بازتاب سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل

عکس: AFP

دیدار رییس‌جمهور با «بان‌کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل. بازتاب سخنرانی احمدی‌نژاد در نیویورک

احمدی‌نژاد در مقر سازمان ملل با «بان کی مون» دیدار کرد

دنیای اقتصاد- سخنرانی دوشنبه شب محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در مقر سازمان ملل متحد واکنش مقامات برخی کشورهای غربی از جمله بان‌کی‌مون،دبیرکل سازمان ملل و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا را در پی داشته است.احمدی‌نژاد در این سخنرانی از آمریکا انتقاد کرد و در عین حال ۱۱ پیشنهاد را برای اصلاح ان.پی.تی ارائه داد.

بان‌کی‌مون در دیدار با احمدی نژاد از سخنرانی‌رییس‌جمهور در افتتاحیه کنفرانس بازنگری ان.پی.تی قدردانی کرد و آن را سازنده و راهگشا خواند.این در حالی است که کلینتون گفته است که نطق احمدی‌نژاد حاوی اتهاماتی کذب بوده است. او همچنین از ایران خواسته است که به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند.

به گزارش ایسنا‌، محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور اسلامی ایران و دبیر کل سازمان ملل، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه موضوع خلع سلاح هسته‌ای و امنیت جهانی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

احمدی نژاد در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی در دیداربان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به برنامه هسته‌ای کشورمان و حق همه کشورها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان آمادگی دارد تا نقش مثبت و سازنده خود را در ایجاد گشایش تازه‌ای در مذاکرات مربوط به تبادل سوخت هسته‌ای ایفا کند.

رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل منطق، گفت‌وگو و تعامل سازنده است، از آمادگی ایران برای تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا درخصوص مسائل گوناگون خبر داد. دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار، سخنرانی احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه کنفرانس بازنگری ان پی تی را سازنده و راهگشا دانست و گفت: حضور شما در این اجلاس، از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می‌دهد ایران به حل مسائل جهانی توجه ویژه‌ای دارد. بان کی مون همچنین بر حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و مذاکره تاکید و اظهار امیدواری کرد:مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+ ۵ به نتیجه نهایی برسد‌.

وی همچنین از شرکت رییس‌جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی بازنگری «ان پی تی»، تشکر کرد. اما در این میان وزیر خارجه آمریکا واکنش خصمانه‌ای از خود نشان داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات‌های حاضر در کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) روز دوشنبه گفت: رییس‌جمهور ایران اتهام‌های قدیمی، کذب و گاهی اوقات کاملا بی‌اساس را علیه ایالات متحده و کشورهای دیگر تکرار کرد. اما این تعجب آور نیست.»هیلاری کلینتون ایران را متهم کرد که «هر اقدامی در توانش باشد، انجام می‌دهد تا توجه عمومی را از سوابق خود منحرف کند و تلاش دارد از مسوولیت‌هایش شانه خالی کند.»

او از ایران خواست که به تعهداتش در قبال پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل کند.

سخنان احمدی نژاد در کنفرانس ان.پی.تی

احمدی‌نژاد اما در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی(NPT) در مقر سازمان ملل متحد به ارائه پیشنهادات جمهوری اسلامی ‌ایران در مورد بازنگری ان‌.پی‌.تی و مشکلات کنونی معاهده ان‌.پی‌.تی پرداخت.

به گزارش ‌ایسنا، رییس‌جمهور افزود: بمب هسته‌ای به هر بهانه‌ای تولید و نگهداری شود، اقدامی خطرناک است؛ چرا که اولا کشور محل تولید را ناامن می‌کند، به خاطر دارید که جابه‌جایی یک موشک مجهز به کلاهک هسته‌ای با هواپیما از یک پایگاه به پایگاه دیگر در خاک آمریکا چقدر مخاطره‌آمیز بود و موجب نگرانی مردم آمریکا شد. رییس‌جمهور با اشاره به ناکارآمدی و عدم توازن در ارکان ان‌.پی‌.تی و سیاست‌ها و اقدامات چند دولت خاص، از برتری‌جویی، سیاست تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عامل بازدارندگی، استفاده ابزاری و یک‌جانبه از شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی، عدم توازن در مواد ان‌.پی‌.تی و ماموریت‌های آژانس، اعمال معیارهای چندگانه نسبت به‌این موضوع به عنوان عوامل ایجادکننده این ناکارآمدی نام برد.احمدی‌نژاد همچنین تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای توسط برخی از کشورها را عامل دیگری برای ناکارآمدی ان.پی.تی عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت آمریکا هم از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و برخی از کشورها را نیز به استفاده از‌این سلاح علیه‌شان تهدید کرده است. رژیم صهیونیستی نیز دائم کشورهای خاورمیانه را تهدید می‌کند.

