محکومیت راهبرد هسته‌ای آمریکا در مجلس

لاریجانی: سیاست هسته‌ای آمریکا جنگ‌طلبانه است

۲۲۵ نماینده به وزارت خارجه: از آمریکا شکایت کنید دنیای اقتصاد- محکومیت تازه ترین سند راهبردی هسته‌ای آمریکا از سوی مقامات ‌ایران همچنان ادامه دارد. دیروز علاوه بر علی لاریجانی که ‌این راهبرد را در نطق پیش از دستور خود «جنگ‌طلبانه» توصیف کرد، ۲۲۵ نماینده دیگر مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ‌این راهبرد، از مسوولان وزارت خارجه خواستند تا از آمریکا به‌عنوان تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی به شورای امنیت شکایت کند.

در سند استراتژی جدید هسته‌ای آمریکا که سه‌شنبه هفته پیش منتشر شد، تصریح شده است که آمریکا علیه کشورهایی که قدرت اتمی ‌نیستند، اما به پیمان ان.‌پی.‌تی پایبند هستند از بمب اتمی ‌استفاده نخواهد کرد؛ اما مقامات کاخ سفید آن را ‌اینگونه تفسیر کردند که منظور، ‌ایجاد حق توسل به تمام گزینه‌ها از جمله استفاده از سلاح اتمی ‌در برابر کشورهایی چون ایران و کره‌شمالی است که بنابر ادعای آنان به تعهدات بین‌المللی پایبند نیستند. در واکنش به ‌این رویکرد، محموداحمدی‌نژاد روز چهار‌شنبه هفته گذشته خطاب به اوباما گفت: شما تازه‌ از راه رسیده‌اید، یک مقدار صبر کنید تا سرد و گرم را بچشید و بدانید که گنده‌تر و گردن‌ کلفت‌تر از تو نیز نتوانستند هیچ غلطی بکنند. به دنبال سخنان احمدی‌نژاد، وزارت خارجه کشورمان هم با صدور بیانیه‌ای رسما به دکترین هسته‌ای اوباما پاسخ داد. در ‌این بیانیه آمده بود: آمریکا دارای یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی ‌جهان است و تعداد زیادی سلاح هسته‌ای را انبار کرده و باید یک ضرب‌الاجل زمانی برای انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای خود تعیین کند. نگهداری ‌این حجم از سلاح‌های اتمی ‌امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده و تهدید دیگران با‌ این سلاح‌ها ناامنی بین‌المللی را شدت می‌بخشد. دکترین جدید هسته‌ای اعلام شده توسط دولت اوباما از لحاظ مبنایی هیچ فرقی با دکترین‌های قبلی آمریکا ندارد، بلکه گستاخانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در برخی موارد مجاز می‌شمارد. به گزارش‌ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در نطق پیش از دستور خود گفت: سیاست هسته‌ای آمریکا را سیاست جنگ‌طلبانه و ادامه مسیر رفتارهای خلاف قوانین بین‌المللی آن رژیم می‌دانیم.

لاریجانی با اشاره به مساله‌ هسته‌ای ایران گفت: حرکت مستمر و رو به جلو در فعالیت هسته‌ای غیرتسلیحاتی، استراتژی روشن جمهوری اسلامی است. از روزهای نخست کار مطالعاتی در این زمینه، رهبر معظم انقلاب، حد و مرز روشنی را برای فعالیت هسته‌ای ایران مشخص فرمودند که بعدها به صورت فتوای ایشان نیز اعلام شد که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اعم از هسته‌ای و غیر آن حرام است.

نماینده مردم قم در خانه ملت، با تبریک به دانشمندان هسته‌ای کشور که در این مسیر با جدیت حرکت کرده و به دستاوردهای جدیدی نایل شدند و تشکر از همت بلند آنان، افزود: مقایسه استراتژی هسته‌ای ایران و سیاست‌های اعلامی ایالات متحده در زمینه هسته‌ای که اخیرا بیان شد، نشانگر دو رویکرد صلح‌طلبانه و جنگ‌طلبانه است. نشانگر متانت و حرکت اصولی نظام مردم‌سالاری دینی ایران و رفتار متلون و مغشوش آمریکا در بعد هسته‌ای است.

