متاسفم، سینمای ایران در دهکده بین‌المللی غرفه ندارد

محمد اطبایی با انتقاد از بی‌برنامگی حضور سینماگران ایران در جشنواره فیلم کن گفت: کاش با توجه به‌بودجه‌ای که صرف می‌شود، برنامه‌ریزی بهتری هم وجود داشت. متاسفانه در بازار کن، سینماگران حتی اطلاعات اولیه را برای استفاده از بازار و جشنواره ندارند و این روند بسیار تاسف‌‌برانگیز است. این کارشناس امور بین‌الملل سینمای ایران به غرفه خانه سینما در بازار کن اشاره کرد و تصریح کرد: امیدوارم روزی مسوولان خانه سینما قانع شوند که جایگاه آن‌ها در بخش دهکده بین‌المللی در کنار پاویون‌های کشورهای دیگر است نه در بازار کن. او ادامه داد: در جشنواره کن فضایی هست که هر کشوری برای خود یک غرفه برای عرضه اطلاعات سینمایی آن کشور دارد و سینماگران کشورها می‌توانند آنجا باشند و قرارهایشان را در آن مکان بگذارند، اما متاسفانه ایران غرفه‌ای ندارد و وقتی اسم کشورهایی چون غنا، آلبانی و قطر و.... را در بخش پاویون‌ها می‌بینم، کشورهایی که تا سال‌ها هم سینمایی نخواهند داشت، تاسف می‌خورم که ما با این صنعت سینما نتوانسته‌ایم غرفه‌ای در کنار سایر کشورها داشته باشیم و در حال فرصت‌سوزی هستیم.

چند روز قبل اعلام کردند که «هیچ» را نمی‌توانیم ببریم

محمد اطبایی که این روزها در جشنواره فیلم کن به‌سر می‌برد، درباره عدم‌امکان حضور فیلم «هیچ» در بازار کن گفت: برای حضور در بازار فیلم کن برنامه‌ریزی داشته و حتی از ماه‌ها قبل اطلاع‌رسانی و ارسال‌ بروشورها و دی‌وی‌‌دی‌ فیلم‌های مختلف شروع شده است، اما در فاصله چند روز به جشنواره کن به ما اطلاع دادند که امکان عرضه فیلم «هیچ» در بازار کن وجود ندارد و‌ای کاش مسوولین این نکته را زودتر اطلاع می‌دادند تا هزینه‌های مادی و معنوی کمتری را متحمل می‌شدیم.

او ادامه داد: از چند ماه قبل فیلم «هیچ» را به جشنواره‌های جهانی زیادی ارسال کرده‌ایم و با خیلی از مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌هایی که ما برایشان فیلم را ارسال کردیم، در جشنواره کن قرار داشتیم که آنان نتایج بازبینی‌شان را به ما اطلاع بدهند، اما با این اتفاق، شرایط پیچید‌ه‌ای برای ما به‌وجود آمده که توجیه افراد و نوع توضیح و اطلاع‌رسانی اصلا خوشایند نیست.

اطبایی با اشاره به اینکه این مشکل برای تعدادی از فیلم‌های دیگر هم‌ افتاده است، تصریح کرد: همان طور که گفتم تفاوت‌شان با فیلم «هیچ» که پخش بین‌المللی آن بر عهده من است، در این است که من از ماه‌ها پیش، فیلم را به‌ جشنواره‌ها و شرکت‌های پخش مختلف ارسال کرده‌ام.

وی همچنین درباره گزارشی که خانه سینما چند روز قبل از بازار کن ارسال کرده است، نیز گفت: متاسفانه وقتی این‌ گزارش روابط‌عمومی خانه سینما را دیدم، حس کردم این گزارش از تهران تنظیم شده است! چون اگر این گزارش در بازار کن تنظیم می‌شد، دوستان متوجه می‌شدند که ما در بازار کن هیچ فعالیتی برای عرضه فیلم «هیچ» نداشته‌ایم. حداقل یک تماس ساده با ما شرکت‌کنندگان در بازار کن گرفته می‌شد تا حداقل اسم ما را اشتباه نزنند. نمی‌دانم اسم سینماگران مستقل ایران از کجا آمده است.؟!

