مدیرعامل انجمن شاعران ایران از چگونگی حضور این انجمن در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت.

فاطمه راکعی در این‌باره گفت: ما در این دوره از نمایشگاه با بیش از ۳۰ عنوان کتاب حضور داریم که بیشتر عناوین کتاب‌ها، آثار شاعران ایران و جهان یا آثاری درباره شعر است. او متذکر شد: ما آثار سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور را که تجدید چاپ شده‌اند، در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد. همچنین آثار سهیل محمودی و عبدالجبار کاکایی در غرفه ما عرضه خواهد شد. از سویی، آثار تازه‌ای را از حسن فرازمند و محمدرضا ترکی در نمایشگاه خواهیم داشت.

کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‏المللی کتاب تهران تعداد ناشران ثبت‌نام ‌شده و حاضر در این نمایشگاه را تا روز 29 فروردین‌ماه، 1915 ناشر اعلام کرد. محمود سالاری - مدیر کمیته ناشران داخلی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‏المللی کتاب تهران - گفت: تا روز 29 فروردین‌ماه، تعداد 2032 ناشر در بخش‌های عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، 1915 ناشر در نمایشگاه حاضر خواهند بود.

قادر طهماسبی معتقد است که در نمایشگاه کتاب نباید آثار ضعیف را راه داد و نباید کیفیت را فدای کمیت در نمایشگاه کرد. این شاعر و نویسنده درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: نباید در نمایشگاه به علت وسعت زیاد آن، هر اثری را راه داد و به دلیل این‌که آثار زیادی در نمایشگاه باشند، هر اثر بی‌ارزشی را به خوانندگان ارائه داد. او افزود: اکثر کتاب‌ها تنها برای پر کردن فضای نمایشگاه آورده می‌شوند؛ این در حالی است که نمایشگاه آبروی فرهنگی کشور ما است و باید با یک کار کارشناسی، آثاری را انتخاب کرد و در نمایشگاه قرار داد.

یوسف علیخانی خواستار این شد که جلسه‌های سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب و اهدای بن کتاب به اهل قلم گزینشی نباشد. این داستان‌نویس با اشاره به جلسات نقد‌ و بررسی که سرای اهل ‌قلم در نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند، آن‌ را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، این جلسات گزینشی شده است. این درست نیست؛ باید نگاه‌مان را باز کنیم و جلسات را خودی و غیرخودی نکنیم؛ چرا که هر نویسنده‌ای که دست به قلم برده و «کلمه» را به ‌کار می‌برد، قابل احترام است. کسی که در خدمت کلمه است، در خدمت خداست. او همچنین گفت: بن‌های کتابی هم که از سوی سرای اهل قلم به نویسندگان و شاعران اختصاص می‌یافت - که برای آنها بسیار ارزشمند هم بود - اخیرا به ‌صورت گزینشی داده می‌شود.