رییس جمهور همچنین برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و استفاده عمومی از انرژی هسته‌ای ۱۱ پیشنهاد ارائه کرد.

احمدی‌نژاد اولین پیشنهاد خود را اصلاح و تکمیل ان‌.پی‌.تی. عنوان کرد و گفت: به اعتقاد ما باید NPT به DNPT معاهده خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته‌ای تغییر یابد و در واقع محور ماموریت و ساز و کارهای روشن و با تضمین‌های لازم دیده شود.

وی دومین پیشنهاد را تشکیل یک گروه مستقل بین‌المللی برای تهیه دستور‌العمل اجرایی ماده ۶ معاهده و برنامه‌ریزی و نظارت کامل بر خلع اتمی و جلوگیری از اشاعه با اعطای اختیارات کامل از سوی کنفرانس عمومی عنوان کرد و اظهار داشت:‌این گروه به گونه‌ای عمل کند که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مدیریت کار مشارکت موثر داشته باشند و با تعیین یک ضرب‌الاجل یک برنامه زمانی فوری و حداکثر تمام سلاح‌های هسته‌ای خنثی شود.

احمدی‌نژاد در سومین پیشنهاد خود ارائه تضمین‌های جامع امنیتی الزام آور حقوقی، بدون تبعیض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح کامل هسته‌ای از ناحیه دارندگان سلاح هسته‌ای را ارائه کرد. وی افزود: چهارمین پیشنهاد توقف فوری هرگونه تحقیق و توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات مربوطه و طراحی راستی آزمایی مندرج در پیشنهاد ۲ است.

«تدوین دستورالعمل الزام آور حقوقی برای ممنوعیت کامل تولید، توسعه، انباشت، ارتقا، اشاعه و حفظ و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای» پنجمین پیشنهاد احمدی‌نژاد بود.

وی ششمین پیشنهاد را تعلیق استفاده‌کنندگان و تهدید کنندگان به سلاح هسته‌ای از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد و گفت: تاکنون حضور و فشار آنها و تسلط سیاسی بر آژانس مانع از انجام وظایف قانونی خصوصا در مواد ۴ و ۶ معاهده و موجب انحراف آژانس از انجام ماموریت‌های قانونی شده است و به خصوص دولت آمریکا که علاوه بر اقدام اتمی علیه ژاپن در جنگ عراق نیز از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده، چگونه می‌تواند عضو شورای حکام باشد.

وی قطع هرگونه همکاری هسته‌ای با کشورهای غیر عضو معاهده ان .پی. تی و تدوین اقدامات تنبیهی موثر برای کشورهایی که به همکاری خود با غیر اعضا ادامه می‌دهند، به عنوان هفتمین پیشنهاد خود مطرح کرد. وی افزود: تهدید به حمله و یا هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای یا حمله به تاسیسات هسته‌ای به عنوان نقض صلح و امنیت بین‌المللی و لزوم واکنش سریع سازمان ملل و قطع همکاری کشورهای عضو ان. پی.تی با کشور تهدیدکننده یا حمله‌کننده، هشتمین پیشنهاد‌ایران است.

احمدی‌نژاد در مورد نهمین پیشنهاد جمهوری اسلامی‌ ایران نیز گفت: اجرای هرچه سریعتر و بدون قید و شرط قطعنامه کنفرانس ۱۹۹۵ درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکی دیگر از پیشنهادات‌ایران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

به گفته وی‌، برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای در پایگا‌ه‌های نظامی آمریکا و متحدانش مستقر در سایر کشورها از جمله آلمان، ‌ایتالیا و ژاپن و در هلند دهمین پیشنهاد‌ ایران است.

رییس‌‌جمهور یازدهمین پیشنهاد جمهوری اسلامی‌ایران را تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنیت عنوان کرد و ادامه داد: ساختار فعلی به شدت ناعادلانه و ناکارآمد است و از عوامل اصلی‌این ناکارآمدی حمایت از دارندگان سلاح هسته‌ای است. اصلاح ساختار شورای امنیت و تکمیل N.P.T لازم و ملزوم یکدیگر و برای تحقق اهداف آژانس انرژی اتمی ضروری‌اند.

رییس‌جمهور همچنین آمادگی مشارکت جمهوری اسلامی‌ایران در تحقق پیشنهادات ذکر شده و برنامه‌ریزی عادلانه جهت خلع سلاح و منع اشاعه و بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی پاک هسته‌ای را اعلام کرد.وی گفت: تمام ملت‌های مستقل معتقدند که انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس و‌این شعار ما در برگزاری اجلاس تهران بود.

عکس: مهر