ایران: گروه وین معطل نکند

گزارش جلیلی به نمایندگان مجلس

دنیای اقتصاد- توافق سه‌جانبه هسته‌ای بین ایران، برزیل و ترکیه در نشست تهران، واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را به دنبال داشت. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفت از بیانیه تهران قانع نشدم، اما چین از بیانیه تهران استقبال کرد و آن را دلگرم‌کننده خواند. روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه هم واکنش‌های دو پهلو نشان داده‌اند. واکنش‌های جهانی به توافق هسته‌ای در تهران

اوباما: قانع نشدم

مدودف: نتایج بیانیه تهران پس از مذاکرات ایران با گروه وین مشخص خواهد شد

دنیای اقتصاد- توافق سه‌جانبه ‌ایران، ترکیه و برزیل برای تبادل سوخت هسته‌ای واکنش متفاوت کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و برخی دیگر از کشورها را در پی داشته است. روز دوشنبه ایران، ترکیه و برزیل بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن‌ایران موافقت کرده است تا ۱۲۰۰ کیلو گرم از اورانیوم ۵/۳ درصد خود را با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در خاک ترکیه مبادله کند.

به گزارش ایسنا در پی انتشار خبر این موافقتنامه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که بیانیه امضا شده میان ایران، برزیل و ترکیه وی را قانع نکرده است، زیرا آنها (برزیل و ترکیه) در متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شکست خورده‌اند. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: توافق هسته‌ای ایران نمی‌تواند تحریم‌ها را علیه این کشور متوقف کند. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: کسانی هستند که ممکن است این موضوع را به عنوان یک برون رفت تلقی کنند. من فکر می‌کنم ما باز هم نسبت به مساله هسته‌ای ایران شکاک باقی مانده‌ایم، زیرا این بیانیه نیز موضوع جدیدی را ارائه نکرده است.

حمایت مسکو از روند دیپلماتیک

در تحولی دیگر، رییس‌جمهور روسیه درباره بیانیه برزیل، ترکیه و ایران درباره مبادله سوخت گفت که نتایج این بیانیه باید پس از مذاکرات میان ایران و «قدرت‌های بزرگ» یا همان گروه وین مشاهده خواهد شد. دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه گفت: من توافقنامه امضا شده میان ایران، برزیل و ترکیه را مطالعه کرده‌ام، اما هنوز سوالاتی باقی‌مانده است و آن این است آیا ایران قصد ادامه غنی‌سازی اورانیوم را دارد یا نه؟ وی ادامه داد: یکی از سوالات موجود این است که آیا ایران خود به غنی‌سازی اورانیوم خواهد پرداخت؟ همچنین من از مقامات کشورم دریافت کردم که این غنی‌سازی ادامه پیدا می‌کند در چنین شرایطی البته نگرانی‌های جامعه بین‌المللی که در گذشته وجود داشت، باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مدودف اضافه کرد: سوال‌ها افزایش یافته است. آیا این مبادله سوخت کافی است و همه اعضای جامعه بین‌المللی می‌توانند با چنین توافقنامه‌ای قانع شوند؟ نمی‌دانم. باید دید که این بیانیه چه اهدافی را در بردارد. وی با بیان اینکه نتایج، پس از مذاکرات میان قدرت‌های بزرگ و ایران معلوم می‌شود، ادامه داد: پس از این مذاکرات می‌توان تصمیم گرفت که درباره برنامه هسته‌ای ایران باید چه کرد و آیا این پیشنهادات کافی است یا باید اقدامات دیگری نیز انجام شود. من فکر می‌کنم یک درنگ کوتاه درباره مساله هسته‌ای ایران به ضرر هیچ کشوری نیست. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، مدودف همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، همتای برزیلی خود گفت: مسکو از تمامی‌امکانات برای حمایت از روند جست‌وجوی مشترک راهکار و تدوین راه‌‌حل سازنده مساله هسته‌ای‌ ایران به طوری که برای جامعه جهانی نیز رضایت‌بخش باشد، استفاده می‌کند.

