طرح خروج دانشجویان از تهران

دنیای اقتصاد- کامران دانشجو وزیر علوم و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت از وجود طرح‌هایی برای خارج کردن بخشی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران به منظور مقابله با عوارض احتمالی زلزله در پایتخت خبر دادند. در این رابطه وزیر بهداشت از خروج دانشجویان و مراکز تحقیقاتی از تهران به علت آسیب‌های زلزله احتمالی خبر داد و گفت: بنا داریم آمادگی لازم برای خروج دانشجویان خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی را از تهران فراهم کنیم.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی در شصت‌و‌سومین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره زلزله تهران، اظهار داشت: بنا داریم آمادگی لازم برای خروج دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را فراهم کنیم؛ چرا که افرادی که در خوابگاه‌ها هستند ممکن است در معرض خطرات زلزله احتمالی قرار گیرند. وی افزود: نظر رییس‌جمهور این بود که انتقال مراکز تحقیقاتی از تهران ضرری ندارد، بلکه منفعت هم دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم. وحید دستجردی خاطرنشان کرد: نوع بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها و مراکز خدمت‌رسانی را در زمان زلزله باید تغییر دهیم، به همین منظور بیمارستان‌های صحرایی در مناطقی که در خطر زلزله قرار ندارند، ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در این زمینه طبق نظر رییس‌جمهور اتوبوس آمبولانس‌هایی تهیه و در مناطق زلزله‌خیر مستقر می‌شود که هر چه سریع‌تر باید این کار را آغاز و به طور آزمایشی به مردم خدمت‌رسانی کنیم. همچنین کامران دانشجو وزیر علوم طی یک سخنرانی در دانشگاه فردوسی مشهد از روسای دانشگاه‌ها درخواست کرد روند انتقال دانشجویان را به دانشگاه‌های همطراز دیگر به وِیژه برای دانشجویان دختر و از دانشگاه‌های تهران به شهرستان‌ها را تسهیل کنند. به گزارش ایسنا، وی گفت: سیاست کلان وزارت علوم افزایش پذیرش دانشجویان دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی در تهران، دانشگاه‌های بزرگ استان‌ها و افزایش پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های شهرستان‌ها می‌باشد که با سیاست دولت در خصوص کاهش جمعیت تهران بدلیل کاستن از تبعات زلزله احتمالی با هماهنگی و جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. وزیر علوم افزود‌: در مجموع در سقف نهایی پذیرش دانشجوی کارشناسی تغییری رخ نمی‌دهد و کاهش نخواهد داشت و در سال جاری به‌رغم اینکه بودجه همه دانشگاه‌ها را مجلس به صورت جداگانه مشخص نموده است و وزارت علوم هم بودجه متمرکز چندانی ندارد، ولی با عنایت به سیاست کلی دولت وبه تبع آن وزارت علوم‌، ما تلاش خواهیم کرد به دانشگاه‌های مناطق دور افتاده تا آنجا که امکان دارد کمک کنیم و عضو هیات علمی‌جذب نماییم تا سطح این دانشگاه‌ها هم به سطح دانشگاه‌های کلان شهرها برسد. وزیرعلوم، در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه یکی از اصول‌ مهم در همه دانشگاه‌ها این است که باید فعالیت سیاسی، علمی‌و فرهنگی داشته باشند، گفت: دانشگاه‌هایی که فاقد این فعالیت‌ها باشند، موجب ضرررسانی به جامعه خواهند بود.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو با اشاره به اینکه هدف اصلی ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تربیت سربازانی شایسته برای امام زمان (عج) است، گفت: اگر این مساله را در ابعاد علمی‌و معنوی مدنظر قرار دهیم متوجه خواهیم شد که تربیت دانشجویان چه مسوولیت سنگینی است، زیرا هرکس در هر منصب و مقامی‌که مشغول فعالیت است، محصول دانشگاه‌ها و آموزش عالی است.

دانشگاهیان مورد طمع بیگانگان قرار گرفته بودند

وی با تاکید بر نقش مهم دانشگاهیان در خنثی سازی فتنه‌های دشمن،‌ تصریح کرد: براساس مطلب ارزشمند مقام معظم رهبری که فرمودند دشمن دانشگاه‌ را مورد طمع قرار داده است، دانشجویان و دانشگاهیان که در جنگ تحمیلی نرم مورد طمع بیگانگان قرار گرفته بودند با کمک و درایت‌های رهبری و تدابیر خویش موفق به خنثی سازی توطئه‌های دشمن شدند. وزیر علوم درادامه گفت: مرز میان فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی‌میان دانشگاهیان و دشمنان انقلاب باید کاملا مشخص و روشن باشد تا دشمن نتواند با برداشت‌های غلط و ناآگاهانه‌خود قصد ضربه زدن به پیکره نظام را داشته باشد. همچنین وزیر علوم در جمع تعدادی از روسای دانشگاه‌های کشور از روسای دانشگاه‌ها خواست تا زمینه فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی برای دانشگاهیان با گرایش‌های مختلف سیاسی درون نظام در دانشگاه‌ها فراهم کنند و توجه داشته باشند که این فعالیت‌ها نشاط و پویایی محیط دانشگاهی را بیش از پیش فراهم می‌آورد‌. دانشجو افزود: دانشگاهیان در فعالیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ‌باید مرزهای خود را با دشمنان نظام وانقلاب به صورت شفاف و کاملا‌ روشن مشخص نمایند تا دشمن نتواند با برداشت غلط خود به دانشگاه‌ها برای ضربه زدن به نظام چشم طمع داشته باشد.