ایران عقب‌نشینی نکرده است

گروه وین جامعه جهانی را معطل نکند

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران، به پرسش‌های آنها که بیشتر حول محور بیانیه امضا شده بین وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در مورد تبادل سوخت بود، پاسخ داد. به گزارش خبرگزاری فارس، مهمانپرست در واکنش به اظهارات برخی کشورها از جمله آمریکا که در این زمینه ابراز نگرانی کرده یا عدم پذیرش این بیانیه توسط دولت آلمان و همچنین خشم مقامات اسرائیلی‌، بیانیه‌ای را که به امضای وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل رسید، گامی بسیار بلند و اقدامی مهم برای حرکتی برشمرد که می‌تواند روند تعاملی را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جایگزین روندی تقابلی، تخریبی و غیرسازنده کند.

وی گفت: شاید برخی از این عکس‌العمل‌ها ناشی از زمان کوتاهی بود که برای آنها قابل انتظار نبود. شاید تحلیل‌هایی را داشتند و تلقین‌هایی را به خودشان می‌کردند که ممکن است ما به راه‌حلی نرسیم؛ در حال حاضر تحلیل آن، برای آنها مقداری سخت است.

وی با بیان اینکه چنین کشورهایی فرصت کمی برای تحلیل و اظهارنظر داشتند، گفت: اگر با دقت و منطق با این مساله برخورد شود، حتما باید از این رویکرد مثبت و سازنده استقبال صورت گیرد و زمینه برای همکاری‌های بیشتر و حرکت در جهت احقاق حقوق کشور ما و سایر کشورهای مستقل آغاز شود. وی همچنین در واکنش به برخی اظهار‌نظرات داخلی از جمله اظهار نظر احمد توکلی یکی از نمایندگان که این بیانیه را تامین‌کننده مصالح ملی ندانسته است نیز گفت: ممکن است برخی از نمایندگان یا افرادی در داخل کشور هنوز سوال و ابهامی راجع به جزئیات مساله داشته باشند که این امری کاملا طبیعی است؛ چون وقتی این توافق صورت گرفت، شاید فرصت کافی برای توضیح ابعاد مختلف آن کم بود. حتما بعد از توضیحات تفصیلی، اگر ابهامات داخلی وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه این اورانیوم تا زمانی که ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را تحویل بگیریم، متعلق به ماست، گفت: ضمانت آن توسط برزیل، ترکیه و آژانس به نمایندگی از جامعه جهانی خواهد بود. در حال حاضر به اندازه کافی همه کشورها و جامعه جهانی نسبت به تعهد کشورهایی که برای مبادله تلاش می‌کردند، واقف هستند و اگر به خاطر داشته باشید قبل از اینکه آقای داسیلوا رییس‌‌جمهور برزیل به تهران سفر کند حتی روسای کشورهای قدرتمند و بزرگ تاکید می‌کردند که آقای داسیلوا، حامل پیشنهادهایی است که ما انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهادها استقبال کند. وی با بیان اینکه تعهد ترکیه و برزیل به نمایندگی از جامعه جهانی خواهد بود، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم با این چارچوب، آن تضمین عینی که به دنبالش بودیم، حاصل شده است. سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: به نظر می‌آید به اندازه کافی شرایط لازم برای تضمین ایجاد شده است. از ابتدا بحث ما این بود که تضمین عینی بدهند، البته عنوان می‌کردیم که اگر محل مبادله خاک ایران باشد این تضمین قطعا حاصل است، اگر پیشنهاد دیگری دارند باید با جزئیات مشخص کنند تا این حس به وجود بیاید که می‌توان اعتماد کرد. مهمانپرست با ذکر این نکته که در حال حاضر نحوه برخورد کشورهای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: یا اعضای گروه وین استقبال می‌کنند و این توافق به شکل خوبی دنبال خواهد شد که ما کاملا خوشبین هستیم که این موضوع اتفاق بیفتد و ما سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنیم و زمینه برای همکاری سازنده و همکاری‌های بزرگ‌تر در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای شروع می‌شود. یا اینکه به احتمال ضعیف ممکن است گروه وین به هر دلیلی آمادگی برای انجام مبادله نداشته باشد که اگر این عدم آمادگی را اعلام کنند و مشخص شود که آنها دنبال بحث مبادله سوخت نبودند و نیستند، جامعه جهانی قضاوت خواهد کرد که اقداماتی که تاکنون انجام می‌شد بهانه‌ای برای عدم برخورداری کشور ما از حقوق خودش بوده است و این کشورها باید پاسخگوی جامعه جهانی و ملت‌ها باشند.

مهمانپرست بار دیگر بیانیه دیروز تهران را گامی بسیار بلند خواند و گفت: بسیاری از کشورهایی که نسبت به انجام مبادله پیگیر بودند احساس موفقیت کرده و با رویکرد مثبت کار را پیگیری می‌کنند. مقامات ترکیه و برزیل بعد از امضای بیانیه این حرکت را گامی بسیار بلند و موفقیتی بسیار بزرگ برای کشورهای مستقل تلقی کردند.

