اعلام سیاست‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی

عکس: حمید جانی‌پور

به کسانی یارانه می‌دهیم که در خدمت مردم باشند

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه سیاست دولت حمایت یارانه‌ای از سیستم حمل‌ونقل عمومی است، گفت: به کسانی یارانه می‌دهیم که در خدمت مردم باشند. سردار رویانیان دیروز در نخستین نشست خبری خود در سال ۸۹ از تهیه بسته سیاستی- حمایتی حمل‌ونقل در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که با همکاری وزارت راه و کشور تهیه شده، خبر داد و گفت: این بسته یک رساله مدیریتی برای مدیران سراسر کشور است و نسخه کاملی از اقداماتی است که در پنج سال آینده اجرایی خواهد شد. وی همچنین حمایت یارانه‌ای از حمل‌ونقل درون شهری را منوط به اصلاح مدیریت بخش‌های مختلف آن دانست و گفت: از نظر دولت و از منظر هدفمند کردن یارانه‌ها و سیاست‌های مرتبط با آن، آژانس‌های مسافربری درون‌شهری، شبکه تاکسیرانی، مدیریت وانت بارها، اتوبوسرانی و مترو در کشور کارآمدی لازم را ندارند و نیازمند اصلاح سیستم مدیریتی هستند. وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اصلاح نظام مدیریت کشور دانست و گفت: برخی این قانون را یک تهدید قلمداد می‌کنند این در حالی است که اجرای آن یک فرصت طلایی برای اصلاح مدیریت است. رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت همچنین در این نشست از شهرداران کشور خواست هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح سیستم تاکسیرانی خود و نظارت موثر بر رفتار، کیفیت و قسمت و بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند روز، اقدام کنند و در صورتی که تاکسیرانی‌ها همکاری نکنند، مجوز آنها باطل خواهد شد.

ساماندهی آژانس‌های کرایه اتومبیل

وی با اشاره به سیستم و مکانیزم آژانس‌های مسافربری درون‌شهری اعلام کرد: از منظر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و سیاست‌های مرتبط با آن، آژانس‌های کرایه اتومبیل در کشور ما کارآمدی لازم را نداشته و نظام و سیستم مدیریت بر عملکرد آژانس‌ها دارای ایراداتی است که «تغییر مدیریت آژانس‌ها در کشور» و ساماندهی مدیریت بر عملکرد و کیفیت آژانس‌ها از اولویت‌های اصلی این ستاد است. سردار رویانیان با اشاره به اینکه مدیریت و نظارت بر آژانس در کشور باید متحول شود،‌ گفت: امنیت شغلی رانندگان آژانس، کیفیت خدمات، بهره‌وری کافی و قیمت خدمات از آسیب‌های مهم آژانس‌ها است که مورد بررسی قرار گرفته و مساله کاهش سفرهای اضافی آژانس (اغلب یکسر خالی برمی‌گردند) که موجب ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌شود نیز باید به طور کارشناسی، آسیب‌شناسی و برطرف شود و در صورت اصلاح آن روند ۵۰ درصد بهره‌وری در آژانس‌ها ایجاد خواهد شد. وی با اشاره به مصوبه دولت در این زمینه گفت: بنا بر آیین‌نامه صادره دولت مسوولیت آژانس‌ها به شهرداری‌ها واگذار شد؛ اما پیش از انتقال کامل این مسوولیت به شهرداری‌ها، نخست مدیریت آن اصلاح شده و یک سیستم بهینه و مفید تحویل شهرداری‌ها خواهد شد که مکانیزم قیمت و کیفیت خدمات و بهره‌وری از اهداف اصلی ستاد در ساماندهی آژانس‌ها است.

۶۰ درصد تاکسی‌ها در مسیر خدمات‌دهی به مردم قرار ندارند

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در ادامه تاکسیرانی را یکی دیگر از چالش‌های اساسی حمل‌ونقل عمومی کشور خواند و گفت: از همه شهرداران تهران و سایر شهرهای کشور تقاضا می‌کنم که در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها، کشور، نظام و دولت را یاری دهند تا این طرح به خوبی اجرایی و عملیاتی شود.

