دنیای اقتصاد- به گفته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از اواخر سال گذشته صدور سند به صورت تک برگی در دفاتر ثبت آغاز شده و این امر جایگزین سندهای دفترچه ای در کشور می‌شود؛ وی اضافه کرده‌است که روند فراگیر شدن صدور سند تک برگی که از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردار است در قالب فراخوان که در دوره‌های مختلف اعلام خواهد شد‌، اسناد قدیمی‌را نیز شامل می‌شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: صدور سند تک برگی به دنبال فرآیند اصلاح نرم افزارها و بانک اطلاعاتی و مکانیزه کردن خدمات ثبتی صورت می‌گیرد و کاغذ استفاده شده در این سند به هیچ عنوان قابل جعل نبوده و حاوی هولوگرام و از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد

جزئیات تک برگی شدن اسناد ملکی

ازدواج موقت ۱۳۷ درصد رشد داشته است

بیش از ۸ هزار میلیارد ریال از معوقه‌های بانکی وصول شد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۸۸ میلیون معامله در کشور صورت گرفته و این ناشی از رونق دراین حوزه است، افزود: از اواخر سال گذشته صدور سند به صورت تک برگی در دفاتر ثبت آغاز شده و این امر جایگزین سندهای دفترچه ای در کشور می‌شود.

به گزارش ایرنا، «احمد تویسرکانی» دیروز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: روند صدور سند تک برگی از اواخر اسفندماه ۸۸ در برخی دفاتر ثبت آغازشده و در ابتدا شامل اسناد تفکیکی می‌شود و فعلا اسناد قدیمی‌ را شامل نمی‌شود.

معاون رییس قوه‌قضائیه ادامه داد: روند فراگیر شدن صدور سند تک برگی که از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردار است در قالب فراخوان که در دوره‌های مختلف اعلام خواهد شد‌، اسناد قدیمی‌را نیز شامل می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: صدور سند تک برگی به دنبال فرآیند اصلاح نرم افزارها و بانک اطلاعاتی و مکانیزه کردن خدمات ثبتی صورت می‌گیرد و کاغذ استفاده شده در این سند به هیچ عنوان قابل جعل نبوده و حاوی هولوگرام و از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است. تویسرکانی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در حوزه ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مجموع معاملات صورت گرفته در کشور ۸۸ میلیون‌ و ۶۷۱ هزار و ۸۳۱ مورد بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۸۷، ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد که گواه رونق در این بخش است. وی یادآورشد که اقدام ثبت اسناد و املاک در ۴۰۹ واحد ثبتی دایر‌، ۷ هزار و ۹۵۲ دفترخانه اسناد رسمی‌، سه هزار و ۸۵۱ دفتر ازدواج و هزار و ۴۶۷ دفتر طلاق در کشور انجام می‌شود. معاون رییس قوه‌قضائیه افزود: از مجموع معاملات انجام گرفته در سال گذشته در کشور دومیلیون و دوهزار و ۳۶۳ مورد مربوط به اموال منقول‌، ۹۹۵ هزار و ۷۳۳ مورد مربوط به معاملات اموال غیر منقول است.

تویسرکانی با بیان اینکه در حوزه اسناد مشارکت مدنی بانک‌ها و ثبت وکالتنامه‌ها پیشرفت و افزایش در سال گذشته محسوس بوده است‌، گفت: در بخش ثبت وکالتنامه چهار میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۰۷ مورد تنظیم شده، در بخش مربوط به اسناد مدنی بانکی ۹۳ هزار و ۵۴۳ مورد و در حوزه فروش اقساطی شبکه بانکی نیز ۱۲۱ هزار مورد ثبتی صورت گرفته است. این مقام حقوقی- قضایی با اشاره به وظایف ذاتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ایجاد الزام برای متعاملین برای انجام تعهد در معامله‌ گفت: امروز مطالبات معوق شبکه بانکی در کشور به عنوان یک مساله جدی مطرح است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در صورت انجام صحیح و قانونی معامله در شبکه بانکی و وجود اسناد معتبر از منظر ثبتی‌، این سازمان توانایی وصول مطالبات را دارد، افزود: در سال گذشته و بر اساس درخواست بانک‌ها ۸ هزار و ۸۰۹ میلیارد و ۳۶۱ میلیون ریال از معوقه‌های بانکی از طریق سازمان ثبت اسناد وصول شد که در مقایسه با قبل ۱۱۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

‌اراضی ملی و موقوفی سنددار می‌شوند

تویسرکانی در ادامه به ضرورت سند دار شدن اراضی ملی، جنگل‌ها‌، مراتع و موقوفی برای جلوگیری از گسترش پدیده شوم زمین خواری و فساد تاکید کرد و گفت: در این زمینه توافق‌های اصولی با بخش‌های مسوول دولتی حاصل شده و اقدامات مناسبی صورت گرفته است که امیدواریم با اجرای کامل سند دار شدن اراضی دولتی و ملی زمینه بروز فساد و زمین خواری در این عرصه از بین رود.

