پیشنهاد تاسیس نهاد خلع سلاح هسته‌ای
عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

احمدی‌نژاد در کنفرانس خلع‌سلاح هسته‌ای و منع اشاعه پیشنهاد کرد
پیشنهاد تاسیس نهاد خلع‌سلاح هسته‌ای
دنیای اقتصاد- نخستین کنفرانس خلع‌سلاح و منع اشاعه در تهران دیروز با پیام مقام معظم رهبری و با حضور جمعی از مقامات عالی رتبه لشگری و کشوری‌ و ۶۰ هیات خارجی آغاز به کار کرد. در ‌این کنفرانس دو روزه، احمدی‌نژاد برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه، پنج پیشنهاد به حاضران ارائه کرد.
محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر نقش کشورهای سلطه‌جو در توسعه سلاح‌های هسته‌ای، پیشنهادهایش را برای داشتن جهانی عاری از سلاح هسته‌ای اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در بخشی از سخنان خود با بیان ‌این که امنیت از پایه‌های اصلی زندگی شرافتمندانه و مقدمه لازم برای پیشرفت و رفاه عمومی است، گفت: شورای امنیت و سازمان ملل متحد طی بیش از شصت سال نتوانسته‌اند امنیت پایدار و احساس امنیت را بر روابط بین‌المللی حاکم نمایند و شرایط امروز به مراتب نامناسب‌تر از دهه‌های قبل است.
به گفته احمدی‌نژاد‌،جنگ‌ها، تجاوز و اشغالگری‌ها و بالاتر از آنها سایه تهدید و مهم‌تر از اینها انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و بدتر از همه سیاست‌های اعمالی از ناحیه چند دولت توسعه‌طلب، چشم‌انداز امنیت در مقیاس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای همه کشورها و ملت‌ها مبهم ساخته است و فضای ذهنی امروز جوامع به شدت متاثر از احساس تهدید و ناامنی است. شعار خلع سلاح هسته‌ای محقق نشده است و آژانس انرژی اتمی در انجام وظایف خود موفق نبوده است. زرادخانه‌های هسته‌ای و شیمیایی و بیولوژیک هر روز انباشته‌تر می‌شود و رقابت تسلیحاتی گسترش می‌یابد.
وی برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه، پنج پیشنهاد به کنفرانس تهران ارائه کرد. تشکیل یک گروه مستقل بین‌المللی برای برنامه‌ریزی و نظارت بر خلع سلاح اتمی و جلوگیری از اشاعه با اعطای اختیارات کامل از سوی مجمع عمومی؛ تعلیق عضویت دارندگان، استفاده‌کنندگان و تهدیدکنندگان به سلاح هسته‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام؛ بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای‌؛تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنیت‌؛ تشکیل کارگروهی از حاضران برای پیگیری مصوبات و پیشنهادات کنفرانس تهران، پیشنهادات احمدی‌نژاد به ‌این کنفرانس بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دولتمردان آمریکایی و متحدانش گفت: بدانند دوران اتکا به بمب اتمی گذشته است. تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای، فقط آبروی دولتمردان آمریکا را بیش از پیش برد و سیاست‌های ضدانسانی و تجاوزگرانه آنان را برملا کرد. سیاست‌های تسلط بر خاورمیانه و انرژی و منابع ارزان آن آشکارا شکست خورده است و خواب‌های برپایی امپراتوری‌های جدید ‌آشفته است و تعبیر نخواهد شد.
وی به‌این کشورها توصیه کرد: بهتر است به جای ادامه راه پیشینیان که به زباله‌دانی تاریخ پیوسته است، به جاری زلال ملت‌ها و دولت‌های مستقل و فرهنگ و منطق انسانی بپیوندند. این برای خود آنان بهتر و مفیدتر است. آینده از آن ملت‌ها است و امنیت و صلح و عدالت با کمک صالحان و انسان کامل در تمام جهان مستقر خواهد شد و زورگویی در آینده جایی نخواهد داشت.
راستی آزمایی برای خلع سلاح
پیشنهاد‌های طرح شده در نخستین کنفرانس خلع سلاح در تهران، اما به پیشنهادهای پنج گانه احمدی‌نژاد محدود نشد و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در سخنرانی خود پیشنهاد کرد که جدول زمان‌بندی مشخص برای انهدام تسلیحات هسته‌ای تعیین شود و مکانیزم راستی‌آزمایی به عنوان امری ضروری محقق شود. همچنین برای روشن شدن این که چه کسانی ماده یک و دو ان. پی. تی را برای منع اشاعه نادیده گرفته‌اند و سلاح هسته‌ای در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده‌اند یک کمیته حقیقت‌یاب از سوی آژانس تشکیل شود و گزارش آن در سال جاری به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.
