اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت‌ها در بررسی تحلیلی «دنیای اقتصاد»

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس در یک جلسه غیرعلنی و غیررسمی تمایل خود را به تعدیل قانون یارانه‌ها اعلام کردند تا نظر دولت برای اجرایی شدن ‌این قانون تامین شود‌. ‌این جلسه دیروز صبح برگزار شد و در پایان هم ۱۶۱ نماینده مجلس با رای استمزاجی، پیشنهادهای کارگروه مشترک یارانه‌ای دو قوه را تایید کرد ند تا به‌این ترتیب زمینه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای تابستان ۸۹ فراهم شود.نمایندگان با‌ این رای استمزاجی که قرار است نوعی توضیح بر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تلقی شود، بدون آنکه مصوبه قانونی جدیدی داشته باشند، سه مجوز به دولت دادند: اجرای قانون یارانه‌ها طی ۹ ماه، معافیت درآمد یارانه‌ای دولت از مالیات و عوارض و امکان پرداخت نقدی متفاوت به اقشار مختلف جامعه.البته برخی نمایندگان مجلس چون علی مطهری و احمد توکلی تغییر یا تعدیل قوانین مجلس از جمله قانون یارانه‌ها را از طریق رای‌گیری استمزاجی آن هم در یک جلسه غیرعلنی و غیررسمی قانونی ندانستند؛ ولی مخالفت آنان از سوی رییس مجلس پذیرفته نشد. با رای‌گیری استمزاجی در جلسه غیرعلنی و برای تامین نظر دولت صورت گرفت

تعدیل قانون یارانه‌ها در مجلس

نمایندگان سه مجوز به دولت دادند: اجرای قانون یارانه‌ها طی ۹ ماه، معافیت درآمد یارانه‌ای دولت از مالیات و عوارض و امکان پرداخت نقدی متفاوت به اقشار مختلف جامعه

دنیای اقتصاد- با رای استمزاجی ۱۶۱ نماینده، مجلس پیشنهادهای کارگروه مشترک یارانه‌ای دو قوه را تایید کرد تا زمینه برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای تابستان ۸۹ فراهم شود.

نمایندگان با‌‌این رای استمزاجی که قرار است نوعی توضیح بر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تلقی شود، بدون آن که مصوبه قانونی جدیدی داشته باشند، سه مجوز به دولت دادند: اجرای قانون یارانه‌ها طی ۹ ماه، معافیت درآمد یارانه‌ای دولت از مالیات و عوارض و امکان پرداخت نقدی متفاوت به اقشار مختلف جامعه.

این رای‌گیری استمزاجی در جلسه غیرعلنی یک ساعته صبح دیروز مجلس و پس از توضیحات علی لاریجانی برای نمایندگان صورت گرفت. در ‌این جلسه احمد توکلی و علی مطهری، نمایندگان تهران در مخالفت با ‌این «استمزاج» نطق کرده و آن را «نوعی بدعت» و «پایین آورنده شان مجلس» خواندند؛ اما غلامرضا مصباحی مقدم از موضع کارگروه مشترک دفاع کرد و سرانجام نیز از حدود ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه غیرعلنی، ۱۶۱ نفر، نظر کارگروه مشترک و علی لاریجانی را برای تامین نظر دولت تایید کردند.

گزارش جلسه غیرعلنی از زبان سبحانی نیا

حسین سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس در حاشیه جلسه دیروز مجلس روایتی از نشست غیرعلنی را برای خبرنگاران پارلمانی گزارش کرد. به گفته او، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ‌در جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس که تا ساعت ۹:۱۵ به طول انجامید گزارشی از جمع‌بندی نهایی مجلس در خصوص نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و کمک به دولت در‌ این مسیر ارائه کرد.

عضو هیات رییسه مجلس گفت: گزارش کمیسیون ویژه در سه بند جمع‌بندی شده بود. اولین مورد آن‌این بود که آیا دولت باید از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد، عوارض و مالیات کسر کند یا خیر؟ که برداشت کمیسیون ویژه ‌این بود که دولت می‌تواند همه ‌این مبلغ را هزینه کند و برای جبران عوارض شهرداری‌ها و دهداری‌ها اقداماتی از طرق دیگر صورت دهد. سبحانی نیا گفت: بند دیگر تاکید داشت که مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ماه‌های باقیمانده سال اجرایی شود؛ به طوری که سه ماه اول سال به فراهم کردن مقدمات اختصاص می‌یابد و‌این قانون در ۹ ماه بعد با مبلغ مذکور اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بند سوم‌این گزارش تاکید داشت که یارانه به همه خانوارها تعلق می‌گیرد؛ اما بر اساس ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت می‌تواند افراد کم درآمد را در اولویت قرار دهد.

