استقبال ایران از حضور دیگر کشورها در مذاکرات هسته‌ای

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از حضور کشورهای منطقه و دیگر کشورها در عرصه بین‌المللی برای مشارکت در مذاکرات سازنده در پرونده هسته‌ای استقبال می‌کنیم. به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، «علی لاریجانی» که در ترکیه به سر می‌برد، با حضور در یک در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد: تهران از نقش آفرینی ترکیه به عنوان یک کشور دوست و همسایه در فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود استقبال می‌کند.

وی با اشاره به دیدار خود با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت: در کنار موضوع اصلی فلسطین، رایزنی‌هایی نیز بین ما و ترکیه در مورد مسائل دوجانبه صورت گرفت، ازجمله مقامات ترکیه‌ای به حضور و نقش‌آفرینی در روند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تمایل نشان دادند و ما نیز خطاب به آنها اعلام کردیم که تهران از نقش‌آفرینی ترکیه در این خصوص استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ترکیه در درک این مساله و اینکه فعالیت جمهوری اسلامی در مسیر هسته‌ای صلح‌آمیز است، درک بهتری نسبت به سایر دولت‌های منطقه دارد. وی افزود: قرار شد که رایزنی‌ها در مورد فعالیت صلح‌آمیز اتمی ایران ادامه داشته باشد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم.

رییس مجلس گفت: آنچه مسلم است اینکه فعالیت صلح‌آمیز ایران در فناوری هسته‌ای یک مسیر روشن و صلح آمیز است، اما متاسفانه آمریکایی‌ها خیلی تمایل دارند که در این زمینه دست به ماجراجویی بزنند.

رییس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که در مورد میانجیگری برزیل در بحث پرونده هسته‌ای ایران سوال کرد و اینکه گفته می‌شود تهران به دنبال وقت گیری در روند مذاکرات است، اظهار داشت: برای تحلیل این مساله ما باید ببینیم اصل ماجرا چیست، وقتی مساله روشن شود، مشخص می‌شود که آیا ما نیاز به زمان داریم یا دیگران.

وی تاکید کرد: مساله هسته‌ای ایران یک روند صلح‌آمیز دارد، اما آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال محروم کردن ایران از فناوری هسته‌ای بودند و این مساله برمی‌گردد به رویکرد آمریکایی‌ها که به دنبال این هستند که تکنولوژی‌های مدرن را مختص خودشان بدانند و در این راستا طرحی را نیز ارائه دادند که برخی از کشورهای کانونی هستند که باید از تکنولوژی‌های نوین ازجمله فناوری هسته‌ای و نانوتکنولوژی برخوردار باشند و دیگر کشورهایی که کشورهای دسته دوم و سوم هستند نمی‌توانند از این تکنولوژی‌های نوین برخوردار باشند.

خبرنگاری از رییس مجلس در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور ایران مبنی بر حضور برزیل به عنوان یک میانجی در پرونده هسته‌ای ایران سوال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: طرح موضوع میانجیگری مهم است که از چه زاویه‌ای مطرح شود. آنچه که مسلم است این‌که غنی‌سازی اورانیوم به هیچ عنوان نمی‌تواند در یک کشور دیگر باشد. این موضوع حرف کهنه‌ای است که تهران مدت‌ها قبل پاسخ آن را داده است. وی افزود: ما خودمان فناوری را به‌دست آورده‌ایم و خودمان هم از آن در مسیر صلح‌آمیز حفاظت می‌کنیم.

رد غنی‌سازی در خاک ترکیه

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی سوال کرد آیا بحث غنی‌سازی اورانیوم برای ایران قرار است در خاک ترکیه انجام شود؟ اظهار داشت: برای اولین بار است که این موضوع را می‌شنوم، چرا که ما هیچگاه برنامه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور دیگر نداشتیم، بلکه همواره اعلام کردیم که از حضور کشورهای منطقه و دیگر کشورها در عرصه بین‌المللی برای مشارکت در مذاکرات سازنده در پرونده هسته‌ای استقبال می‌کنیم.

لاریجانی درخصوص میانجی‌گری ترکیه برای معاوضه سوخت نیز اظهار داشت: باتوجه به اینکه ترکیه کشور دوست و همسایه ماست و می‌خواهد مسیر پرونده را به سمت اعتدال ببرد، ما بر این اساس از نقش‌آفرینی ترکیه استقبال می‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد مواضع مقامات آمریکایی در قبال تروریسم سوال کرد، اظهار داشت: ما در این که آمریکایی‌ها رفتار دوگانه‌ای نسبت به تروریسم دارند مطمئن هستیم و اسناد لازم را هم در اختیار داریم که می‌توان به نمونه آن در برخورد آمریکایی‌ها در اشغال عراق و افغانستان اشاره کرد. آمریکایی‌ها در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم و کاهش مواد مخدر وارد شدند، اما ما دیدیم که نه‌تنها با تروریسم مبارزه‌ای نشد، بلکه به‌رغم مواضع رسمی آنها خبرهایی می‌رسید که با القاعده مذاکرات پنهانی دارند و در مورد مواد مخدر نیز نه‌تنها میزان تولید این مواد کاهش پیدا نکرد، بلکه چهل برابر هم شد.

وی افزود: البته در قضایای گروه شرور ریگی نیز نتایج نشان داد که آمریکایی‌ها در پشت صحنه به این گروه تروریستی کمک می‌کردند، البته این موضوع برای ما عجیب نیست تنها ممکن است برای افکار عمومی جهان مهم باشد که مقامات آمریکایی را در خلال این اتفاقات بشناسند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در مساله هسته‌ای ایران نیز رفتار ماجراجویانه‌ای را دنبال می‌کردند. تلاش آنها این است که به‌رغم آنکه ایران فعالیت خود را در چارچوب مقررات بین‌المللی به پیش می‌برد آنها مسیر پرونده ایران را از راه اصلی منحرف کنند و به سمتی ببرند که در راستای اهداف تبلیغاتی و جنجال رسانه‌ای آنها است.

لاریجانی تصریح کرد: آنچه که مسلم است این که جمهوری اسلامی هیچگاه از انجام مذاکرات در روند پرونده هسته‌ای پرهیز نکرده، بلکه این طرف غربی بود که میز مذاکره را هر از گاه ترک می‌کرد. وی با اشاره به دیپلماسی آمریکا اظهار داشت: متاسفانه دیپلماسی دولت آمریکا حالت پانتومیم دارد و هنوز نتوانسته شکل اصلی خودش را پیدا کند.