماه توقیف می‌شوند و خودروهایی که سرنشینان آنها برای نوامیس مردم مزاحمت فراهم کنند، علاوه بر توقیف ۲ ماه خودرو، افراد نیز به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.»

طرح فوریتی مجلس برای امر به معروف و نهی از منکر

در این میان نمایندگان مجلس روز گذشته به یک فوریت طرحی با نام «امر به معروف و نهی از منکر» رای مثبت دادند که براساس آن کلیه افراد و گروه‌ها و تشکل‌ها در چارچوب مفاد این قانون موظف به امر به معروف و نهی از منکر می‌شوند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جلسه علنی دیروز یک فوریت طرح امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار مجلس قرار گرفت که با ۱۷۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه علنی تصویب شد. پس از تصویب این طرح که به امضای اغلب نمایندگان روحانی و هر دو نایب رییس مجلس شورای اسلامی (محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر) رسیده بود، علی لاریجانی، رییس مجلس از نمایندگان که به آن «رای بالایی دادند» تشکر کرد.

بر این اساس این طرح ۲۸ ماده ای و در صورت تصویب نهایی، «امر به معروف و نهی از منکر در مرحله تذکر لسانی، کتبی و ارائه شکایت و گزارش به مراجع ذی‌ربط وظیفه همگانی است و در مرحله بعدی به حکومت اختصاص دارد»، «دولت موظف است حمایت‌های مادی و معنوی لازم از تشکل‌های غیردولتی که در خصوص امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کنند، به عمل آورد» و «هیچ شخصی حق ندارد مانع اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر گردد و چنانچه مانع انجام این حق شود، بنا به مورد برای بار اول به پرداخت جریمه از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال و بار دوم پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و بار سوم به زندان یا تبعید از محل سکونت به تشخیص دادگاه محکوم می‌گردد.»

عکس‌ها: خبرگزاری برنا