استقبال چین از بیانیه تهران

یانگ جیه چی، وزیر خارجه چین نیز با استقبال از طرح تبادل سوخت هسته‌ای تهران با ترکیه و برزیل،‌ این طرح را دلگرم کننده خواند. به گزارش شبکه خبر، یانگ جیه چی که در تونس به سر می‌برد در عین حال مذاکرات بیشتر را درباره موضوع هسته‌ای ‌ایران خواستار شد. وی گفت: چین همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک طرف‌های دخیل برای حل موضوع هسته‌ای ‌ایران قدردانی می‌کند. پکن ترجیح می‌دهد موضوع هسته‌ای‌ ایران از طریق دیپلماسی حل و فصل شود‌. در همین رابطه، برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه دوشنبه با وجود استقبال از توافق سه‌جانبه ‌ایران، برزیل و ترکیه درباره تبادل سوخت هسته‌ای گفت که متن ‌این توافقنامه را ندیده است.کوشنر ضمن قدردانی از تلاش‌های برزیل و ترکیه برای حل موضوع هسته‌ای ‌ایران و پیگیری ‌این دو کشور در مذاکره با تهران اعلام کرد که از انعقاد ‌این توافقنامه خشنودم. در عین حال، دولت فرانسه نیز اعلام کرد که توافق سه جانبه‌ایران، برزیل و ترکیه درباره تبادل سوخت هسته‌ای، اصل مشکل هسته‌ای‌ ایران را حل نمی‌کند.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که با وجود مبادله اورانیوم‌ایران به ترکیه،‌ این کشور هنوز یک «عامل جدی برای نگرانی» است، مخصوصا ‌اینکه ‌ایران از انجام گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای خود یا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌خودداری کرده است.

انگلیس با وجود امضای ‌این توافق شفاف و سازنده در حضور مقام‌های بین‌المللی افزوده است: اگر ایران درصدد ارسال اورانیوم با درصد غنای پایین به خارج از کشور و بر اساس تبادل سوخت هسته‌ای با حمایت ترکیه و برزیل است، باید فورا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را در جریان بگذارد. در تحولی دیگر، وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد که با صدور بیانیه‌ ۳ جانبه ایران، ترکیه و برزیل در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس فرانکو فراتینی در ارتباط با بیانیه‌ تهران اعلام کرد: بیانیه امضا شده، نمایانگر یک گام به سمت جلو است، اما این امر تمامی مشکلات را رفع نمی‌کند و هنوز سوالاتی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است که هنوز جواب آن مشخص نشده است. فراتینی در حاشیه نشست اتحادیه اروپا-آمریکای لاتین در مادرید اعلام کرد: تلاش داسیلوا و نخست‌وزیر ترکیه به طور قطع گامی به سمت جلو بوده است، اما به نظر من تمامی شبهات، تردیدها و مسائلی که منجر شده است، جامعه بین‌الملل به سمت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران روی آورند، برطرف نشده است.

سازمان ملل: بیانیه ۳ جانبه تهران امیدبخش است

از سوی دیگر مارتین نسیرکی‌، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، بیانیه تهران درباره تبادل سوخت هسته‌ای در نشست ۳ جانبه در تهران را امیدبخش توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی بان کی‌مون‌، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: گفت‌وگوهای سوخت هسته‌ای ایران به میانجیگری ترکیه و برزیل امیدبخش است. وی همچنین مدعی شد: به هر حال تهران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد. سخنگوی بان‌ کی‌مون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت‌: هرگونه تلاش برای حل اختلافات در مسیر دیپلماتیک به شیوه‌ای که ترکیه و برزیل در قبال ایران پیگیری کردند، مشخصا اقدامی امیدبخش است.

اما مهم‌ترین مساله این است که پیش از این نیز قطعنامه‌هایی از جانب شورای امنیت به تصویب رسیده است که باید به آنها عمل شود. فرمانده ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز در واکنش به بیانیه ۳ جانبه تهران، برازیلیا و آنکارا درباره تبادل سوخت هسته‌ای، این بیانیه را پیشرفتی خوب توصیف کرد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز استاوریدیس‌، فرمانده ارشد نیروهای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) افزود: من بر این باورم که این نمونه همان چیزی بود که تمام ما به دنبال آن بودیم؛ نظامی دیپلماتیک که منجر به بروز رفتاری خوب از جانب دولت ایران می‌شود. فرمانده ارشد نیروهای ناتو ادامه داد: این پیشرفت خوبی است؛ اما همچنان مسیری طولانی باید طی شود.