تحلیل باهنر از نتایج بیانیه تهران

عکس:خبرگزاری مهر

اگر قطعنامه‌ای صادر شود تعهدات ما در بیانیه تهران کاملا منتفی می‌شود

روزنامه‌های افراطی تیتر می‌زنند دشمن مات شد؛ این خبرها نیست؛ نباید بیش از حد کارها را بزرگ کرد؛ البته قدم خوبی برداشته شده است

تبدیل شدن دانشگاه غیردولتی به دولتی را نمی‌پذیریم؛ به‌خصوص در مورد دانشگاه آزاد محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی طی یک سخنرانی به تحلیل اوضاع سیاسی کشور و نتایج بیانیه تهران پرداخت و از متهمان دعوت کرد از بزرگنمایی نتایج این بیانیه خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر صبح پنج‌شنبه در نشست سراسری روابط‌عمومی‌های جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بیانیه تهران گفت: نشست خوبی بود و بیانیه مشترکی از سوی ایران، برزیل و ترکیه در ارتباط با بحث تبادل سوخت صادر شد. سوالی در این ارتباط مطرح بود با توجه به اینکه ما در این بیانیه چراغ سبز زده بودیم که حاضریم سوخت را در ترکیه معاوضه کنیم و این‌که آیا این امر براساس سیاست‌های راهبردی بوده یا نه یا انحرافی رخ داده است، مجلس در این ارتباط نگران بود؛ بررسی‌هایی شد و مشخص شد که این تصمیم در فرآیند تصمیم‌گیری قانونی کشور اتخاذ شده است و خلافی رخ نداده است.

وی گفت: البته در این‌جا نقد مختصری نیز می‌کنم؛ بعضی وقت‌ها برخی کارهای خوبی در کشور انجام می‌شود، ولی آنقدر تعریف ‌می‌شود که این احساس ایجاد می‌شود که خدایی‌نکرده اقرار به جهل شده است. البته باید از کارهای خوبی که صورت می‌گیرد تقدیر و تشکر کنیم، ولی نباید کارها را بیش از حد بزرگ کنیم؛ مثلا می‌بینیم روزنامه‌های افراطی تیتر می‌زنند دشمن مات شد؛ این خبرها نیست؛ نباید بیش از حد کارها را بزرگ کرد؛ البته قدم خوبی برداشته شده است. او در ادامه به مبحث دیپلماسی در دوران اصلاحات و دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: در دوران اصلاحات عمده شعار دولت این بود که دیپلماسی ما باید دیپلماسی لبخند باشد.

ما در همان دوره می‌گفتیم که دیپلماسی باید ترکیبی از لبخند و اخم باشد و از هر دو باید براساس مقتضیات زمان استفاده کنیم.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دیپلماسی دولت نهم و دهم ترکیبی از لبخند و اخم است؛ گرچه برخی می‌گویند دیپلماسی دولت نهم و دهم همه اخم و هجمه است، ولی این طور نیست و ترکیبی از اخم و لبخند است؛ چرا که هر دو لازم است؛ گرچه ممکن است در میزان استفاده آن اختلاف سلیقه‌هایی باشد و میزان آن برحسب مورد سنجیده شود.

در دیپلماسی بحث هزینه و درآمد مطرح است که باید میزان آن را براساس منافع ملی تنظیم و متعادل کرد.باهنر در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تفاهمی که صورت گرفت تفاهم خوبی بود و تدبیر خوبی به کار برده شد.او ادامه داد: این احتمال وجود دارد که قطعنامه جدید علیه ایران صادر شود، ولی ما اعلام کردیم که اگر قطعنامه‌ای صادر شود تعهدات ما در آن بیانیه کاملا منتفی می‌شود. ما اعلام کردیم اگر شرط‌هایی که در بیانیه سه جانبه قرار داده‌ایم اعمال نشود، مساله انتقال سوخت منتفی می‌شود و ما خود کلید تهیه سوخت ۲۰ درصد را قبلا زده بودیم و گاز این موضوع را بیش‌تر می‌کنیم و با سرعت بیش‌تر پیگیری خواهیم کرد.

دولتی شدن دانشگاه آزاد را نمی‌پذیریم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در بخشی دیگر از سخنانش به مباحث مطرح شده درباره دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: در روزهای گذشته در مجلس مبحثی صورت گرفت که رسانه‌ها نیز روی آن کار کردند و آن موضوع بحث وقف دانشگاه آزاد بود. در ارتباط با این موضوع و دانشگاه آزاد اختلافاتی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مسوولان دانشگاه آزاد وجود دارد که در مجموع من فکر می‌کنم با رفتار متعادل می‌توان این مساله را حل کرد.

