گزارش وزیر اقتصاد از سیاست‌های کلان اقتصادی

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ‌های وزیر اقتصاد در ارتباط با اجرای اصل ۴۸ قانون اساسی و قوانین بودجه‌های سنواتی و برنامه چهارم توسعه را در زمینه‌های بانکی، گمرک‌ها، اشتغال و توسعه بورس و سرمایه‌گذاری خارجی، قانع‌کننده دانستند. شمس‌الدین حسینی که روز گذشته برای پاسخ به سوالات ملی و منطقه‌ای موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در نشست علنی مجلس حاضر شده بود، موفق شد با پاسخ‌های خود ۱۳۷ نفر از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه را قانع کند.

در خلاصه سوال ثروتی از وزیر اقتصاد به «ضرورت اجرای قانون و اجرای اصل ۴۸ قانون اساسی و بودجه‌های سنواتی و برنامه چهارم توسعه در زمینه‌های بانکی، ‌گمرک‌ها، ‌اشتغال و توسعه بورس و سرمایه‌گذاری خارجی» اشاره شده بود که شمس‌الدین حسینی در دفاع از عملکرد وزارتخانه متبوعش اظهار کرد: مشی ما در وزارت اقتصاد همواره اجرای قانون بوده است و بهتر است در این سوال که به صورت کلی مطرح شده، عنوان شود که دقیقا چه قوانینی در این وزارتخانه اجرا نمی‌شود. وی افزود: در خصوص انتقال دفاتر و حساب‌های مالی شرکت‌های دولتی این توضیح لازم است که این موضوع به بودجه سال ۸۵ و مصوبه هیات وزیران در این رابطه بر می‌گردد و مخاطب این موضوع عامه دستگاه‌های اجرایی هستند و هیچ یک از شرکت‌های وزارت اقتصاد مشمول آن نبودند. ضمن اینکه از ۵۰ شرکت دولتی که مشمول این انتقال می‌شدند، ۴۲ شرکت منتقل شده و ۸ تای دیگر نیز در حال پیگیری است.

‌ثروتی: نتیجه توسعه نامتوازن

شعار خروج ۵ میلیون نفر از تهران است

پس از سخنان ابتدایی وزیر اقتصاد، موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در توضیح سوال خود خطاب به وزیر گفت: سوال من مختص به یک دو استان نیست؛ بلکه دغدغه همه نمایندگان و بحث‌های کلانی است که در حیطه اقتصادی به آن توجه نشده است.

وی افزود: در خصوص توسعه متوازن مناطق باید پرسید، چرا امروز شما می‌گویید که ۵ میلیون نفر باید از تهران بیرون بروند، چرا ما در سیاست‌گذاری خود درست عمل نمی‌کنیم تا مردم روستاها و شهرستان‌ها به تهران بیایند و بعد بخواهیم هزینه کنیم تا این افراد به محل زندگی خود بازگردند؟

وی تصریح کرد: طبق قانون پرداخت تسهیلات بانکی که مجلس هفتم آن را تصویب کرده، بانک‌ها موظف‌اند ظرف ۴۵ روز به سرمایه‌گذار پاسخ دهند؛ در حالی که این قانون چند ماه است اجرا نشده است. ثروتی تاکید کرد: من حتی اگر نیاز باشد در خصوص توسعه متوازن مناطق از رییس‌جمهور سوال خواهم کرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: من در سال ۸۴ از سازمان مدیریت درخواست کردم که بودجه‌ها و تسهیلات به صورت متوازن باشد و در آن زمان آقای رهبر که رییس سازمان بود، قول مساعد داد که در سال ۸۵ براساس شاخص‌های توسعه‌ای این کار را انجام می‌دهد، ولی این اقدام تاکنون میسر نشده است؛ مگر دولت شعار عدالت‌خواهی نداده، پس چرا اصل ۴۸ قانون اساسی انجام نمی‌شود؟ دو سال است که بودجه توازن منطقه‌ای به استان‌ها داده نمی‌شود و این مبلغ در مصوبات سفرهای استانی هزینه می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه باید ۸۰ میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی به بودجه وارد می شد، در حالی که این رقم به ۲۴۳ میلیارد دلار رسید؛ یعنی سه برابر میزان پیش‌بینی شده. اما توجه کنید که از لحاظ اقتصادی چه اتفاقی افتاده است؛ حتی شاخص رشد ۸ درصد هم محقق نشده یا در بحث بیکاری، ‌اشتغال، ‌تک‌رقمی شدن تورم و نقدینگی چه اتفاقی افتاده است؟ شما چه اقدامی برای ۴۸ هزار میلیارد تومان مطالبات بانکی انجام داده‌اید؟

