مذاکره تلفنی اردوغان و اوباما درباره‌ایران

اردوغان: اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود، ایران تبادل سوخت را منحل خواهد کرد

دنیای اقتصاد- در پی امضای بیانیه سه‌جانبه ‌ایران، ترکیه و برزیل در تهران در روز دوشنبه و ارائه پیش‌نویس چهارمین قطعنامه تحریم از سوی آمریکا به سایر اعضای شورای سازمان ملل متحد در روز سه شنبه، باراک اوباما، رییس‌‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان‌، نخست وزیر ترکیه در یک تماس تلفنی درباره ‌این دو رویداد با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. اردوغان درباره بیانیه مشترک ایران، برزیل و ترکیه در تبادل سوخت افزون بر باراک اوباما با ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه، الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان، بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، آل ثانی، امیر قطر و یورگو پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

همچنین اردوغان در کنفرانس خبری با هاشم‌تاچی نخست‌وزیر کوزوو با تشریح گفت‌وگوی تلفنی خود با اوباما اضافه کرد: اوباما تا ۲۴ مه نامه‌ای درباره‌ ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌فرستد که بسیار مهم است.

به گفته اردوغان، اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود، ایران تبادل سوخت را منحل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، رییس‌‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با نخست‌وزیر ترکیه، ضمن قدردانی از بیانیه تهران بر ادامه تلاش آمریکا برای تصویب چهارمین قطعنامه تحریم‌آمیز علیه تهران تاکید کرد.

براساس این گزارش، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: روز چهارشنبه باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان از بیانیه تهران در مورد تبادل سوخت هسته‌ای با‌ ایران قدردانی کرد؛ اما با ‌این وجود رییس‌ جمهور آمریکا در مورد نگرانی‌های موجود درباره کل موضوع هسته‌ای ‌ایران نیز نکاتی را به اردوغان گفت.

بر اساس اعلام کاخ سفید، اوباما در‌این گفت‌وگو تاکید کرده است که مذاکرات درباره پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه‌ایران ادامه خواهد داشت.

روز سه‌شنبه آمریکا اعلام کرد که چین و روسیه با پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ‌ایران موافقت کرده‌اند، اما برزیل و ترکیه (‌دو عضو غیر‌دائم شورای امنیت) که از امضا‌کنندگان بیانیه تهران بودند و همچنین لبنان (‌رییس‌ دوره‌ای شورای امنیت‌) با ‌این پیش‌نویس مخالفت کرده‌اند. و این همه در حالی بود که وزیران خارجه ‌ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه در تهران بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن‌ ایران آمادگی خود را برای مبادله ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد با ۱۲۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد در خاک ترکیه اعلام کرد.‌ این بیانیه، اما با واکنش سرد و منفی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد و حتی به فاصله یک روز پس از صدور‌این بیانیه‌، آمریکا پیش‌نویس چهارمین قطعنامه تحریم علیه تهران را به سایر اعضای شورای امنیت ارائه کرد.

اردوغان اما یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با اوباما تاکید کرد که جهان باید از اقدام ایران در پذیرش شروط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، نخست‌وزیر ترکیه پنجشنبه از غرب خواست تا اقدامات لازم برای حل صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را به کار بندند.

وی در این باره تصریح کرد که ایران اقدامات مطلوبی در زمینه برنامه هسته‌ای انجام داده است و غرب باید این اقدامات که ایران تاکنون انجام داده است را قدر بداند.

اردوغان که در کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، همچنین تاکید کرد که این اقدامات زمینه‌ساز عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای باشد.

نخست وزیر ترکیه درباره تماس تلفنی با باراک اوباما‌، رییس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین‌، نخست‌وزیر روسیه نیز گفت: در این سخنان به آنها گفتم که پروتکل امضا شده در تهران یک پیروزی دیپلماتیک بود که بعد از مذاکرات سختی به دست آمد. البته در اینجا باید به نقش دولت برزیل و رییس‌جمهور این کشور در این مذاکرات نیز اشاره کرد.

وی ادامه داد: نتیجه حساس این مذاکرات این بود که ایران شرط‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پذیرفت و این موضوع بر حق طبیعی هر کشوری بر مالکیت انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی باید حمایت لازم برای حل و فصل صلح‌آمیز این موضوع را انجام دهد، ادامه داد: چیزی که در مورد منطقه ما مهم است، این است که نباید این موضوع که هر کشور دیگری نیز در زمینه سلاح هسته‌ای در منطقه سرمایه‌گذاری کند را نپذیریم.

انتقاد داسیلوا از مواضع آمریکا

لوییز ایناسیو لولاداسیلوا‌، رییس‌جمهور برزیل اما با انتقاد از مواضع اخیر آمریکا پس از صدور بیانیه تهران، گفت که ایران تمایل خود را به گفت‌وگو و مذاکره درباره‌ برنامه هسته‌‌ای‌اش نشان داده است و اکنون سایر کشورها نیز باید همین کار را بکنند.

به گزارش ایسنا، داسیلوا روز پنج شنبه در یک سخنرانی در برازیلیا اظهار کرد: ایران که برخی، چهره‌ای شیطانی را از آن معرفی کرده‌اند، پشت میز مذاکرات نشست. من می‌خواهم دیگران نیز خود از آنچه می‌خواستند ایران انجام دهد پیروی کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، لولا داسیلوا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به قدرت‌های غربی مخالف با ایران افزود: برخی افراد نمی‌دانند چگونه بدون دشمن‌تراشی عرصه سیاست را دنبال کنند.