ممنوعیت حضور برخی ناشران در نمایشگاه کتاب

عکس: فارس

محسن پرویز از دلایل ممانعت از حضور برخی ناشران در بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت. به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و رییس بیست‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران که روز گذشته در نشست خبری نمایشگاه کتاب سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد ناشرانی که از حضور در نمایشگاه منع شده‌اند و علت ممانعت از حضور آنها در این دوره از نمایشگاه گفت: طبق ضوابطی که کمیته انضباطی ناشران تبیین کرده است، برای برخی از ناشران متخلف در دوره‌های قبل، جریمه ممانعت از حضور در دوره بعدی نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است. او با انتقاد از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب در دوره‌های پیشین که به گفته او، نسبت به تخلفات ناشران بی‌توجهی می‌کردند، تاکید کرد: اسناد و مدارک بسیاری در بایگانی وزارت ارشاد هست که نشان از عدم برخورد برگزارکنندگان دوره‌های قبل نمایشگاه با متخلفان دارد. پرویز خاطرنشان کرد: در سال گذشته، برای جلوگیری از این روند تصمیم گرفته شد با متخلفان برخورد شود و نباید انتظار داشت که اگر تخلفی صورت می‌گیرد، از یاد برود. البته این مساله در خیلی از حوزه‌های دیگر هم وجود دارد؛ اما ما تصمیم گرفتیم با این مساله برخورد کنیم؛ مثلا در یکی از دوره‌های نمایشگاه‌ کتاب تهران که برگزار شده بود، غرفه‌داری در محل غرفه، مشروبات الکلی مصرف کرده بود و بعد هم یک‌سری رفتار ناشایست انجام داده بود. با بررسی‌هایی که به عمل آمد و حراست نمایشگاه آن را پیگیری کرد، متوجه شدیم آنها در محل غرفه‌ مشروب خورده‌اند. آیا نمایشگاه کتاب و غرفه فروش کتاب، محل مصرف مشروبات الکلی است؟ پس به این خاطر و این تخلف، طبیعی است که بخواهیم آنها را از حضور در دوره بعد منع کنیم.

رییس نمایشگاه کتاب تهران متذکر شد: گاهی امکان طرح دلیل جلوگیری از حضور برخی از ناشران در نمایشگاه کتاب تهران نیست و از همین‌رو عده‌ای می‌آیند از این مساله سوء‌‌استفاده می‌کنند و علت ممانعت از حضور در نمایشگاه را به مسائل دیگر می‌بندند؛ به‌ویژه چند ناشری که به دلیل برخی از مسائل اخلاقی و حقوقی، نمی‌خواهم از آنها نام ببرم و از آنها خیلی دلگیر و ناراحتم. آنها در دوره‌های گذشته تخلفاتی را مرتکب شده‌اند و امروز طلبکار ما هستند که چرا به ما غرفه نداده‌اید و این‌قدر جسارت به خرج می‌دهند و می‌آیند شکایت مرا نزد افراد دیگر می‌برند.

پرویز در پاسخ به پرسشی درباره تامین امنیت نمایشگاه و جلوگیری از اخلال در نمایشگاه گفت: مطمئنا تامین امنیت نمایشگاه بر عهده نهادهای انتظامی و امنیتی است که در این زمینه همکاری خوبی دارند. مسوولان امنیتی در عین رعایت شوون فرهنگی نمایشگاه با متخلفان برخورد خواهند کرد و در دوره‌های گذشته نیز جلوی بسیاری از مسائل خلاف را گرفتند که به رسانه‌ای شدن آنها نیازی نیست. در یک مورد که در دوره‌های گذشته قصد خرابکاری در محل برگزاری نمایشگاه بود، به همت مسوولان امنیتی- اطلاعاتی در نطفه خفه شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: برای حفظ امنیت کامل نمایشگاه در این دوره، تمام فضای نمایشگاه زیر پوشش دوربین‌های مداربسته است و از طریق دوربین‌ها فضا کنترل می‌شود. همچنین از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی، فضای نمایشگاه به طور محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود و با همکاری خوبی که مردم دارند و گزارش‌هایی که ارائه می‌کنند، اگر قصد تخلف باشد، به موقع با آنها برخورد خواهد شد. او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر جلوگیری از تکرار اتفاقات نمایشگاه مطبوعات سال گذشته در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تهران مکان بهره‌برداری سیاسی نیست؛ زیرا نمایشگاه کتاب یک محل کاملا فرهنگی است. ضمن اینکه نمایشگاه مطبوعات با نمایشگاه کتاب فرق دارد و طبیعی است که نمایشگاه مطبوعات جنبه سیاسی هم داشته باشد و با توجه به این‌که در کشور ما خلاء فعالیت‌های حزبی احساس می‌شود، عملا مطبوعات به عنوان حزب عمل می‌کنند؛ پس طبیعی است که جنبه سیاسی داشته باشند؛ اما نمایشگاه مطبوعات یک جای کاملا فرهنگی است. او در عین حال هشدار داد، اگر کسی یا جمعی قصد سوء‌‌استفاده یا بهره‌برداری سیاسی از این تجمع بزرگ فرهنگی (نمایشگاه کتاب) را داشته باشد، نهادهای امنیتی - انتظامی در این‌باره تصمیم‌گیری خواهند کرد.