سبحانی‌نیا خاطر‌نشان کرد: در‌این جلسه احمد توکلی و علی مطهری به عنوان مخالف و غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان موافق صحبت کردند در نهایت لاریجانی خواستار رای استمزاجی نمایندگان نسبت به‌این گزارش شد و در نهایت گزارش کمیسیون ویژه با ۱۶۱ رای مثبت مورد تایید نمایندگان قرار گرفت.

مخالفت توکلی و مطهری با رای‌گیری استمزاجی

در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، دو نماینده در مخالفت با ابلاغ‌نظر استمزاجی جدید یارانه‌ای به دولت ابراز مخالفت کردند. آن گونه که موسی الرضا ثروتی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به پایگاه خبری خانه ملت گفته است: «احمد توکلی و علی مطهری به عنوان مخالف و غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان موافق سخن گفتند.» وی با اشاره به سخنان توکلی در جلسه غیرعلنی غیررسمی ‌‌صبح دیروز مجلس گفت: ‌ایشان به همراه علی مطهری نماینده تهران نظرشان ‌این بود که ‌این موضوع یک بدعت در مجلس است و دولت باید برای ‌این منظور استفساریه بدهد. نماینده بجنورد تصریح کرد: اما آقای مصباحی مقدم در پاسخ به‌ این مخالفت اظهار داشت که حتی اگر دولت در ‌این خصوص نامه هم نمی‌نوشت،‌ این سه استنباط از قانون وجود داشت. پایگاه خبری جام جم آنلاین نیز در توضیحاتی که از نشست غیرعلنی دیروز مجلس منتشر کرد، نوشت: «احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌ها، تاخیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بدعت دانست و آن را شکستن قانون تلقی کرد. توکلی در مخالفت با پیشنهاد کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و کارگروه مشترک دولت و مجلس، در جلسه غیرعلنی گفت:‌ این یک نوع بدعت است که بعدا کسی نمی‌تواند جوابگوی آن باشد. عدم اجرای قانون و دادن ‌این گونه اختیارات به دولت، شکستن قانون است. پس از مخالفت توکلی با‌ این موضوع، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با دفاع از نظر نهایی کمیسیون ویژه گفت: زمان و نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید در اختیار دولت باشد و همچنین دست دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باز باشد. علی مطهری، نماینده تهران نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت:‌ این رای گیری استمزاجی، پایین آوردن شان مجلس است و بهتر بود دولت برای تامین نظر خود لایحه‌ای به مجلس می‌داد و مجلس که آمادگی کمک به دولت را داشت، می‌توانست‌ به دولت کمک کند.»

مصباحی مقدم: از قانون عدول نکردیم

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه در حاشیه جلسه دیروز مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از موضع خود در تامین نظر دولت بدون کسب مصوبه جدید از مجلس دفاع کرد و گفت که مجلس از مواد قانون یارانه‌ها عدول نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: آیین‌نامه‌های اجرایی ‌این قانون هنوز نوشته نشده است؛ ضمن ‌اینکه دولت می‌تواند طبق ‌این قانون هر زمانی که بخواهد اجرای آن را آغاز کند. مصباحی مقدم اضافه کرد:‌ اینکه دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان را در ۹ ماه هزینه کند، اشکال قانونی ندارد؛ زیرا سال پایه اجرای قانون سال ۸۹ است.

وی با تاکید بر‌اینکه مجلس از سقف در نظر گرفته شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز عدول نکرده است، گفت: طبق‌این قانون قرار بود صد در صد وجوه حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب سازمانی به همین نام واریز شود و بررسی‌ها نشان می‌داد که ‌این صد درصد شامل عوارض و مالیات نیز می‌شود و لذا مجلس نظر قبلی خود را تغییر نداده است. مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: موضوع پرداخت یارانه بیشتر به دهک‌های ضعیف جامعه نسبت به خانوارهای دارای درآمد بالاتر مساله‌ای است که در مواد متعدد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز آمده و لذا تجدیدنظری در ‌این خصوص صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد که نظر استمزاجی مجلس طی نامه‌ای از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ‌به رییس‌جمهور اعلام خواهد شد.

عکس: حمید جانی‌پور