دفتری از شعر معاصر ارمنستان، «فیلمسازان بزرگ جهان»، داستان «اسب و اصل» و «۲۲۲ نکته برای پدران و مادران» از کتاب‌های جدید عرضه‌شده در نمایشگاه کتاب تهران هستند. کتاب «شهد زردآلو و مثلث سیاه» شامل شعرهای ادوارد حق‌وردیان - شاعر ارمنی - با ترجمه واهه آرمن در دو بخش «می‌روم نقاشی» و «فرزند ناخلف» و همچنین مطلبی درباره شاعر در نمایشگاه عرضه شده است. این کتاب در ۹۷ صفحه و شمارگان یک‌هزار نسخه با قیمت ۱۸۰۰ تومان از سوی نشر امرود به چاپ رسیده است. «فیلمسازان بزرگ جهان» با انتخاب و ترجمه خسرو سینایی نیز از دیگر آثار تازه در نمایشگاه امسال است. این کتاب به بررسی سینمای فدریکو فلینی، اینگمار برگمان، فرد زینه‌من، دیوید لین و ویلیام وایلر در گفت‌وگو با دانشجویان می‌پردازد که گردآوری و نوشته جرج استیونس (پسر) است. کتاب «فیلمسازان بزرگ جهان» در ۱۳۸ صفحه و شمارگان دوهزار نسخه با قیمت ۳۳۰۰ تومان به چاپ رسیده است. همچنین کتاب «اسب و اصل» (قصه عشق) نوشته پرویز ابوالفتحی در ۷۶ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰۰ تومان انتشار یافته است.

انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان با ۱۳۰ عنوان کتاب در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده است. مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی کتاب‌های انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان هستیم. محمود مراثی افزود: حضور در نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی برای فعالان این عرصه واجب و ضروری است؛ اما باید توجه داشته باشیم که فضای فیزیکی درنظر گرفته‌شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نیست. او گفت: کاربردی نبودن فضا برای برگزاری نمایشگاه سبب شده تا بازدیدکنندگان در استفاده از فضای نمایشگاه دچار مشکل شوند. مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بحث توزیع کتاب در کشور را اصلی‌ترین چالش پیش روی صنعت چاپ دانست و بیان کرد: با این‌که شاهد چاپ کتاب‌های خوبی توسط ناشران شهرستانی هستیم؛ اما به دلیل نبود سیستم توزیع مناسب، امکان معرفی و فروش آن‌ها فراهم نمی‌شود.

کتاب دیگری از ایوان کلیما با ترجمه فروغ پوریاوری در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است. مجموعه داستان «کار گِل» شامل هفت داستان کوتاه درباره سرگذشت نویسندگان و روشنفکران چکسلواکی در زمان اشغال این کشور توسط شوروی سابق است که در آن برهه ممنوع‌القلم بودند و به ناچار به کارگری در حوزه‌های مختلف می‌پرداختند. این کتاب از سوی نشر آگه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

محمد صنعتی با بیان اینکه خرید کتاب با قیمت بالا برای دانشگاهیان مشکل است، اظهار کرد: برای علم‌محور کردن جامعه و ترغیب مردم به کتاب و کتاب‌خوانی باید با فراهم کردن تسهیلاتی، آن‌ها را ترغیب کرد. این نویسنده و پژوهشگر عنوان کرد: از زمانی که نمایشگاه کتاب تهران به مصلا منتقل شده است، نوعی سردرگمی، هم در برگزارکنندگان، هم در ناشران و هم در مراجعه‌کنندگان مشاهده می‌شود که این از فشردگی و کمبود فضا ناشی می‌شود. او اشاره کرد که در سال‌های اخیر، بخش ارزی کوچک‌تر و بخش ریالی وسیع‌تر شده است و عملا کتاب‌های خارجی با قیمت بالاتری به دست خوانندگان می‌رسد.