برنامه‌های ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

حسینی: دولت ایران آماده است تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی از همه سرمایه‌گذاران حمایت کند

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد گفت: به‌رغم بحران مالی جهانی و کاهش ۳۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای اروپایی و توسعه یافته جذب سرمایه‌گذاری خارجی در‌ایران رشد بیش از ۶۰ درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر‌، سید شمس‌الدین حسینی طی یک اظهارنظر که در ششمین اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی ‌که در کشور مالزی برگزار شد‌، از برنامه‌ریزی برای انتشار ۵/۱۱ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی طی سال جاری خبر داد و گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۶۰ درصد رشد یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت:‌ این رقم جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مبین پتانسیل‌های موجود و کشش تقاضا در اقتصاد کشورمان است و حاکی از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سودآور کشورمان می‌باشد.

حسینی با اشاره به روند پرشتاب خصوصی سازی در کشورمان افزود: در سال جاری ۳۴۰ شرکت از جمله شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته است که مدیریت و سهام آنها به بخش خصوصی منتقل می‌شود.

وی با بیان‌ اینکه روند صعودی شاخص کل بورس کشورمان در مقایسه با بورس‌های جهانی افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۵۸ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد رسید و همچنین حجم ارزش کل سهام موجود در بورس‌ایران نیز به ۷۴ میلیارد دلار بالغ شد که بیانگر افزایش تقریبی ۲ برابر ارزش کل بازار سرمایه طی ۵ سال گذشته است. وزیر اقتصاد همچنین از تصویب آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس کشور سخن گفت و بیان کرد: کشورهای اسلامی ‌با سرمایه‌گذاری در بورس‌ایران که منطبق با اصول و مبانی شریعت اسلامی ‌است، می‌توانند از مزیت‌های بازار بورس‌ایران نیز بهره‌مند شوند.

حسینی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشور تصریح کرد: دولت ایران آماده است تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی از همه سرمایه‌گذاران حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای پروژه‌های بزرگ کشور در بخش‌های نفت‌، گاز و نیروگاه‌ها اقدامات گسترده‌ای بر جذب منابع مالی مورد نیاز ‌این پروژه‌ها با رعایت اصول شریعت و مبانی اسلامی ‌از طریق انتشار اوراق مشارکت انجام شده است. همچنین در سال جاری با توجه به نیاز پروژه‌های زیربنایی کشور ۵/۱۱ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی دولتی انتشار خواهد یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر تشکیل صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و به کارگیری ارزهای ملی در تبادلات اقتصادی

فی‌مابین کشورهای اسلامی ‌تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی دارد ضمن توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی ‌به صورت فعال و با تمام توان برای طراحی و پیاده‌سازی مکانیزم‌های عملیاتی اهداف فوق با بنیاد جهانی اقتصاد اسلامی ‌همکاری کند.

حسینی ضمن اشاره به بحران مالی جهانی و تاثیرات برخی از کشورها از جمله یونان در پس لرزه‌های این بحران افزود: با گذشت بیش از دو سال از آغاز‌این بحران، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طراحان نظام مالی و اقتصادی جهان نه تنها توان پیش‌بینی‌، مدیریت بحران و واکنش سریع به آن را ندارند؛ بلکه در بسیاری مواقع‌، با بهره‌گیری از اتصال و در هم تنیدگی موجود با بازار دیگر کشورها در بسیاری موانع از آن به عنوان وسیله‌ای برای انتقال اثرات منفی و پس‌لرزه‌های بحران به اقتصادهای دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

وی درس بزرگ بحران مالی جهان را بهره گیری از مبانی اقتصاد اسلامی‌در بازارهای مالی جهانی دانست و گفت: نهادهای اسلامی‌به دلیل رعایت اصول شرعی، پرهیز از عملیات ربوی در مقابل بحران‌، مقاوم پذیر شده‌اند.