وی ادامه داد: اگر بهانه‌جویی‌های کشورهای غربی مجددا ادامه یابد، مشخص می‌شود که آنها به دنبال حل موضوع نیستند و برخوردهای منطقی را در دستور کارشان ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براین که ایران بعد از ارسال نامه انتظار دارد ظرف چه مدتی از طرف گروه وین پاسخ دریافت کند؟ گفت: اینکه چه مدتی بعد از ارسال نامه ما به آژانس، گروه وین تشکیل جلسه دهد یا اعلام آمادگی کند، زمانی را قید نکردیم، ولی فکر می‌کنیم با تاکیدات زیادی که داشتند و اصرار‌هایی که می‌کردند که برای مبادله آمادگی دارند، طبیعتا انتظار این است که بلافاصله آمادگی خود را اعلام کنند. مهمانپرست ادامه داد: در حال حاضر همه کشورهای جهان و جامعه جهانی منتظر اقدام طرف مقابل ما و گروه وین هستند. امیدواریم جامعه جهانی را زیاد معطل نکنند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بیانیه تهران عقب‌نشینی ایران از مواضع هسته‌ای خود بوده است، گفت: ممکن است برخی چنین تصوری به ذهنشان خطور کند که شاید این اقدام به نوعی عقب‌نشینی بوده است، اما اصلا اینگونه نیست. آن چیزی که ما از اول اعلام کردیم، آمادگی برای مبادله سوخت بود. نفس مبادله سوخت ۵/۳ درصد با سوخت ۲۰ درصد علاوه بر اینکه فضای تفاهم، اعتماد و همکاری را ایجاد می‌کند و روند تعاملی را جایگزین برخوردهای غیرسازنده خواهد کرد، به خودی خود دارای معانی دیگری نیز هست از جمله مهم‌ترین معانی آن این است که جمهوری اسلامی ایران حق داشتن چرخه سوخت و تولید اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد را خواهد داشت. اگر ما نتوانیم اورانیوم ۳.۵ درصد را تولید کنیم، نمی‌توانیم با اورانیوم ۲۰ درصد معاوضه کنیم. وی ادامه داد: بیانیه روز گذشته تهران موفقیت بسیار بزرگی است و به هیچ وجه معنای عقب‌نشینی نخواهد داشت. بحث ما تضمین کافی بود که فکر می‌کنیم در حال حاضر جامعه بین‌المللی ضمانت انجام این مبادله را داشته است. سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال تحریم علیه ایران نیز گفت: طبیعی است زمانی که بخواهد یک فضای تعاملی ایجاد شود همانطور که در بندهای بیانیه تهران به آن اشاره شده است باید رویکردهای غیرسازنده کنار گذاشته شود، فضاهای تهدید و تحریم کنار برود و زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر فراهم شود.

شرط ارسال اورانیوم به ترکیه

رییس سازمان انرژی اتمی ارسال سوخت ۵/۳ درصد به ترکیه را منوط به توافق ایران با گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس) دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌، بیانیه ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت رآکتور تهران که دوشنبه به امضای وزرای خارجه این کشورها رسید، را بیانگر هوشمندی سیاست ایران در عرصه بین‌المللی دانست. وی که در خصوص ابعاد مختلف بیانیه ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه چنانچه این توافقنامه به تایید طرفین برسد توصیه این بیانیه به اجرا گذاشته خواهد شد، گفت: توصیه این بیانیه ارسال سوخت یا اورانیوم ایران به ترکیه است که در مفاد بیانیه به زمان دریافت سوخت ۲۰ درصد نیز اشاره شده که بیش از یک سال نباشد. صالحی در پاسخ به این سوال که چه ضمانت‌های اجرایی در دست ما است که برای آنچه در تهران تصمیم‌گیری شده اتفاقی رخ ندهد؟ گفت: در روزهای پیش‌رو هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون بیانیه تهران، همچنان یک بیانیه است. وی با بیان اینکه در گفت‌وگو با گروه وین همه مسائل روشن می‌شود، گفت: چنانچه مفاد این بیانیه که در چارچوب توافقنامه منعکس خواهد شد، عملیاتی نشود ترکیه و برزیل ضمانت می‌دهند که سوخت را بر اساس درخواست ایران هرچه سریع‌تر به کشورمان بازگردانند. وی اضافه کرد: موافقتنامه‌ها یا تفاهم‌نامه‌ها جوانمردانه تعهداتی را به طرفین می‌سپارد، حال ما فقط به آن اکتفا نمی‌کنیم، بلکه تمامی جزئیات مربوط به این ضمانت‌های عینی را هم خواهیم آورد.