سردار رویانیان گفت: در سیستم تاکسیرانی، مدیریت و نظارت تاکسیرانی ضعیف است و دچار نقصان و ایرادهای فراوانی است. وی افزود: در برخی شهرها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تاکسی‌ها در مسیر خدمات‌دهی به مردم قرار ندارند و به صورت شخصی کار می‌کنند. از سوی دیگر، ۵۰ درصد حمل‌ونقل شهری در برخی شهرها به عهده تاکسی است که کاملا اشتباه است. وی اضافه کرد: تنها ۹۵ شهر از ۱۰۱۹ شهر کشور از سیستم اتوبوسرانی استفاده می‌کنند و بقیه تنها با تاکسی جابه‌جا می‌شوند.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ادامه داد: سیستم تاکسیرانی کشور از لحاظ ساختاری مشکل داشته و این سیستم مدیریت موثر و موفق نیست و تاکسی‌های کشور به طور موثر در خدمت مردم نیستند و در حالی که تاکسی باید به دنبال مردم و مسافر باشد، مردم و مسافر به دنبال تاکسی هستند که این شیوه صحیح خدمت‌دهی به ولی‌نعمتان نیست. سردار رویانیان گفت: باید تاکسی‌هایی که در خدمت مردم نیستند، هم سهمیه سوختشان قطع شود و هم از حمایت یارانه‌ای برخوردار نباشند و برای مدیریت بر عملکرد تاکسی‌ها، باید کنترل و نظارت به صورت هوشمند صورت گیرد، مدیریت تاکسی و نظارت بر عملکرد آنها باید اصلاح شود. رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور گفت: در مرحله بعدی، نرخ خدمات تاکسی است که متاسفانه سامانه نظارتی کافی وجود ندارد و زمانی که افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی اعلام می‌شود، می‌بینیم که عملا قیمت‌ها بیشتر افزایش می‌یابد و کسی کنترل نمی‌کند. رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از شهرداران کشور خواست هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح سیستم تاکسیرانی خود و نظارت موثر بر رفتار، کیفیت و بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند روز اقدام کنند. وی ادامه داد: اعلام می‌کنم در این مورد از هر لحاظ شهرداری‌های کشور در حمایت این ستاد هستند، فقط باید اراده کنند؛ چراکه امروز روز اراده‌ها، همدلی‌ها و همبستگی‌ها برای اجرای طرح است.

اتوبوس‌ها در برخی شهرها خوابیده‌اند

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور در ادامه درباره وضعیت سیستم اتوبوسرانی در کشور گفت: اتوبوسرانی در شهرهای کشور از لحاظ شبکه حمل‌ونقل، کنترل هوشمند سامانه اتوبوسرانی کیفیت و فراگیر بودن ارائه خدمات کارآمد نیست و در این زمینه هم مشکل داریم. به عنوان مثال در برخی از شهرهای بزرگ، اتوبوس‌ها به مردم خدمات نمی‌دهند و اتوبوس‌هایی که از دولت گرفته شده به دلایل مختلفی از جمله گازسوز بودن خوابانده‌اند یا در ادارات به کار می‌روند. وی ادامه داد: متاسفانه تصمیم‌گیری درباره چگونگی خدمات توسط راننده‌ها صورت می‌گیرد؛ حال آن که باید سیستم‌ و نظام برای این وسایل حمل‌ونقل عمومی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند تا در خدمت مردم باشند.

سردار رویانیان گفت: نداشتن شبکه حمل‌ونقل موثر و کارآمد و نبود سیستم کنترل دقیق و نظارت بر عملکرد اتوبوس‌ها، از آسیب‌های این بخش حمل‌ونقل کشور است و سامانه مدیریت کنترل و تقویت اتوبوس‌ها باید به صورت همزمان اجرا شود که بنا بر مصوبه دولت‌ تا پایان سال حدود سه هزار دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد که سعی ما بر این است که دو هزار اتوبوس در نیمه اول سال تهیه و به شهرداری‌ها تحویل شود.

