دنیای اقتصاد- اروپایی‌ها دور تازه‌ای از تلاش‌های خود را برای جلب نظر مثبت چین به گسترش تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران آغاز کرده‌اند. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو مقامی هستند که چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته به چین سفر کردند تا با مقامات چینی درباره تحریم ایران مذاکره کنند. در پایان این گفت‌وگوها، چینی‌ها اعلام کردند همچنان مذاکره را بهترین راه حل مساله هسته‌ای ایران می‌دانند. با محوریت رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و رییس جمهور فرانسه صورت گرفت

تلاش دوباره برای جلب رضایت چین

چین: مذاکره را درست‌ترین روش برای حل مساله هسته‌ای ایران می‌دانیم

دنیای اقتصاد- چین با درخواست‌های رو به رشد دول غربی برای حمایت از دور جدید تحریم‌ها علیه کشورمان روبه‌رو است.

اگرچه چین درباره تحریم‌های احتمالی مذاکره کرده، اما همواره تاکید کرده است که درخواست ایرانی‌ها برای برق هسته‌ای صلح‌آمیز باید رعایت شود و در گذشته هم در خصوص پیشنهادات تحریم که بر بخش انرژی ایران تاثیر می‌گذارند، اکراه داشته است. اما در تازه‌ترین تحول مقامات چین با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس جمهور فرانسه در این زمینه به گفت و گو نشستند.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پنج‌شنبه هفته گذشته به پکن سفر کرده است، اعلام کرده است که گفت‌وگوهای اروپا و رهبران چین درباره ایران به سمت این موضوع رفته است که چطور تحریم‌های هدفمند را اعمال کنند و از این بحث که آیا اصلا باید این کشور را تحریم کرد یا خیر، فاصله گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اشتون گفت که به ون جیابائو نخست وزیر چین گفته است به تحریم‌ها برای حفظ فشار بر ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نیاز است. اشتون افزود احساس می‌کند چین این موضوع را پذیرفته است. وی پنج‌شنبه به خبرنگاران در پکن گفت که نخست وزیر چین به وضوح در روند لزوم تحریم‌ها قرار دارد، اما او می‌خواهد که این تحریم‌ها هدفمند باشد. به گفته اشتون، اقدامات اخیر ایران در رابطه با گفت‌وگو به معنای آن نیست که تحریم‌ها را باید رها کرد. وی همچنین معتقد است که به رویکرد دوسویه گفت‌وگو به همراه تحریم برای حفظ فشار بر ایران نیاز است. در تحولی دیگر،سازمان‌های خبری چینی گزارش دادند که نیکلاسارکوزی روز چهارشنبه در سفری به پکن به رییس‌جمهور این کشور گفته است در صورتی که ایران از محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش خودداری کرد، باید کشورها به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بپردازند. روزنامه «چاینادیلی» به نقل از وی افزود: فرانسه به طور کامل چین را درک می‌کند و ما قصد داریم درباره این مشکل با یکدیگر در زمانی مناسب مذاکره کنیم. سارکوزی گفت: اگر گفت‌وگو کارآیی نداشته باشد، آن‌گاه فقط می‌توانیم از تحریم‌ها استفاده کنیم. سفر سارکوزی به پکن در زمانی حساس از تلاش تحت رهبری باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به منظور جلب حمایت دیگر کشورها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران انجام می‌گیرد. چاینا دیلی نوشت که مساله هسته‌ای ایران اولویت گفت‌وگوهای هو و سارکوزی بود، اما جینتائو درباره این مساله اظهارنظر علنی نکرد. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص موضع این کشور در مذاکرات هو جینتائو با رییس‌جمهور فرانسه درباره ایران گفت: پکن راه گفت‌وگو و مذاکره را درست‌ترین روش برای حل برنامه هسته‌ای تهران می‌داند. به گزارش خبرگزاری فارس، جیانگ یو افزود: چین دائما خواستار حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو است. پکن معتقد است حل این مساله از راه گفت‌وگو و مذاکره صحیح‌ترین روش است. وی در عین حال گفت: ما مخالف استفاده از روش‌های «دو سویه» (مذاکره و تحریم) نیستیم. چین به عنوان یکی از کشورهای گروه «۱+۵» درباره ایران، با داشتن موضعی عملی، در مذاکرات شش کشور درباره حل دیپلماتیک برنامه ایران و همچنین پیشنهاد آمریکا در این رابطه شرکت می‌کند. جیانگ یو افزود: نقطه نظر اولیه چین، حفظ رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، صلح و ثبات در خاورمیانه است. امیدوارم همه کشورهای علاقه‌مند بتوانند آن طور که باید برنامه هسته‌ای ایران را از راه گفت‌وگو و مذاکره حل کنند.در همین حال‌، آن گونه که سرگئی لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه خبر داده است، شورای امنیت سازمان ملل به زودی بررسی مساله تحریم ایران را آغاز می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، لاوروف روز پنج‌شنبه در مجمع پارلمانی شورای اروپا ایران را شریکی دشوار خواند و گفت: ما از اینکه ایران به پیشنهادات ارائه شده درباره‌ برنامه هسته‌ای‌اش «به شکلی سازنده پاسخ نداده است، دلسرد شده‌ایم».