سند دار شدن بیش از یک میلیون ملک

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در بخش ثبت املاک، ‌یک میلیون ۳۰۹ هزار و ۴۷۱ سند در سال گذشته صادر شد که از این میان ۳۱۵ هزار و ۷۱۱ سند مربوط به املاک روستایی بوده و ۶ هزار و ۴۹۴ سند نیز املاک دولتی را شامل شده است. ۴۲۶ سند همچنین در بخش مربوط به اراضی مسکن مهر صادر شده است.

رشد ۱۳۷ درصدی ازدواج موقت

تویسرکانی در ادامه گفت: خوشبختانه به‌رغم برخی تبلیغات منفی در سال ۸۸ تعداد ازدواج‌های ثبتی با دو درصد رشد در مقایسه با سال ۸۷ به ۸۲۴ هزار و ۴۰۲ مورد بالغ می‌شود.

به گفته وی، در سال گذشته ۵۳۹ مورد ازدواج موقت نیز در دفاتر رسمی ‌ازدواج ثبت شده که حکایت از رشد ۱۳۷ درصدی در مقایسه با سال ۸۷ دارد.

معاون قوه‌قضائیه همچنین از ثبت ۱۱۸ هزار و ۳۷۵ مورد طلاق در دفاتر رسمی ‌خبر دارد که حدود ۷/۱ درصد از میزان ازدواج ثبتی در سال گذشته را شامل می‌شود.

ثبت بیش از ۸۰ هزار شرکت داخلی و ۴۵ شعبه شرکت خارجی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین به رونق ایجاد شده در حوزه ثبت شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۸۶ هزار و ۷۷۵ شرکت داخلی در سال ۸۸ ثبت شد که حکایت از رشد دو درصدی در مقایسه با مدت مشابه قبل دارد و ۴۵ شعبه شرکت خارجی نیز در ایام یادشده مجوز فعالیت دریافت کردند.

تویسرکانی با بیان اینکه شرکت‌های تجاری‌ ،‌۸۶ درصد از اسناد ثبت شده در سال ۸۸ به خود و شرکت تعاونی نیز ۱۴ درصد را به خود اختصاص دادند، گفت: در سال گذشته ۷۵۹ علامت به همراه ۶ هزار و ۹۹ مورد اختراع و نوآوری نیز ثبت شده است‌.

پایان اجرای طرح «کاداس» تا سال ۹۰

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به آغاز اجرای طرح کاداس (تهیه نقشه هوایی از اراضی و املاک کشور) از سال ۷۳ در قالب یک برنامه ۲۰ ساله گفت: این طرح از ابتدا قرار بود با اختصاص بودجه‌ای ۱۷۰ میلیارد تومانی در ۲۰ سال انجام شود تا پایان سال گذشته تنها ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. ‌

وی توضیح داد: به‌رغم کمبود بودجه و برخی مشکلات اجرایی تاکنون ۶۰ درصد از طرح کاداس انجام شده و پیش بینی می‌شود امسال نیز ۲۰ درصد آن صورت گیرد و ۲۰ درصد باقیمانده نیز تا پایان سال ۹۰ انجام شود.

تویسرکانی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح باید نقشه برداری هوایی در مقیاس مورد نظر از ۲۰۰ هکتار اراضی کشور صورت گیرد، افزود: امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته و قول مساعد دولت، طرح کاداس زودتر از موعد مقرر (سال ۹۳) و در فرآیند اعلام شده (تا سال ۹۰) انجام شود.

۴۰۰ میلیارد اعتبار برای آرشیو الکترونیکی اسناد ثبتی نیاز است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از نشست خبری خود، به ضرورت خروج از بایگانی دستی و سنتی در حوزه ثبت اسناد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ میلیون پرونده ثبتی موجود است که برای آرشیو الکترونیکی آن به اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

تویسرکانی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک به‌رغم بخشی درآمدزا، خود بی بهره از درآمدها است، گفت: این سازمان در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته و این درحالی است که بودجه مجموعه یادشده ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است. ما امروز برای انجام امور و حرکت به سمت مطلوب و اجرای برنامه‌ها نیازمند اختصاص بودجه و اعتبار مناسب هستیم.