روسیه و چین: سازنده،آمریکا: ارزشمند

دنیای اقتصاد- تازه‌ترین نشست ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران روز پنج‌شنبه در نیویورک برگزار شد و در حالی که برخی خبرگزاری‌های غربی از جمله رویترز گزارش داده‌اند که اعضای گروه ۱+۵ همچنان فاصله زیادی تا توافق بر سر تحریم‌های تازه علیه ایران دارند، نمایندگان چین و روسیه این گفت‌وگوها را «سازنده» و نماینده آمریکا آن را «ارزشمند» توصیف کردند. در نیویورک صورت گرفت

گفت‌وگوهای تازه ۱+۵ درباره ‌ایران

چین و روسیه: نشست نیویورک «سازنده» بود

آمریکا نشست ۱+۵ را «ارزشمند» توصیف کرد

دنیای اقتصاد- در حالی که برخی خبرگزاری‌های غربی از جمله رویترز گزارش داده اند که اعضای گروه ۱+۵ همچنان فاصله زیادی تا توافق بر سر تحریم‌های تازه علیه‌ایران دارند، نمایندگان چین و روسیه در تازه‌ترین گفت و گوهای ۱+۵،‌این گفت‌وگوها را «سازنده» و نماینده آمریکا آن را «ارزشمند» توصیف کردند. نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ بعد از ظهر پنج‌شنبه در نیویورک برای مدت سه ساعت درباره برنامه هسته‌ای‌ایران گفت‌وگو کردند و قرار است‌این مذاکرات در هفته جاری نیز ادامه یابد.‌ این در حالی است که همزمان باراک اوباما و دیمیتری مدودف رییسان جمهور آمریکا و روسیه پس از امضای پیمان جایگزین استارت در یک کنفرانس خبری مشترک در پراگ، بار دیگر،‌ایران را به عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) متهم کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، لی بائودانگ، نماینده چین پس از نشست پنج‌شنبه ۱+۵ به خبرنگاران گفت که مذاکرات «بسیار سازنده» است و افزود که‌این گروه قصد دارد هفته‌ آینده بار دیگر تشکیل جلسه دهد. جزئیات‌این مذاکرات فاش نشده است؛ اما رویترز به نقل از برخی منابع دیپلماتیک گزارش داده است که اعضای گروه همچنان فاصله زیادی تا توافق بر سر تحریم‌های جدید علیه‌ایران دارند. افزون بر نماینده چین، نماینده روسیه نیز‌این گفت‌وگوها را «سازنده» خوانده و نماینده آمریکا آن را «ارزشمند» توصیف کرده است. چین پس از چند ماه مقاومت، هفته گذشته موافقت کرد که به گفت‌وگوهای ۱+۵ بپیوندند؛ ولی نماینده این کشور تاکید کرد که پکن همچنان بر اتخاذ رویکردهای دیپلماتیک در قبال ایران اصرار دارد. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز پس از نشست ۱+۵ در نیویورک گفت که توافق برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران «دشوار» خواهد بود. چورکین همچنین اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم هیچ‌یک از ما خواستار اعمال تحریم باشد. آنچه ما می‌خواهیم یک راه‌حل دیپلماتیک است و انواع مختلف پیشنهادهای سازنده به ایران داده شده است. بنابراین اگر ایران خواستار مذاکره است، باید مذاکره را آغاز کند. وی افزود: ما همگی به این توافق رسیدیم که گفت‌وگوهای خوبی بود.

سوزان رایس، نماینده آمریکا نیز گفت‌وگوهای پنج‌شنبه را «ارزشمند» خواند اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. وی گفت: مذاکرات ارزشمندی داشتیم و در انتظار ادامه‌این گفت‌وگوها در نیویورک و پایتخت سایر اعضای گروه ۱+۵ طی روزها و هفته‌های‌ آینده هستیم. گفت‌وگوهای کشورهای عضو گروه ۱+۵ طی چند ماه گذشته بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان یافته است. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین یک رویکرد دو سویه را در قبال ایران اتخاذ کرده‌اند و برای متقاعد کردن ایران به متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم و پیوستن به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای‌‌اش هم از دیپلماسی و هم از تحریم‌ها استفاده کرده‌اند. این شش کشور سال گذشته از پیشنهادی که از حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار بود و بر اساس آن ایران اورانیوم با غنای پایین خود را برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی به روسیه و سپس برای بازفرآوری و تبدیل به میله‌های سوخت لازم جهت رآکتور تحقیقاتی تهران به فرانسه می‌فرستاد به ایران ارائه کردند، اما تهران با آن موافقت نکرد.

