4 هزار تومان برای سینمای مدرن پولی نیست

درپی افزایش بهای بلیت‌ سینماها، تعدادی از سینماداران در ارزیابی‌شان نسبت به این روند و تاثیر آن بر میزان‌ مخاطبان نقطه‌نظراتشان را مطرح کردند. علی رضایی، مدیر سینما فلسطین درباره افزایش بهای بلیت سینماها و تاثیر آن بر میزان مخاطبان به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد که دوستانی که تصمیم به افزایش بها می‌گیرند، تنها مبلغ بلیت را در نظر می‌گیرند و به تعداد مخاطبان توجه چندانی ندارند؛ درحالی‌که اگر پس از افزایش بها، روزی مثلا ۳۰ نفر به سینماها می‌آیند در گذشته حداقل روزی ۶۰ نفر می‌آمدند.

وی در ادامه به سوبسیدهایی که به سازندگان آثار سینمایی تعلق می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: به‌رغم دریافت این سوبسیدها همچنان دوستان معتقدند که باید به نوعی هزینه‌های ساخت فیلم را تامین کنند؛ درحالی‌که پس از افزایش بها، تعداد مراجعان سینما به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

رضایی با بیان اینکه از مخالفان افزایش بهای بلیت به شمار می‌رود، ادامه داد: اگر اجازه می‌دادند به شخصه دوست داشتم که در یک روز دیگر هم بلیت‌ها را به صورت نیم‌بها بفروشم؛ چراکه اکنون روزهای سه‌شنبه سالن‌های ما حتی یک صندلی خالی هم ندارد؛ اما حتی در روزهای آخر هفته هم سالن‌ها خلوت است.

مدیر سینما فلسطین معتقد است: قطعا اگر نیمی از سود فروش به تهیه‌کننده و سازندگان اثر می‌رسید، نیمی از آن هم به سینماداران تعلق می‌گرفت، ما هم تمام تلاش خود را می‌کردیم تا فروش‌ها بالاتر برود؛ اما با این‌حال به شخصه بر این باورم که افزایش بها نمی‌تواند منجر به افزایش فروش شود.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما «آزادی» هم در این‌باره معتقد است: آماری که ما هر شب در آن میزان فروش خود را به فارابی ارائه می‌کنیم، گویای آن است که فروش سینماهای مدرن و ممتاز نه تنها افت نداشته است، بلکه به مراتب بیشتر هم شده است؛ چراکه مردم در سینماهای نوساز و مجهز احساس امنیت و لذت بیشتری می‌کنند و به همین دلیل به‌رغم افزایش بهای بلیت، فروش پردیس‌های سینمایی طی این مدت بسیارخوب و فروش سینما آزادی هم عالی بوده است. در این شرایط و با توجه به فیلم‌ها دیگر باید از مخاطبان انتظار چه کاری را داشته باشیم؟

وی ادامه داد: شاید گاهی فروش امسال را با سال گذشته مقایسه کنند و بگویند که امسال فروش نوروزی کاهش چشمگیر داشته است؛ اما فیلم «اخراجی‌ها» یک استثنا بود و اگر حتی سینماهای سطح پایین هم با این فیلم فروش خوبی داشتند، به دلیل استثنایی بودن آن است وگرنه بقیه فیلم‌های سال گذشته و امسال از نظر میزان فروش تفاوت چندانی نداشته‌اند.

سعیدی‌پور در ادامه در پاسخ به اینکه آیا تعداد مخاطبان آن هم افزایش یافته، توضیح داد: معمولا هرگاه که طرحی درباره افزایش بها عملی می‌شود تا مدتی تعداد مخاطبان ریزش دارد؛ اما این مساله طبیعی است و پس از مدتی مخاطبان دائمی سینما بازمی‌گردند؛ چراکه این افراد می‌آیند که فیلم‌ها را برروی پرده سینما ببینند و با دیدن فیلم‌ها در خانه میانه‌ای ندارند.

قائم مقام اجرایی حوزه هنری همچنین به بهای چهار هزار تومانی بلیت‌های سینما «آزادی» اشاره کرد و افزود: چهارهزارتومان برای یک سینمای مدرن پولی نیست و با توجه به هزینه‌های بالایی که برای نگهداری از یک سینما وجود دارد و اینکه نیمی از فروش سینماها به تهیه‌کنندگان آثار تعلق می‌گیرد، به راحتی درمی‌یابیم که این دوهزارتومان برای اداره سینماها مبلغی نیست و ما فقط برای رضایت مردم و این‌که فیلم‌ها را با کیفیت بالا ببینند هزینه می‌کنیم.

پیمان پارسی‌نژاد، مدیر داخلی سینما «عصر جدید» که از جمله مدیران سینمایی مخالف افزایش بها است، درباره این موضوع به ایسنا گفت: تبعات این مساله را همه می‌دانیم و البته این موضوع تا حد بسیاری هم به وضعیت اقتصادی جامعه بستگی دارد. از سویی هم همه فیلم‌های ما به گونه‌ای نیستند که واقعا ارزش این پول را داشته باشند و در کل فکر می‌کنم که همین دو عامل بیشترین تاثیر را دارند.

مدیر سینما عصر جدید در ادامه درباره اینکه مدرن بودن سینماها تا چه اندازه‌ می‌تواند موجب جذب مخاطب بشود، توضیح داد: زمانی‌که فردی دوساعت از وقت خود را در سینما صرف می‌کند طبیعتا دوست دارد که در محیطی مناسب باشد و رفتارها با او محترمانه باشد؛ اما در یک سینمای خصوصی معمولا افراد نمی‌توانند تا این اندازه هزینه کنند.

