ایران آماده مذاکره با اعضای شورای امنیت

عکس: ایسنا

منوچهر متکی وزیر خارجه در پایان کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران گفت: با همه اعضای شورای امنیت (چهارده کشور به طور مستقیم و عضو پانزدهم به صورت غیرمستقیم) پیرامون مباحث هسته‌ای با محوریت فرمول مبادله و معاوضه سوخت گفت‌وگو داشته و داریم که در ‌۱۰ روز آینده این گفت‌وگوها را به صورت فشرده‌تر دنبال می‌کنیم. به گزارش ایسنا، متکی عصر یک‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: هیات‌های ایران در پایتخت‌های روسیه، چین، لبنان، اوگاندا و در آینده نزدیک در دیگر پایتخت‌ها این موضوع را با ایده‌های سازنده خود در دست پیگیری دارند. امیدواریم برخورد و تصمیم درست موجب تقویت جایگاه شورای امنیت شود. ما هیچ نگرانی از ورود مجدد به تجربه‌های شکست خورده با تحمیل بعضی از اعضای خاص شورای امنیت نداریم و بنابراین امیدوار هستیم در این موضوع برخورد منطقی در چارچوب درست در دستور کار قرار گیرد و پیگیری شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوع تامین سوخت رآکتور تهران و رایزنی میان ایران و کشورهای دارنده سوخت، گفت: خداوند کلمه تفاهم را برای همکاری‌های بین‌المللی خلق کرد و نمی‌شود در یک کار بین‌المللی طرف مقابل بگوید به هر چه من می‌گویم عمل کنید آن زمان می‌شود تفاهم، اسم این تفاهم نیست. به ما گفتند ما این‌قدر اورانیوم می‌دهیم و شما این‌قدر اورانیوم بدهید ما گفتیم ما اورانیوم را نیاز داریم و ما باید بگوییم چقدر می‌خواهیم؛ البته خوشبختانه میان عددی که آن‌ها گفتند و عددی که ما گفتیم چندان فاصله زیادی نبود. آن‌ها گفتند ‌۱۱۶ کیلو اورانیوم ‌۲۰ درصد می‌دهیم و در قبال آن هزار و ‌۲۰۰ کیلو اورانیوم ‌۵/۳ درصد بدهید، ما گفتیم ‌۱۱۶ کیلو نمی‌خواهیم، ‌۱۰۰ کیلو می‌خواهیم.

وی تاکید کرد:‌ بحث تبادل اورانیوم با غنای کم و غنای ‌۲۰ درصد موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم. رآکتور تهران در یک فاصله یک ساله نیازمند سوخت است و باید سوخت آن را تامین کنیم و وقتی بحث تبادل مطرح شد نیاز ما بسیار روشن بود، بنابراین به سود ایران نیست که در این زمینه وقت‌کشی داشته باشد.

متکی ادامه داد: این القای بی‌اعتمادی و بدبینی است، در حالی که به اعتقاد ما هنوز فرمول مبادله اورانیوم می‌تواند یک اقدام چند جانبه اعتماد‌ساز باشد به همین دلیل ما می‌گوییم پیشنهاد هنوز روی میز است. ما فکر می‌کنیم باید اراده لازم برای اصل این تبادل به وجود بیاید و جزئیات آن قابل تفاهم است. وی تاکید کرد: ما پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌دانیم. پس از اعلام اراده سیاسی معتقدیم در مدت دو هفته می‌تواند این توافق تدوین، مکتوب و شروع به عملیاتی شدن کند.

