رایزنی هسته‌ای از تهران تا سارایوو

وزیر خارجه برزیل در دیدار با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی - عکس: خبرگزاری مهر،محمدرضا عباسی

دیروز مذاکرات هسته‌ای بین مقامات ایران با مقامات برزیل و بوسنی و هرزگوین (اعضای غیردائم شورای امنیت) در تهران و سارایوو برگزار شد. پیش از این مذاکراتی بین مقامات ایران با مقامات اوگاندا و اتریش (دو عضو غیردائم شورای امنیت) هم انجام گرفت. مذاکرات زنجیره‌ای با اعضای شورای امنیت

مقامات ایرانی طی یک هفته گذشته با مقامات ۴ کشور عضو شورای امنیت درباره مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کردند

دنیای اقتصاد- گفت‌و‌گوهای ‌ایران با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تبادل نظر درباره برنامه هسته‌ای کشورمان افزایش یافته است. منوچهر متکی‌، وزیر خارجه که به همراه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور روز شنبه را در اوگاندا به رایزنی های دیپلماتیک سپری کرد، روز یکشنبه از اوگاندا راهی اتریش شد تا هم با وزیر خارجه‌این کشور عضو غیردائم شورای امنیت و هم با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره تبادل سوخت هسته‌ای به گفت‌و‌گو بنشیند و پس از آن نیز راهی بوسنی و هرزگوین‌، دیگر عضو شورای امنیت شد تا رایزنی با مقامات ‌این عضو شورای امنیت از قلم نیفتد. همزمان‌، تهران نیز میزبان وزیر خارجه برزیل یکی دیگر از اعضای‌این شورا است. سلسیو لوییز آموریم، وزیر خارجه برزیل صبح دوشنبه به مدت دو روز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد. گفته می‌شود که فراهم کردن مقدمات سفر لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل به تهران که اواخر اردیبهشت ماه صورت خواهد گرفت از دلایل سفر وزیر خارجه این کشور به تهران باشد. او دیروز با سعید جلیلی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رییس مجلس دیدار کرد. روابط ‌ایران و برزیل طی ماه‌های گذشته با سفر احمدی‌نژاد به ‌این کشور وارد فاز تازه‌ای شده است، ضمن ‌این که رییس‌جمهور ‌این کشور در ‌این مدت برخلاف فشار مقامات آمریکا برای حمایت از تحریم‌های احتمالی علیه ‌ایران‌، بر حق کشورمان به دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرده است. در همین چارچوب، وزیر خارجه برزیل پیش از ورود به تهران در مصاحبه‌ای ‌این ادعای آمریکا را که جمهوری اسلامی‌‌ایران در آستانه ساخت بمب اتمی‌است، رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آموریم که با روزنامه «او استادو دی سائو پائولو» گفت‌وگو می‌کرد، اظهار کرده بود: من اعتقادی به‌این ادعا که‌ایران در آستانه ساخت بمب هسته‌ای است، ندارم. به ادعای خبرگزاری فرانسه، وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌ایران افزوده بود: من نمی‌خواهم در‌این باره اطلاعاتی ارائه کنم ما هنوز باید اوضاع را تحلیل کنیم.

حمایت اعضای شورای امنیت نوعی آرامش ایجاد کند

بر اساس‌این گزارش، منوچهر متکی، وزیر خارجه در بدو ورود به بوسنی و هرزگوین در جمع خبرنگاران گفت: اطمینان دارم که در کنار اقدامات گروه وین برای موضوع تبادل سوخت، حمایت دیگر کشورها به ویژه اعضای شورای امنیت از این ایده و پیشنهادی که بر روی میز است، می‌تواند نوعی آرامش خاطر برای جامعه بین‌الملل و نوعی اعتماد برای همه طرف‌ها ایجاد کند.

به گزارش ایسنا به نقل از متکی‌، بخشی از گفت‌وگوهای او در دیدار با رییس‌جمهور بوسنی و هرزگوین و همتای بوسنیایی‌اش به روابط دو جانبه دو کشور برمی‌گشت. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: مقامات بوسنیایی را در جریان آخرین تحولات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین پیشنهادی که این روزها در نتیجه چند ماه گفت‌وشنود و تبادل نظرها در مسیر جدیدی برای عملیاتی شدن قرار گرفته است یعنی موضوع مقابله سوخت را مطرح و آنها را در جریان قرار دادم و در این گفت ‌وگوها سعی شد به نقاط مشترکی در رویکرد و نوع برخورد با این موضوع برسیم.