وی گفت: براساس اساسنامه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، عملا مدیریت دانشگاه آزاد در سلسله مراتب مدیریتی بر عهده دولت گذاشته می‌شود، ولی این به نحوی ممکن است که با فلسفه دانشگاه آزاد تطبیق نداشته باشد؛ گرچه دانشگاه‌های غیردولتی باید براساس مقررات و استاندارد‌های وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار و این استاندارد‌ها و مقررات را بپذیرد، ولی تبدیل شدن دانشگاه غیردولتی به دولتی را نمی‌پذیریم؛ به‌خصوص در مورد دانشگاه آزاد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: اشکالاتی در اساسنامه دانشگاه آزاد بوده که باید برطرف می‌شد. در مجلس، دوستان موضوعی را مطرح کردند مبنی ‌بر اینکه موقوفه شدن دانشگاه آزاد به رسمیت شناخته شود. با دوستان در مجلس صحبت شد؛ چرا که بحث وقف، مقوله بسیار دقیق و ظریفی است و در رساله‌های علمیه و در قانون‌مدنی در این ارتباط به صورت شفاف صحبت شده است و نیازی به قانون ندارد، ولی بحث‌های پیچیده شرعی در این ارتباط مطرح است این موضوع در مجلس به صورت یک فوریتی مورد بحث قرار گرفت و به کمیسیون مربوطه جهت بررسی ارائه شد. این نماینده مجلس گفت: بحث‌ها حول مدیریت دانشگاه آزاد است. دولت علاقه‌مند به تغییر مدیریت است و مسوولان دانشگاه آزاد می‌خواهند که مدیریت فعلی ادامه پیدا کند. به نظر من، این مساله راه‌حل میانی دارد و این موضوع باید از حالت سیاسی بیرون بیاید.

ماجرای دیدار با فائزه هاشمی

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ظرف دو هفته‌ اخیر در چند نشریه و روزنامه خبری منتشر شد در ارتباط ملاقات من با فائزه هاشمی و هرکسی از ظن خود در این ارتباط صحبت‌هایی را مطرح کرد. یکی این دیدار را محکوم کرد یکی گفت کار خوبی بوده است.

وی در مورد اصل این قضیه گفت: تعدادی از زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا از چندی پیش قبل از انتخابات ائتلافی را به نام ائتلاف زنان مسلمان تشکیل داده بودند که این ائتلاف در راستای دفاع از حقوق زنان فارغ از مسائل سیاسی و جناحی تشکیل شده است و مباحثی مربوط به زنان از جمله مباحث قانون مدنی، ازدواج مجدد، موقت، کار و بیمه زنان و مباحثی را که مربوط به حقوق زنان است پیگیری می‌کنند؛ البته خوشبختانه مقدار زیادی از حقوق زنان در جامعه ما احقاق شده است؛ البته بخش‌هایی مانده و مورد غفلت واقع شده است که باید احقاق شود.

باهنر ادامه داد: خانم بهروزی که در این ائتلاف حضور دارند از من خواستند که جلسه‌ای با این ائتلاف داشته باشیم و درباره یکی از لوایح مجلس که در مورد زنان است صحبت‌هایی کنیم. این جلسه در جامعه اسلامی مهندسین باحضور تعدادی از زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل شد و بحث‌هایی که مطرح شد سیاسی نبود و من هم از قبل نپرسیده بودم که این افرادی که می‌آیند نام‌های‌شان چیست و برایم مهم نبود. در این جلسه تعدادی از زنان از گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور داشتند و برخی این برداشت را کردند که جلسه بین من و فائزه هاشمی بوده است در صورتی که این‌گونه نبود؛ البته اگر منفعت نظام این‌گونه اقتضا کند که جلسه‌ای با خانم فائزه هاشمی نیز داشته باشم ممکن است این جلسه برگزار شود، ولی این جلسه این‌گونه نبود و یک ملاقات عمومی بود و در رابطه با مسائل دفاع از حقوق زنان و لایحه‌ای که در مجلس در حال بحث بود، صحبت شد.

تلنگر دوم خرداد به اصولگرایان

این فعال سیاسی ادامه داد: یکی از اشکالات و گرفتاری‌هایی که شاید ما مدعیان اصولگرایی داشتیم و حماسه دوم خرداد تلنگری به ما بود و تصور نمی‌کردیم رخ دهد و این اتفاق ما را از خواب خرگوشی که در آن بودیم بیرون آورد، مساله به‌روز نبودن ادبیات ما بود.

انقطاع نسلی رخ داده بود و در واقع نسل بعد از انقلاب ادبیات نسل انقلاب را نمی‌فهمید و برعکس آن. با رخ‌دادن دوم خرداد گرچه یکسری ضایعاتی برای ما ایجاد شد، ولی در واقع یک نعمت خفیه الهی بود. یکی از دوستان می‌گفت دوم خرداد یک زلزله ۵ ریشتری بود که از زلزله ۸ ریشتری جلوگیری کرد و چرت‌ها را پاره کرد، ما ادبیات‌مان را به روز نکرده بودیم و ارتباط بین نسلی قطع شده بود. پدر‌ومادر‌ها راه خود را می‌رفتند و بچه‌ها راه خود را نسل انقلاب، نسل دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ هرکدام حرف خود را می‌زدند و در واقع این اتفاق تلنگری به ما بود که ما ادبیات‌مان را اصلاح کنیم و از ادبیاتی استفاده کنیم که بتوان مطالب‌مان را به طرف مقابل‌مان انتقال دهیم.

ما می‌دیدیم که مثلا بچه‌های‌مان یک‌ربع حرف‌مان را گوش می‌دادند و بعد می‌گفتند که کاری ندارید و می‌رفتند. در واقع بچه‌ها در ظاهر حرفمان را گوش می‌دادند، ولی به واقع گوش نمی‌دادند و در واقع باورشان یک جایی دیگر بود، چرا که ما ادبیات‌مان را به روز نکرده بودیم.