سینما

محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده سینما گفت: عامل خانه سینما و معاونت سینمایی در سال ۸۹ راهی برای اجرایی شدن سیاست‌های جدید است. البته همیشه افراد در مقام تئوریسین و نظریه‌پرداز آرمانگرا هستند و زمانی که به مرحله عمل می‌رسند مشکلات را جدی‌تر می‌بینند. امیر سمواتی تهیه‌کننده فیلم‌های «نفس عمیق» و «کافه ترانزیت» گفت: سیاست جدید سینمایی مسیر را طوری جلو می‌برد که عملا تهیه‌کنندگان مستقل از اکران حذف می‌شوند. دستمزد کسانی که کار طنز می‌کنند به مراتب بیشتر می‌شود و سینماداران تعیین‌کننده‌تر خواهند شد.

فیلم ‌سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی بهترین فیلم جشنواره «فونچال» پرتغال شد.

فیلم «پوپک و مش ماشاء‌الله» ساخته فرزاد موتمن به فروش ۵۹۵ میلیون تومانی در سینماهای تهران دست یافت.

فیلم سینمایی «طرح کمکی» با بازی جنیفر لوپر جمعه در اولین روز نمایش در بازار آمریکا و کانادا به فروش نه چندان قابل ملاحظه ۲/۴ میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم که در ۳۲۸۰ سینما در آمریکای شمالی روی پرده است، بالاتر از کارتون «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» قرار گرفت.

تئاتر

برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر مشخص شد. برنامه‌های این هفته از روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه با برنامه انجمن تئاتر کودک و نوجوان آغاز و از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار «بتهوون» خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی که با تغییر معاونت هنری وزارت ارشاد شایعه رفتنش شدت گرفته بود تا پایان خرداد امسال در سمت خود باقی می‌ماند. بنا به گزارش‌های رسیده، در آخرین دیدار حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد با حسین پارسایی دو طرف برای ادامه همکاری به توافق رسیدند.

رسانه

نشست «سینما، تلویزیون و اصلاح الگوی مصرف» با حضور علی معلم، اسماعیل میرفخرایی و دکترمجید ملکی‌تبار به عنوان سخنران برگزار می‌شود.

در شهرک سینمایی غزالی، تصویربرداری سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی سیدضیاء‌الدین دری از سر گرفته شد.

بیژن طاهری که مجموعه تلویزیونی «تاریخ تلویزیون در ایران» را برای شبکه دو سیما تهیه می‌کند، با تاکید بر اینکه این برنامه نگاهی سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد: نگاه تحلیلی در این برنامه به حداقل می‌رسد و بیشتر نگاهمان توصیفی است.

مسوول دفتر نمایش شبکه فرهنگ خبر داد که این دفتر از ۲۸ فروردین ماه به اداره نمایش رادیو منتقل ‌شد.

مجید ندیری مدیر ادیو ورزش گفت: با جذب گزارشگران خانم قصد داریم مسابقات بانوان را در رشته‌های عام چون والیبال، هندبال، فوتسال، بسکتبال، بدمینتون، سوارکاری و تیراندازی روی آنتن بفرستیم.

ادبیات

در ادامه روند ترجمه آثار ادبیات داستانی ایران، کتاب «داستان های شهر جنگی» نوشته حبیب احمدزاده به زبان انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد. «داستان شهر جنگی» عنوان کتابی از حبیب احمدزاده است که هفت داستان از این کتاب توسط پروفسور پال اسپرکمن ترجمه و توسط انتشارات مزدا پابلیشر منتشر شده است.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اقدام به چاپ کتاب سال نویسندگان این گروه سنی، مسابقه «جایزه قصه‌های کوتاه» را برگزار می‌کند.

موسیقی

سرپرست گروه آوازی «تهران» درباره ویژگی‌های یک مدیر موسیقی گفت: یک مدیر موسیقی در عین حال که باید تحصیلات مدیریتی داشته باشد، خودش نیز باید هنرمند باشد و روابط بسیاری را با هنرمندان عرصه موسیقی برقرار بکند و مشکلات هنرمندان را بشناسد و به آنها کمک کند.

سال گذشته در چنین روزی بیژن ترقی، ترانه‌سرا در سن هشتاد سالگی درگذشت.

به همت موسسه فرهنگی، هنری رهاورد پارسیان شیراز و با همکاری بنیاد فارس‌شناسی، دهمین سالگرد درگذشت سیدنورالدین رضوی سروستانی، مدرس و استاد ردیف‌های آوازی با حضور اساتید و پیشکسوتان موسیقی در شیراز برگزار شد.

پیمان ناصح‌پور، نوازنده تنبک از اجرای موسیقی ایرانی در کتابخانه موسیقی برلین خبر داد.

سعید ثابت از انتشار ۳ کتاب منتشر نشده فرامرز پایور در بازار کتاب خبر داد.

تجسمی

ابراهیم حقیقی از پیشکسوتان طراحی گرافیک ایران، قصد دارد برای اولین‌بار، آثارش را در حوزه عکاسی در نگارخانه دی به نمایش بگذارد.

بزرگداشت «اِتل عدنان» شاعر و نقاش لبنانی مقیم آمریکا، ماه مه امسال در بیروت، زادگاهش برگزار می‌شود.

مجسمه نیم‌تنه استاد معین، ‌اثر جعفر نجیبی در بلوار استاد معین نصب شد.

نمایشگاه سیر تاریخی هنر خوشنویسی قرآن از سده‌های نخستین اسلام تا دوران معاصر به همت رایزنی فرهنگی ایران در اول اردیبهشت ماه ۸۹ در محل مرکز هنری واقف شهر دوحه برگزار شد.

در هشتمین حراج هنر مدرن و معاصر موسسه کریستیز، ایرانی‌ها بالاترین برآوردها را دراختیار دارند.

جلیل رسولی که به تازگی از داوری هشتمین سه‌ سالانه خوشنویسی «بدویه بیرانی» از کشور ترکیه بازگشته است، معتقد است: خوشنویسی به عنوان هنر ملی ایران زمین، نیاز به مدیر خوبی دارد تا تمام خوشنویس‌ها را با هر تفکری گردهم آورد، لذا بهتر است برای ارتقای این هنر از داشتن هرگونه تعصبی دوری کرد.

نمایشگاه کتاب

محمدهاشم اکبریانی گفت: دولت بهتر است در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب فقط نقش حمایتی داشته باشد.

محمدعلی اسلامی ندوشن پیشنهاد کرد: برای تشویق بیشتر مردم به کتاب و کتاب‌خوانی و خرید کتاب، بهتر است نمایشگاه بین‌المللی کتاب دو یا سه نوبت در سال برگزار شود.