رییس قوه مقننه ادامه داد: ایالات متحده اعلام کرده است که از سلاح‌های هسته‌ای جز در شرایط فوق‌العاده استفاده نمی‌کند و در مورد کشورهایی که عضو ان.‌پی.‌تی هستند اعمال سلاح هسته‌ای نمی‌کند، جز ایران و کره شمالی و این سیاست را رویکرد جدید نام نهادند.

رییس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ملاحظه کنید چقدر مطالب متناقض در این سیاست نهفته است. این عبارت شرایط فوق‌العاده همیشه می‌تواند آمریکا را مجاز به بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای کند، لذا معلوم می‌شود اخباری که در اشغال عراق مطرح شد مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خفیف شده، درست بوده است. وی ادامه داد: از طرفی می‌گویند ما علیه کشورهایی که ان.‌پی.‌تی را پذیرفته‌اند سلاح هسته‌ای را استفاده نمی‌کنیم، مگر دو کشور؛ سوال اینجاست که این اما و اگرها را شما بر اساس کدام ضابطه بین‌المللی برای خود قائل شده‌اید؟ براساس ان.‌پی.‌تی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای موظف به خلع سلاح هستند نه تدارک تبصره برای استفاده از آنها.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همه این مطالب نشانگر این واقعیت است که رییس‌جمهور آمریکا همان روش استکباری و سلطه‌طلبی گذشته را دنبال می‌کند، لیکن با ژست‌های مردم‌فریبانه وگرنه بین ماهیت این سیاست و سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش تفاوتی وجود ندارد. اینجاست که حکمت سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته در مورد دست‌های چدنی با پوشش مخملی بهتر فهم می‌شود که ساده‌اندیشان با تغییرات تاکتیکی آمریکا، تصور نمودند شرایط جهانی تغییر جوهری می‌یابد.

رییس قوه‌مقننه گفت: مجلس شورای اسلامی سیاست هسته‌ای آمریکا را سیاستی جنگ‌طلبانه و ادامه مسیر رفتارهای خلاف قوانین بین‌المللی آن رژیم می‌داند و آن را محکوم می‌کند و باید دولت ایالات متحده پاسخگو باشد که بر چه مبنایی رژیم ان.‌پی.‌تی را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: ضمنا مطمئن باشند با این مانورهای تبلیغاتی نمی‌توانند در عزم ملی ایران یعنی ادامه مسیر فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز کمترین تاثیری داشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیشرفت‌های اخیر را حاصل تدبیر عمیق رهبر معظم و همت ارزشمند دولت محترم می‌داند و از تلاش‌های سازمان انرژی اتمی در این زمینه تشکر می‌کند.

درخواست شکایت از آمریکا

در تحولی دیگر، ۲۲۵ نماینده مجلس از وزارت خارجه خواستند از آمریکا به‌عنوان تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی به شورای امنیت شکایت کند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه که در پایان جلسه علنی دیروز مجلس قرائت شد، همچنین با اشاره به افتخارآفرینی دانشمندان هسته‌ای کشور آمده است: دانشمندان هسته‌ای کشور و فرزندان ملت ایران در برابر سیاست‌های غیرمنطقی و خلاف مقررات بین‌المللی آمریکا و هم‌پیمانان آنان در عرصه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و تامین نیازهای مقطع کنونی نظام اعم از غنی‌سازی ۲۰ درصدی، ساخت رآکتورهای تحقیقاتی و ساخت سانتریفیوژهای نسل سوم به دشمنان انقلاب اسلامی و در راس آن، دولت آمریکا و رژیم غیرمشروع صهیونیستی پیام دادند که ملت بزرگ ایران را نمی‌توان با اعمال تحریم‌ها از حقوق حقه خویش محروم کرد یا از توسعه و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آورد. نمایندگان به رییس‌جمهور آمریکا نیز هشدار دادند که منطقه حساس خلیج‌فارس و خاورمیانه را بیش از این با بحران مواجه نکند و با زبان جنگ‌طلبانه و ضد حقوق بشری که احساسات همه‌ ملت‌ها را جریحه‌دار کرده و نشان از روحیه استکباری آمریکا دارد، بیش از این آمریکا را نزد ملت‌ها و افکار عمومی جهانیان منفور و مطرود نکند.