تقدیر و وداع

حسین پارسایی در اختتامیه سومین اردیبهشت تئاتر ایران به طور ویژه مورد تقدیر قرار گرفت و گمان می‌رود این تقدیر به نوعی حسن‌ختام فعالیت‌های او در مرکز هنرهای نمایشی باشد. شیراز، شهر آرامش و بهارنارنج، پنج‌شنبه شب، سی‌ام اردیبهشت میزبان اختتامیه سومین دوره اردیبهشت تئاتر ایران بود. این آیین که از سه سال قبل به پیشنهاد حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، قرار است با مروری بر تئاتر ایران در یک سال گذشته تئاتر شهرستان‌ها را مرکز توجه خود قرار دهد. به همین خاطر بزرگداشت اردیبهشت تئاتر ایران در طول ماه اردیبهشت در شهرستان‌های مختلف برپا می‌شود و امسال استان فارس و شهر شیراز میزبان مراسم اختتامیه این آیین بود.

در این مراسم که همزمان با هفته بزرگداشت شیراز در ارگ کریمخانی برگزار شد، حمیدرضا شاه‌‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندانی از تئاتر چون علی نصیریان، داوود رشیدی، احترام برومند، ایرج راد، اصغر همت، سیاوش طهمورث، مهدی فقیه، حمید مظفری، سهراب سلیمی، مائده طهماسبی، کوروش نریمانی، رضا دادگر و رضا گوران در کنار هنرمندان تئاتر استان فارس حضور داشتند.

در بخشی از مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران در سال ۸۹ حسین راضی (مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر) و اصغر همت بازیگر تئاتر به روی صحنه آمدند و محمدرضا سوقندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، دکتر غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، منصور طبیعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمد خزاعی دبیر جشنواره تئاتر رضوی، حسین مسگرانی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و علی ثابت مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تندیس و لوح اردیبهشت تئاتر ایران و جوایز نقدی تقدیر و تشکر کردند.

آن‌ها همچنین انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین و انجمن هنرهای نمایش استان خراسان رضوی را شایسته تقدیر دانستند.

پس از اجرای قطعه موسیقی-نمایشی «روز تئاتر» توسط گروه «اُما» دکتر طبیعی، حمید مظفری، سیاوش طهمورث و دکتر ذبیحی به روی صحنه رفتند تا جوایز را تقدیم کنند.

پس از اجرای موسیقی سنتی توسط گروه جوان «خموش» حمیدرضا شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر ویژه از حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی تابلویی را به نشانه تشکر و سپاس از فعالیت‌هایش به او هدیه کرد. شاید بتوان این طور برداشت کرد که این هدیه و تقدیر ویژه به معنای حسن‌ختام دوره پنج‌ساله مدیریت حسین پارسایی بر مرکز هنرهای نمایشی باشد و پارسایی پس از بارها و بارها خداحافظی با این سمت و تغییر تصمیمش برای ترک آن این بار خیلی جدی جای خود را به مدیر بعدی بدهد. شاه‌آبادی سپس به ایراد سخنرانی پرداخت و صحبت‌هایش را این گونه آغاز کرد: «فکر می‌کنم چند دقیقه‌ای هم از لحظه اختتام گذشته؛ من آمدم اینجا تا عرض سلام کنم به شما و تقدیر و سپاس.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل همیشه بعد از گفتن جمله «من فقط یک جمله بگویم چون شما خسته هستید و فرصت زیادی برای بحث نیست.»، بیست دقیقه سخنرانی کرد و در نهایت زمانی که هیچ کس به پایان صحبت‌های او امیدی نداشت، برای همه آرزوی موفقیت کرد و به سخنانش پایان داد.

پس از پایان سخنان شاه‌آبادی، حسین پارسایی، علی نصیریان و داوود رشیدی هم به او پیوستند تا هنرمندان و گروه‌های برگزیده به روی صحنه بیایند و جوایز خود را از آنان دریافت کنند.

در بخش تئاتر کودک و نوجوان، گروه «ماهی قرمز» به سرپرستی مهدی فرشیدی‌سپهر؛ در بخش تئاتر عروسکی، گروه «درخت سیب» به سرپرستی فهیمه میرزا حسینی؛ در بخش تئاتر خیابانی، گروه «سیاه و سفید» به سرپرستی مهدی حبیبی از ملایر؛ در بخش نمایش آیینی سنتی گروه «خورتاب» به سرپرستی محمدعلی صادق‌حسنی از لاهیجان؛ در بخش تئاتر آزاد، گروه «تماشاخانه تهران» به سرپرستی مجید جعفری؛ در بخش تئاتر تجربی، گروه «یرما» به سرپرستی رضا گوران؛ در بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری، آموزشگاه «سمندریان» به مدیریت حمید سمندریان و آموزشگاه «فروغ اردبیل» به مدیریت مجید واحدی‌زاده شایسته دریافت جایزه شناخته شدند.

همچنین مرتضی اتابکی به عنوان عکاس برگزیده و صادق عاشورپور از همدان به عنوان پژوهشگر برگزیده تقدیر شدند.

سهراب سلیمی هم به خاطر استمرار در امر آموزش به روز هنرجویان و علاقه‌مندان به تئاتر در استان‌های کشور شایسته دریافت لوح و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران شناخته شد.

اما در بخش بازیگری مرد، مهدی سلطانی؛ در بخش بازیگری زن، شبنم مقدمی؛ در بخش طراحی صحنه، احمد کچه‌چیان؛ در بخش موسیقی نمایش، انکیدو دارش؛ در بخش نمایشنامه‌نویسی، نغمه ثمینی نویسنده نمایش «خانه»؛ در بخش کارگردانی و آرش دادگر کارگردان نمایش «لیرشاه» برگزیده شدند.

و البته نمایش «جن‌گیر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی پرمخاطب‌ترین نمایش سال گذشته شناخته شد.