تنگه هرمز از ظرفیت‌هایی است که در صورت نیاز از آن استفاده خواهیم کرد

عکس: ایسنا

پرویز سروری، نماینده مردم تهران در خصوص پیامد‌های تحریم برای ایران گفت: در این فرآیند تنها جمهوری اسلامی ضربه نخواهد خورد و تنگه هرمز می‌تواند ظرفیت‌هایی ایجاد کند که اگر لازم باشد از آن استفاده می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در نشست «آینده پرونده هسته‌ای ایران، تهدیدات و فرصت‌ها» در محل سفارت سابق آمریکا سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اتفاقات و تحولات رخ داده در منطقه گفت: تهدید اتمی اوباما کاملا‌ از موضع ضعف و عجز بیان شد.

سروری سیاست‌های آمریکا در منطقه را به شدت لطمه‌ خورده خواند و یادآور شد:‌ آمریکا در بعد ضربه به نظام نیز سرمایه‌گذاری فراوانی کرد تا جریان فتنه را نهادینه کرده و به جمهوری اسلامی ضربه بزند، اما به نتیجه‌ای نرسید و کشتی انقلاب از این بحران عبور کرد.

وی ادامه داد: مجموعه این ناکامی‌های آمریکا در بعد داخلی و منطقه‌ای منجر به بروز چنین حماقتی شد که جامعه بین‌المللی را تهدید کند در صورت عدم همکاری با آمریکا استفاده از بمب اتمی اجتناب‌ناپذیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به مانور سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تنگه هرمز گفت: قایق‌های تندروی «یا مهدی» نقاط ضعفمان در دریا را تبدیل به نقطه قوت کردند. سروری این مانور را یک هشدار جدی به آمریکا خواند که در آن مشخص شد ایران امنیت را برای همه می‌خواهد و آمریکا نیز مجبور به عقب‌نشینی سریع شد. وی این موضوع را نشانگر ظرفیت بالای جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: اگر تنگه هرمز بسته شود که این کار شدنی است، ۶۲ درصد انرژی دنیا به آنها نخواهد رسید و در این صورت اقتصاد دنیا با مشکل بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی پیام رزمایش پیامبر اعظم ۵ به منطقه را وجود منطقه‌ای با ثبات و ایمن در صورت همکاری کشورها با ایران خواند و خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه بخواهند با ورود بیگانگان ناامنی را به مرزهای ایران منتقل کنند قطعا‌ این ناآرامی به مرزهای آنان نیز سرایت خواهد کرد.

برق هسته‌ای، تابستان می‌آید

سروری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: روز شنبه دیداری از نیروگاه داشتیم که برای راه‌اندازی آماده شده است و ما برای اطمینان از گزارش‌ها، این بازدید را انجام داده و دیدیم که تمام عملیات صفر تا ۱۰۰ برنامه‌ریزی شده و مشکلی ندارد و اگر مشکلی پیش نیاید در تابستان برق هسته‌ای به شبکه متصل می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در برنامه ۲۰ ساله گفت: در این سیاست ما در موضوع تأمین سوخت به دنبال یک سبد انرژی هستیم که در آن گاز، گازوئیل، انرژی اتمی و سایر انرژی‌های مورد نیاز به کار گرفته خواهد شد. نماینده مردم تهران در ادامه این نشست به پرسش‌های دانشجویان در خصوص وضعیت ایران در منطقه و همچنین پرونده هسته‌ای کشورمان پاسخ داد.

در مذاکره با آمریکا ابهت‌مان را از دست می‌دهیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه‌های احمدی‌نژاد به مقامات آمریکایی گفت: برخی افراد که در دولت هستند معتقدند که فضای موجود برای مذاکره با گذشته متفاوت بوده و زمینه‌های مذاکره در حال شکل‌گیری است. نماینده مردم تهران با اشاره به وضعیت آمریکا در عراق، افغانستان، غزه و لبنان اظهار داشت: استنباط کسانی که خواهان رابطه با آمریکا هستند این است که در حال حاضر می‌توان با آمریکا مذاکره کرد و دیپلماسی نامه را در همین رابطه می‌دانند. سروری افزود: نگاه دیگری معتقد است که آمریکا هنوز علامت‌های روشنی برای خروج از رفتار گذشته از خود نشان نداده و میز مذاکره را به بستری برای فشار به جمهوری اسلامی تبدیل خواهد کرد که لیبی نمونه آن است.

وی با بیان اینکه ما در مذاکره ابهت خود در منطقه و بین کشورهای مسلمان را از دست خواهیم داد، یادآور شد: علاوه بر این معلوم نیست که در میز مذاکره چه کسی اداره ‌کننده باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان نظام به خصوص موضوع آمریکا به مقام معظم رهبری مربوط بوده و دستگاه سیاست خارجی نمی‌تواند از مواضع ایشان عدول کند. سروری با ذکر این نکته که برخی تصور کردند با فشار می‌توانند رهبری را مجبور به پذیرش سیاست‌های خود کنند، یادآور شد: این افراد کسانی هستند که نقش رسمی در سیاست خارجی کشور ندارند و سیاست خارجی تدوین شده جمهوری اسلامی ایران عدم مذاکره با آمریکا است.

به دنبال تولید اس ۳۰۰ هستیم

وی در خصوص احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران و تاثیر آن گفت‌: هر تحریمی فشارهایی به کشور وارد می‌کند، اما عزم ما را برای وصول به خودکفایی بالاتر می‌برد. نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ایران در شرایط بحران و تحریم وضعیت بهتری داشته؛ چرا که تسلیم وضع موجود نمی‌شود، اظهار داشت: در مورد موشک‌های اس ۳۰۰ روس‌ها تعلل کردند و ما به دنبال تولید آن هستیم. سروری شرایط اقتصادی دنیا را برای تحریم مهیا ندانست و خاطرنشان کرد: اگر شرایط بر ما تنگ شود ما نیز شرایط را بر دنیا تنگ خواهیم کرد. وی با ذکر این نکته که چین و روسیه هرگز اجازه نمی‌دهند که برگ برنده‌ای همچون ایران برای آنها در مقابل آمریکا بسوزد، گفت: منافع ما در رابطه با روسیه ایجاب می‌کند که روابط خوبی با این کشور داشته باشیم و اگر واقع‌گرایانه به عرصه سیاست خارجی توجه کنیم، درمی‌یابیم که روسیه همسایه بزرگ ما است و در محیط بین‌المللی به دلیل نیاز به ایران از ما دفاع کرده است.