نماینده مردم بجنورد در خانه ملت اضافه کرد: در استان ما تمام منابع بانک‌ها به اندازه یک شعبه در تهران نمی‌شود؛ آن وقت شما می‌گویید که ۵ میلیون نفر باید از تهران بیرون بروند. سوال این است که چرا منابع را به درستی توزیع نمی‌کنید؟ چرا کسانی که از شما تسهیلات بانکی گرفته‌اند آن را پس نمی‌دهند؟ این افراد نتوانستند تسهیلاتشان را بازپرداخت کنند و این مردم ایران هستند که از این موضوع ضربه می‌خورند. ثروتی ادامه داد: مگر مبارزه با مفاسد اقتصادی جزو شعارهای دولت نبوده است، شما چه گزارشی در این باره ارائه کرده‌اید؟ ما ۱۹ میلیارد دلار قاچاق کالا داشته‌ایم؛ در حالی که اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرا می‌شد، این اتفاق نمی‌افتاد.

وی گفت: آستانه معاملات نقدی در ایران ۱۵۰ میلیون تومان است؛ در حالی که این مبلغ در کشورهای اروپایی حداکثر ۵۰ هزار یورو تعیین شده است. مگر شما اخیرا در اجلاس صندوق بین‌المللی پول شرکت نکرده‌اید و ندیدید در آنجا به کشور ما اعتراض می‌شود و عنوان می‌شود که ایران تلاش لازم را برای مبارزه با پولشویی نداشته است؟

حسینی: ایران در مبارزه با پولشویی پاک‌ترین کشور دنیا است

پس از سخنان ثروتی، حسینی بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص بخشی از سوال نماینده بجنورد درباره توزیع نامتوازن امکانات در سطح کشور توسط وزارت اقتصاد یادآور شد: بهترین شاخص برای پاسخ به این سوال این است که استان خراسان با آن مساحت، به سه استان تبدیل شده و از زمان اتخاذ این تصمیم، روند توسعه در این استان‌ها شتاب گرفته است.

وزیر اقتصاد در ادامه، پاسخ به نماینده بجنورد که معتقد بود خراسان شمالی مورد بی‌مهری قرار گرفته، گفت: ما کوچک‌تر از آن هستیم که بی‌مهری کنیم. در این استان هم با توجه به زمان تاسیس تا کنون ۳۵ پست برای گمرک در نظر گرفته شده و ۱۳ پست دیگر هم به این استان تخصیص داده شده است. حسینی همچنین اضافه کرد: سوالاتی که آقای ثروتی مطرح کردند، ارزیابی ایشان از عملکرد بخش‌های مختلف است؛ اما سوال من این است که آقای ثروتی شما چرا از پشت تریبون مجلس می‌گویید که جمهوری اسلامی نسبت به پولشویی بی‌توجه بوده است؟ شما ظلمی را که دنیا به ما می‌کند از پشت تریبون مجلس اعلام می‌کنید. من هم از دولت و جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم و می‌گویم که کشور ما پاک‌ترین کشور به لحاظ مقابله با پولشویی است. ایشان آستانه معاملات نقدی را ۱۵۰ میلیون تومان عنوان کرد، در حالی که این مبلغ ۱۵ میلیون تومان است و اگر همه سخنان ایشان مورد پذیرش باشد این یک موضوع جای گلایه دارد.

در پایان پاسخ وزیر اقتصاد، محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت در تذکری خطاب به ثروتی گفت: براساس ماده ۱۹۳ آیین نامه هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی از وزیر مسوول سوال کند؛ اما سوال باید صریح باشد و هر قدر مفاد سوال کلی‌تر می‌شود از صراحت کاسته و به ابهام نزدیک‌تر می‌شود. البته همکاران عموما این بحث را رعایت می‌کنند.

ثروتی در پایان و در پاسخ به سوال ابوترابی که از وی می‌پرسید، آیا از پاسخ وزیر قانع شده‌اید یا نه گفت: آقای وزیر سوالات من را جواب ندادند و فقط در خصوص ۱۵۰ میلیون ریال را که من به اشتباه تومان گفتم صحبت کردند؛ اما هنگامی که قانع کننده بودن یا نبودن توضیحات وزیر اقتصاد در صحن علنی به رای گذاشته شد، نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر، آن را قانع کننده دانستند.