سیاست‌گذاری در مترو واحد نیست

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور همچنین با انتقاد از نبود یک سیاست واحد در متروهای کشور گفت: سیاست‌گذاری در بخش مترو کشور واحد نیست و هیچ اولویت‌گذاری مشخصی وجود ندارد و شهرداری‌ها هر کدام به سلیقه و برداشت خود از موضوع به بحث مترو می‌پردازند. رویانیان افزود: ۹۵ درصد بودجه مترو صرف ریل و تونل و ... می‌شود؛ در حالی که مردم واگن ندارند که سوار شوند. در حالی که حدود نیمی از بودجه مترو باید به خرید واگن اختصاص یابد. وی با اشاره به مترو برخی شهرهای کشور گفت: در برخی شهرها، بستر مترو آماده بوده؛ ولی مردم منتظر واگن هستند که باید یک سیستم و نظام مدیریت واحد برای آن در نظر گرفته شود.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور افزود: در مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مدت‌ها است که مردم در انتظار واگن هستند؛ در حالی که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی شهرداری‌ها مغایر این مسائل است.

رویانیان با بیان اینکه در تهران زمان توقف مترو، لازم است کاهش پیدا کند، گفت: در بودجه امسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای متروهای کشور اختصاص یافته است که حدود ۶۰ درصد این مقدار باید در راستای خرید واگن هزینه شود که اینجا از مسوولان وزارت کشور و شهرداری‌ها می‌خواهم که به این مهم توجه کنند. کارخانه‌های واگن‌ساز کشور باید فعال شوند و باید قراردادهای ساخت و تهیه واگن چه با واگن‌سازهای داخلی و چه خارجی با هماهنگی وزارت کشور بسته شود.

رویانیان در ادامه با اشاره به موازی‌کاری در برخی از بخش‌ها تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، دولت سیاست‌گذاری می‌کند و بقیه باید آن را اجرایی کنند. اکثر شهرداری‌ها و شوراهای شهر در کشور تابع سیاست‌های دولت هستند و چنانچه یک شهرداری هم تابع نیست باید از قانون تبعیت کند.

بسته حمایتی حمل‌ونقل در قانون یارانه‌ها

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور با اعلام اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها قبل از پایان سال اجرایی می‌شود، تاکید کرد: حمایت یارانه‌ای از حمل‌ونقل درون‌شهری منوط به کنترل سیستمی است.

وی مخاطب خود را شهرداران، وزارت کشور و اتحادیه‌های آژانس‌ها اعلام کرد و گفت: کتاب بسته سیاستی حمایتی حمل‌ونقل در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که با همکاری وزارت راه و کشور تهیه شده، یک رساله مدیریتی برای مدیران سراسر کشور است و نسخه کاملی از اقداماتی است که در پنج سال آینده اجرایی خواهد شد، به مسوولان تحویل داده می‌شود. رویانیان خاطرنشان کرد: نیمی از این کتاب به عملکرد واگذاری‌ها اشاره شده و نیمه دیگر درباره اقداماتی است که در سال ۸۹ باید رقم بخورد تا هدفمند کردن یارانه‌ها موجب نگرانی مردم نشود. وی افزود: تک‌تک بندهای این کتاب مصوبه هیات دولت شده، تکالیف ضربتی برای وزارتخانه‌ها لحاظ شده است.

به گفته رویانیان، وزارت کشور موظف است تجهیز تاکسی‌ها به تاکسی متر را تا پایان ۸۹ در کلان شهرها به اجرا درآورد. رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر زمانبندی اجرایی شدن کنترل سیستمی حمل‌ونقل عمومی گفت: از نظر من، پایان تیرماه باید تکلیف تاکسیرانی و وانت‌بارها مشخص شود. وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص معاینه فنی تاکسی‌ها خاطر‌نشان کرد: تاکسی‌ها باید هر شش ماه یک بار برگ معاینه فنی دریافت کنند که این امر در تهران رعایت می‌شود. رویانیان با اشاره به جلسات با شهرداری تهران و دیگر شهرداری‌ها گفت: در این جلسات که به زودی برگزار خواهد شد، با همدلی و هماهنگی برنامه‌های مختلف را اجرایی خواهیم کرد.