فرصتی برای تقویت همکاری کشورهای جنوب

گزارش دیگری حاکی است که رایزنی‌های هسته‌ای در تهران نیز ادامه داشت. در این راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با وزیر خارجه برزیل در تهران گفت: همکاری در موضوعاتی چون مطالبه خلع سلاح قدرت‌های هسته‌ای، فرصتی برای تقویت همکاری کشورهای جنوب است. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در دیدار آموریم و هیات همراه وی، با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های جنوب، دفاع از حقوق مشروع ملت‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را بستر مناسبی برای این همکاری‌ها ارزیابی کرد.

وزیر خارجه‌ برزیل نیز با اشاره به عزم برزیل برای تقویت مناسبات دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف، سفر لولا داسیلوا‌، رییس‌جمهور برزیل به تهران را که اواخر ماه جاری صورت می‌گیرد، با اهمیت و نشانه اراده برزیل برای توسعه روابط با ایران دانست. سلسیو آموریم با اعلام مخالفت برزیل با اعمال تحریم‌های سازمان ملل اظهار کرد که ما همان چیزی را که برای مردم برزیل می‌خواهیم، برای مردم ایران نیز خواهانیم که همان توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی همچنین ضمن اعلام حمایت قاطع برزیل به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل از حقوق هسته‌ای ایران، بر لزوم مشارکت فعال ایران در مناسبات بین‌المللی تاکید کرد.

تاکید برزیل بر مذاکرات هسته‌ای

این گزارش همچنین حاکی است که وزیر خارجه برزیل پس از دیدار با جلیلی با علی لاریجانی رییس مجلس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش سایت خانه ملت، در ابتدای‌این دیدار لاریجانی با ابراز خرسندی از روند گسترش و تحکیم مناسبات دو کشور در زمینه‌های گوناگون گفت: همکاری‌های پارلمانی می‌تواند تسهیل کننده پیشبرد روابط دو کشور در عرصه‌های گوناگون باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از نقش‌آفرینی برزیل در‌این موضوع استقبال کرد و گفت: صدور قطعنامه و اعمال تحریم زبان دوستی برای گفت‌وگو و تعامل با ‌ایران نیست.

وی تاکید کرد: غوغاسالاری و‌ایجاد جنجال و فضاسازی‌های غیرواقعی تاثیری در اراده و استقامت ملت‌ایران ندارد.

لاریجانی با بیان ‌اینکه موضوع تامین سوخت رآکتور هسته‌ای تهران موضوع ساده‌ای است، افزود: قدرت‌های بزرگ در راستای منافع سیاسی خود سعی در پیچیده کردن ‌این امر دارند.

وی بر آمادگی جمهوری اسلامی‌ ایران برای گفت‌وگو و مذاکره پیرامون موضوع سوخت رآکتور تهران تاکید کرد.

براساس ‌این گزارش وزیر خارجه برزیل نیز در‌این دیدار با تاکید بر حمایت برزیل از حق‌ایران در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی گفت: ‌ایران حق دارد در آرامش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه دهد.

وزیر امور خارجه برزیل با بیان ‌اینکه تنها راه حل برنامه هسته‌ای ‌ایران گفت‌وگو و مذاکره است، تاکید کرد: تحریم‌ها یک حرکت منفی است که نتیجه خاصی ندارد و عادلانه نیز نخواهد بود.

بیانیه آژانس درباره مذاکرات آمانو و متکی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات منوچهر متکی و یوکیا آمانو در فضایی جدی برگزار شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در وین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای تهران از جمله تبادل سوخت برای غنی‌سازی بیشتر مذاکره کردند. در این راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که به جزئیات بیشتری اشاره نمی‌کند، اعلام کرد: این نشست در فضایی جدی برگزار شد. گیل تودور سخنگوی آژانس گفت که دو طرف «درباره مساله تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مذاکره و درباره مدالیته‌های احتمالی برای تحقق آن تبادل نظر کردند.» خبرگزاری شینهوا گزارش داد که متکی برای جلب حمایت اتریش در مخالفت با هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران به اتریش سفر کرد. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌ها در وین ادعا کرد که متکی و آمانو در ملاقات با یکدیگر و مذاکره درباره پیشنهاد تبادل سوخت برای رفع تنش‌ها پیشرفتی حاصل نکردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که متکی و آمانو درباره بازرسی‌های آژانس در ایران مذاکره کردند. یک دیپلمات نزدیک به آژانس گفت: آژانس در پروسه مذاکره قرار ندارد. آژانس به همه طرف‌ها گوش می‌کند.

دیدار رییس مجلس با وزیرخارجه برزیل در تهران/ عکس: ایرنا