براساس‌ این گزارش، دکتر علی‌اکبر ولایتی‌، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیروز در حاشیه کنفرانس «خلع سلاح و منع اشاعه» در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید که چقدر این اجلاس‌ در ایجاد عزم جهانی برای خلع سلاح موثر است؟ با اشاره به پیام مقام معظم رهبری اظهار کرد: مردم دنیا تشنه شنیدن چنین سخنانی به خصوص از زبان مقامات مهم، تعیین‌کننده و تاثیرگذار جهانی هستند. بخشی از پیام ایشان مربوط به کشورهای منطقه بود و این که دشمنان تلاش می‌کنند فضای منطقه را در رابطه با دستیابی ایران به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای آلوده کنند و در واقع یکی از اهداف دشمنان از ایجاد آلودگی این است که مانع دستیابی کشورهای منطقه به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شوند. به گزارش ‌ایسنا، علی اصغر سلطانیه‌، نماینده دائم ایران در آژانس نیز در حاشیه‌این کنفرانس گفت: کنفرانس تهران بهترین پیام سیاسی ایران و کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای را می‌دهد که وضعیت فعلی درباره منع اشاعه هسته‌ای را تحمل نمی‌کنند. نماینده دائم ایران در آژانس در پاسخ به اینکه اگر علیه ایران سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود ایران متقابلا سلاح هسته‌ای می‌سازد و از آن استفاده می‌کند، گفت:‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند و رییس‌جمهور اشاره کرده‌اند استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است و ما از آن استفاده نمی‌کنیم. وی درباره کنفرانس واشنگتن خاطرنشان کرد: کنفرانس واشنگتن برای انحراف افکار عمومی از جوی که علیه آمریکا وجود دارد بود. اما کنفرانس تهران نشان دهنده بسیج کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای برای آماده‌سازی کشورها برای استمرار اهداف‌شان در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی در نیویورک است که به‌زودی برگزار می‌شود. این گزارش همچنین حاکی است که اکلو اورین‌، وزیر مشاور امور بین‌الملل اوگاندا؛ بثینه شعبان، مشاور اطلاع رسانی و سیاسی رییس‌جمهور سوریه؛ یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان؛ احسان اوغلو‌، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی؛ هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه دیگر سخنرانان نشست دیروز کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای تهران بود. شهرداران شهرهای هیروشیما و ناکازاکی نیز به‌این کنفرانس پیام ارسال کرده بودند که پیام شهردار هیروشیما توسط آخوند زاده معاون وزیر خارجه کشورمان قرائت شد.
کدام کشورها حضور یافتند
براساس اعلام رسمی کشورها، هیات‌هایی از آذربایجان، آفریقای مرکزی، آلمان، آمریکا، اتریش، اردن، ارمنستان، اکوادور، الجزایر، امارات متحده عربی، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، ایتالیا، برزیل، برونئی دارالسلام، بلژیک، بنگلادش، بلاروس، پاراگوئه، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، ترکمنستان، ترکیه، چین، دماغه سبز، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سنگاپور، سنگال، سوئد، سوئیس، سوازیلند، سودان، سوریه، سیرالئون، عراق، عمان، فیلیپین، فرانسه، قطر، کنگو، کوبا، کویت، گرجستان، گویان، لبنان، لیبی، مالزی، مصر، نیکاراگوئه، نیوزیلند، ونزوئلا و هند شامل مقامات رسمی، وزیران خارجه و مقامات غیررسمی به ویژه متخصصان بین‌المللی خلع سلاح و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در این کنفرانس دو روزه شرکت کرده‌اند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز به «ایسنا» گفت: در این کنفرانس از حدود 60 کشور و هیات در سطوح مختلف دعوت شده است. تعداد قابل توجهی از وزیران خارجه، رییسان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های غیردولتی و صاحب نظران و شخصیت‌هایی که به شکلی با موضوع فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط هستند و خبرنگارانی از کشورهای مختلف دعوت شده‌اند.
عکس‌ها: حمید جانی‌پور