۹ فیلم سینمایی در بازار کن عرضه می‌کنم

اطبایی توضیح داد: من قرار بود ده فیلم بلند سینمایی را امسال در بازار کن عرضه کنم که یک مورد آن فیلم «هیچ» بود که کنار گذاشته شد و اکنون ۹ فیلم شامل«لطفا مزاحم نشوید»، «چیزهایی هست که نمی‌دانید»، «شبانه‌روز»، «فصل باران‌های موسمی»، «محدوده‌ ابری»، «دویدن میان ابرها»، «طلا و مس»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «پشت در خبری نیست» و پروژه « لالایی‌ها» را عرضه می‌کنیم.

این کارشناس امور بین‌الملل سینمای ایران در پاسخ به اینکه آیا این روندی که برای فیلم «هیچ» اتفاق افتاده در سا‌ل‌های گذشته سابقه داشته است نیز گفت: تاکنون چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم و به یاد نمی‌آورم که چنین اتفاقی برای یک فیلم بیفتد. البته بحث پروانه نمایش خارجی همیشه وجود داشته است، ولی همان پروانه نمایش داخلی، برای نمایش خارج از ایران تکافو می‌کرده است.

بازار برای فیلم‌های هنری و مولف کوچک‌تر می‌شود

محمد اطبایی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش درباره ارزیابی‌اش از بازار جشنواره کن گفت: متاسفانه مجموع دیدارهایی که صورت می‌گیرد، دال بر این نکته تلخ است که سال به سال بازار برای فیلم‌های به اصطلاح هنری و سینمای مولف کوچک‌تر می‌شود و خرید چندانی وجود ندارد و این شرایط حضور و استمرار فعالیت را بسیار سخت‌تر کرده است. به علاوه به واسطه دیجیتالی شدن تولیدات، تعداد فیلم‌های تولیدشده بالا رفته و میان پخش‌کنندگان فیلم‌ها رقابت شدیدی به وجود آمده است.

او افزود: امسال بازار کن متاثر از رکود اقتصادی چند سال گذشته و مشکلات اخیر در یونان است‌ و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با احتیاط زیادی دست به خرید می‌زنند.

اطبایی در خصوص بازار امسال کن نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: هنوز نمی‌توان ارزیابی‌ کاملی از بازار داشت و باید تا پایان آن صبر کرد، اما در عین حال، نشانه‌های چندان مثبتی هم وجود نداشته است، هر چند من از ابتدا هم انتظار و توقع بالایی نداشتم. به هرحال بازار کن فرصتی است که ما باید بیشترین بهره‌برداری را از آن داشته باشیم و غیبت در این بازار هم هزینه بیشتری برای ما دارد. این کارشناس امور بین‌الملل سینمای ایران افزود: اما همچنان باید به بازار کن به‌عنوان یک فرصت مناسب نگاه کرد و با وجود اینکه فروش فیلم‌های ایرانی بسیار کم شده و به حداقل رسیده است، نباید بازار را نادیده گرفت، بلکه باید با برنامه‌ریزی و امیدواری در آن حضور داشت.

محمد اطبایی در ارزیابی‌اش از فیلم‌های امسال جشنواره کن نیز گفت: برای یک قضاوت درست باید همه فیلم‌های بخش‌های مختلف را دید که البته با توجه به حضور در غرفه این امکان را نداریم و نهایتا فقط فیلم‌های بخش مسابقه را می‌توانیم ببینیم.

جشنواره فیلم کن در حال تکرار خود است

او درباره کیفیت جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته پاسخ داد: به نظرم همچون سال‌های گذشته است و جشنواره فیلم کن در حال تکرار خود است و ضمن احترام به فیلمسازان بزرگ حاضر در جشنواره، متاسفانه چیزی که کمتر در کن می‌بینیم کشف استعدادهای جدید است. اگر به فهرست فیلم‌های جایزه دوربین طلایی که خاص فیلم‌های اول است نگاه کنیم، تنها یک فیلم اول در بخش مسابقه وجود دارد! می‌توان گفت که یک دایره ۵۰ تا ۶۰ نفره فیلمساز وجود دارد که بخش مسابقه کن معمولا به همین افراد محدود شده است و کارگردانان تازه‌کار مورد غفلت قرار می‌گیرند.