وزیر خارجه‌ روسیه که کشورش در حال بررسی این موضوع است که آیا از اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران حمایت کند یا خیر، افزود: نمونه‌های معدودی وجود دارد که در آنها تحریم‌ها نتایج مثبتی را به دست داده‌اند. در مورد ایران، در هر حال، ممکن است تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر باشند و تصمیم‌گیری در این باره بر عهده شورای امنیت است.

کاخ سفید: تحریم‌ها ملایم شوند

در تحولی دیگر، کاخ سفید در اقدامی به منظور جلب حمایت چین و روسیه، در حال وارد آوردن فشار به کنگره است تا شرکت‌های متعلق به کشورهایی که «همکاری نزدیکی» با آمریکا در اعمال فشار به ایران دارند، از مجازات قطع رابطه تجاری با آمریکا مستثنا شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز»، این اقدام موجب می‌شود تا روسیه و چین از تنبیهات دولت آمریکا که در تلاش است آن دسته از شرکت‌هایی را که با ایران رابطه تجاری دارند از تجارت با آمریکا محروم کنند، مستثنا می‌کند و کنگره به شدت در مقابل درخواست کاخ سفید مقاومت کرده است. از سوی دیگر، جیمز اشتاین‌برگ‌، معاون وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به مجلس سنا تاکید کرد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، وحدت و یکپارچگی را در میان جامعه بین‌المللی تضعیف خواهد کرد.

چامسکی: تهدیدات علیه ایران را باید جدی گرفت

نوام چامسکی گفت که چون ایران از دستورات واشنگتن اطاعت نمی‌کند، از سوی آمریکا به عنوان تهدید معرفی می‌شود. به گزارش‌ ایسنا، نوام چامسکی، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی «فرایناگ» گفت: ایران به عنوان یک تهدید فرض می‌شود؛ زیرا از دستورات ایالات متحده اطاعت نمی‌کند. وی با بیان اینکه نظامی جلوه دادن این تهدید اقدامی نامربوط است‌، افزود: ایران قرن‌ها است که علیه هیچ کشوری اقدامی نکرده است. اسرائیل با کمک آمریکا ظرف ۳۰ سال پنج بار به لبنان حمله کرد. ایران هرگز اقدامی این‌گونه انجام نداده است. وی در پاسخ به سوالی درباره فشار غرب برای اعمال تحریم جدید علیه ایران گفت: اغلب کشورهای جهان به بلوک غیرمتعهدها تعلق دارند و آنها قاطعانه از حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با اهداف صلح‌آمیز حمایت می‌کنند. چامسکی گفت: تهدیدهای آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) علیه ایران را باید جدی گرفت؛ زیرا اسرائیل اکنون از صدها سلاح هسته‌ای و سیستم‌های پرتابی آنها برخوردار است. چامسکی همچنین «خطرناک‌ترین تهدید» را از جانب آلمان دانست و گفت: این کشور زیردریایی‌های هسته‌ای دلفین را که غیر قابل رویت هستند ارائه می‌دهد. این زیردریایی‌ها می‌توانند به موشک‌های هسته‌ای مجهز شوند و اسرائیل آماده است این زیردریایی‌ها را به سمت خلیج فارس ببرد و به لطف دیکتاتوری مصر، زیردریایی‌های اسرائیلی ممکن است از کانال سوئز رد شوند.