پارسی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: به شخصه بر این باورم که برای رونق گرفتن سینماها پیش از همه لازم است که فیلم‌های خوب و قوی داشته باشیم و شاید با توجه به فیلم‌های فعلی هیچ‌گاه رونق چندانی نداشته باشیم؛ اما شاید اگر روزهای نیم‌بها را دو روز کنیم و افزایش بها هم تنها مربوط به روزهای آخر هفته باشد قطعا تعداد مخاطبان افزایش خواهد یافت. البته این را هم باید بگویم که کاهش مخاطبان ما تنها به دوره پس از افزایش بلیت مربوط نمی‌شود و از ابتدای زمستان سال گذشته ما با ریزش مخاطبان مواجه شده‌ایم.

سردار آزاد، مدیر پردیس سینمایی «تماشا» که در جنوب تهران واقع است هم در ارزیابی خود از افزایش بهای بلیت‌ها عنوان کرد: با توجه به اینکه این سینما در جنوب شهر واقع شده، از ابتدا بهای بلیت آن به نسبت پردیس‌های دیگر کمی پایین‌تر بود، لذا اکنون به‌رغم افزایش بها، بلیت دوهزاروپانصد تومانی برای این سینما مناسب است و خیلی روی تعداد تماشاگران ما تاثیری نداشته است.

فرجام آژیر، مدیر سینما سپیده نیز افزایش بهای بلیت سینماها را امری اجتناب‌ناپذیر برشمرد و گفت: فکر می‌کنم با توجه به نرخ تورم و بحث‌ هدفمندشدن یارانه‌ها این مسائل بر تمام امور تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل از این پس مردم بیشتر درآمد خود را برای موارد ضروری هزینه کنند و دیگر پولی برای مسائل فرهنگی و تفریحی اختصاص نمی‌دهند.

وی همچنین به عرضه سریع فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های خانگی اشاره کرد و افزود: مدتی است به دلیل مبارزه با قاچاق یک ماه پس از اکران، فیلم‌ها وارد شبکه خانگی می‌شوند. از سوی دیگر تلویزیون به منظور مبارزه با ماهواره بهترین فیلم‌های ایرانی و خارجی را به نمایش می‌گذارد. حال آنکه اگر سینما را به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، قطعا این صنعت تعاریف خاص خود را دارد و در آن باید حالت عرضه و تقاضایی حاکم باشد؛ اما اکنون ما همواره برخی راه‌حل‌ها مقطعی را انتخاب می‌کنیم که همین راه‌حل‌ها پس از مدتی موجب افزایش یافتن مشکلات می‌شوند.

آژیر در عین‌حال خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها که به صورت مقطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اکثرا جانبدارانه هستند و نمی‌توان نام راهکار روی آنها گذاشت. ما اگر بخواهیم بر آنها نام راهکار بگذاریم هم این راهکار بسیار کوتاه مدت و موقتی هستند و همان‌طور که گفتم بیشتر به سینما ضربه می‌زند. مدیر سینما سپیده در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: در هر صورت سینمای ما آن‌قدر مسائل حاشیه‌ای دارد که شاید بهای بلیت در آنها گم باشد. در نهایت هم تولیدکنندگان آثار تحت هیچ شرایطی ضرر نمی‌کنند و تنها سینماداران هستند که متضرر می‌شوند. تولیدکنندگان مدتی پس از ساخت فیلم تنها با فروش حق فیلم به رسانه‌های تصویری مبلغی معادل یا حتی بیش از ساخت فیلم را درمی‌آورند و ۵۰ درصد از فروش سینماها هم متعلق به آنها است؛ اما سینماداران گاه چنان متضرر می‌شوند که به ناچار مانند مغازه‌ها عده‌ای را جلوی در سینما می‌گذارند تا کمی پیش از سانس‌ها با داد و فریاد مردم را به سینماها دعوت کنند.

وی با بیان اینکه سینما بیش از هرچیز دیگری نیازمند فیلم خوب است، تصریح کرد: حال‌وهوای فیلم‌های نوروزی امسال برای نوروز مناسب نبود و در اصل نمی‌توان اکران نوروزی سال گذشته را با امسال مقایسه کرد؛ چراکه «اخراجی‌ها» در سال گذشته وضعیت متفاوتی را رقم زده بود؛ اما به هرحال سیستمی که با یک «اخراجی‌ها»، «مارمولک» یا ... متحول می‌شود، قطعا سیستم معیوبی و نامعقولی است که تنها با چند فیلم خاص متحول می‌شود.

آژیر در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون همه مسوولان می‌دانند که راهکارهای موقت جهت حفظ موقعیت و منافع مالی افراد خاص ارائه می‌شوند.

مدیر سینما سپیده در پایان صحبت‌هایش هم به اقدامات سازمان توسعه سینماشهر اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه مدتی است این سازمان در پی ساخت سینماهای جدید برآمده اقدامی قابل تقدیر است؛ اما در نهایت اداره این سینماها در دست مدیران شهرداری است و این افراد تخصص چندانی در زمینه سینماداری ندارند. این حق و نیاز طبیعی مردم است و در تمام دنیا سینما یکی از سالم‌ترین تفریحات است؛ اما اکنون پردیس‌های سینمایی و سینماهای مدرنی که به تازگی تاسیس می‌شوند، گویی علم مبارزه را با سینماهایی مثل «سپیده» برافراشته‌اند و دیگر سینمایی مانند «فرهنگ» از رقابت جامانده است.