۱+۵ عاقلانه تصمیم بگیرد

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که توصیه‌تان به کشورهای ‌۱+۵ که قرار است نشست دیگری را در روز دوشنبه درباره ایران داشته باشند چیست؟ تصریح کرد: بالاخره هر گروهی که تشکیل می‌شود باید جلسه بگذارد. ما مخالفتی با تشکیل جلسه ‌۱+۵ نداریم، اما اگر می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند به آن‌ها می‌گوییم که عاقلانه تصمیم بگیرید؛ ضمن این که کار ما مربوط به آژانس است نه آن‌ها؛ اما در حوزه عمل توصیه من این است که موضوع در دستور کار را که همان بحث مبادله سوخت است، دنبال کنند و از این بحث حمایت کنند چون این موضوع کاری است که گروه وین آن را دنبال می‌کند. خوب است از سوی ‌۱+۵ این گروه تاییدی را دریافت کند. ما حتما توصیه نمی‌کنیم به ‌۱+۵ که تجربه‌های شکست خورده را مجددا تجربه کنند. برای برون رفت از شرایطی که اوباما مسوولش است توصیه نمی‌کنیم اقدامی کنند که مشکلات‌شان را بیشتر کند، بوش که این تجربه را به مدت پنج تا شش سال اعمال کرد چه نتیجه‌ای گرفت؟

وی گفت: ما علاقه‌مندیم تعاملی سازنده مبتنی بر همکاری داشته باشیم. اگر دیگران تقابل را در پیش گیرند بازخورد آن از سوی ایران ایستادگی و مقاومت و پافشاری بر حقوق حقه‌اش است.

جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین تحت فرماندهی ایران است

وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای کشورهای منطقه و سوریه از سوی اسرائیل شود، ایران در حمایت از این کشورها اقدام می‌کند؟ گفت: سیاست خارجی ایران مبتنی بر تعامل سازنده، گفت‌وگو و همکاری در چارچوب عدالت‌خواهی است و دیگر طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم که از همین روش و منش استفاده کنند. مغایر بودن حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها با مقررات بین‌المللی تاکید بر یک امر بدیهی است. ما تصور نمی‌کنیم کسانی با اتخاذ چنین تصمیمی بخواهند به بازی با آتش در حمله به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند. آنها خوب می‌دانند که تبعات چنین اقداماتی چیست، البته ما چنین احتمالی را هم نمی‌دهیم. یعنی چنین ظرفیتی را نمی‌بینیم. آن‌ها که سیاست جنگ‌طلبانه دوران بوش را پیگیری می‌کردند و هر روز می‌گفتند حمله قطعی است، خیلی زود فهمیدند که قادر به چنین کاری نخواهند بود.

او ادامه داد: جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین تحت فرماندهی ایران است و آن‌ها باید بدانند که سیاست‌های غلطی را در پیش گرفتند. آن‌ها می‌خواستند منطقه ما را به اسارت بگیرند، اما خودشان اسیر منطقه ما شدند.

وی گفت: آن‌ها می‌خواستند افغانستان را خلع سلاح کنند و گفتند برای هر سلاح ‌۳۰۰ دلار می‌دهند، در حالی که هر اسلحه در شمال افغانستان ‌۱۵۰ دلار بود و مردم اسلحه را خریداری می‌کردند و ‌۳۰۰ دلار به آن‌ها می‌فروختند. این نشان می‌دهد که آن‌ها اساسا منطقه را نمی‌شناسند. بوش در ‌۲۰۰۸ در آناپولیس همه را جمع کرد و گفت همه مسائل خاورمیانه تمام است. الان ‌۲۰۱۰ است و ما هیچ چشم‌اندازی از حل مشکل افغانستان نمی‌بینیم و از رسانه‌های آمریکایی، نخبگان و صاحب نظران دعوت می‌کنیم تحلیل واقعی شرایط را برای دولتمردان آمریکایی ارائه دهند.

متکی با اشاره به این نقل قول که «در آمریکا کودتا صورت نمی‌گیرد، چون سفارت آمریکا در آن‌جا وجود ندارد»، تصریح کرد: این جمله‌ای است که در میان دیپلمات‌ها و کشورهای مختلف در دنیا درباره آمریکا مطرح می‌شود. اساسا این سوال مطرح است که چرا در سفارتخانه‌های آمریکا در دنیا سه تا پنج هزار نفر نیرو کار می‌کنند، کسانی که در منطقه می‌خواهند کار کنند ابتدا باید آن را بررسی کنند و بازخوردش را از پیش ببینند و بی‌خودی به دنبال مقصر برای اقدامات اشتباه‌شان نگردند.