چین که برای تامین ۱۱ درصد انرژی مورد نیاز خود به ایران وابسته است و در سال گذشته تبدیل به بزرگ‌ترین شریک تجاری تهران شد تنها در طول یک گفت‌وگوی تلفنی بین مدیران سیاسی شش کشور در اواخر ماه مارس با شرکت در مذاکرات جدید درباره تحریم‌های احتمالی ایران موافقت کرد. چین و روسیه همواره با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مخالف بوده‌اند، گر چه از سه قطعنامه قبلی حمایت کرده‌اند. هر دو کشور تاکید دارند که هنوز جا برای مذاکره با ایران وجود دارد. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت که انتظار دارد ایران «یکی از موضوعات مهم گفت‌وگو» در گفت‌وگوهای دوجانبه اوباما و مقامات آمریکایی در حاشیه نشست ۱۳ و ۱۲ آوریل( ۲۳ و ۲۴ فروردین) پیرامون اطمینان از دست نیافتن تروریست‌ها به مواد هسته‌ای‌ باشد. وی گفت که آمریکا توجه ویژه‌ای به هدف اوباما برای اعمال یک قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران دارد و «ما می‌خواهیم این کار هر چه زودتر انجام گیرد.»

اتهام‌زنی اوباما و مدودف‌ به ایران

باراک اوباما و دیمیتری مدودف، رییسان جمهور آمریکا و روسیه پنج‌شنبه پس از امضای پیمان جایگزین استارت در یک کنفرانس خبری مشترک در پراگ برخی مواضع متناقض خود علیه ‌ایران را تکرار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، اوباما در‌این نشست خبری بر خلاف تمام گزارش‌های آژانس گفت:‌ ایران کشوری است که به تعهدات هسته‌ای خود عمل نمی‌کند و به همین منظور گفت‌وگو با روسیه برای عمل به تعهدات در جریان است. مدودف نیز متاثر از سخنان اوباما ادعا کرد: ‌ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود مسوولیت‌پذیر نیست؛ اما اعمال هر گونه تحریمی‌باید هوشمند باشد. وی افزود: تدابیر تحریمی‌ نباید افراد و شهروندان را هدف قرار دهد. اوباما نیز در ادامه بدون تفکیک برنامه هسته‌ای متفاوت ‌ایران و کره شمالی گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما هم اکنون تروریسم هسته‌ای و اشاعه آن است ما در مورد کره شمالی، تحریم‌های ‌ایران و همچنین کشورهایی که به ان پی تی عمل نمی‌کنند هشدار می‌دهیم. اوباما در پاسخ به سوالی که آیا فکر می‌کنید در نشست آتی کاری علیه‌ ایران خواهید کرد، گفت: طی چند هفته گذشته گفت‌وگو در مورد تحریم ‌ایران در جریان بوده و ماه‌های گذشته نیز چنین بوده است. هفته‌های آینده گفت‌وگوهایی درباره ‌ایران در نیویورک انجام خواهد شد و انتظار من ‌این است که تحریم سخت و قوی علیه‌ ایران وضع شود. رییس جمهور آمریکا همچنین بی‌توجه به ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ‌ایران که گزارش‌های مکرر آژانس هم آن را تایید کرده است، گفت: قرار است به‌ایران یک گزینه معقولی را ارائه کنیم و به‌این کشور بگوییم که از تسلیحات هسته‌ای فاصله بگیرد و یک مسیر انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را دنبال کند و‌این تنها تصمیم ما نیست، بلکه تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و ۱+۵ است. وی افزود: ما به‌ ایران گفته‌ایم که به دنبال راه دیپلماتیک برای حل برنامه هسته‌ای آن هستیم و روسیه هم در‌این مسیر هم پیمان خوبی بوده است. اوباما در ادامه برخلاف واقعیت سیاست اتمی‌آمریکا گفت: روسیه و آمریکا تعهدات خود را بر اساس ان پی تی دنبال می‌کنند و ما علاقه مندیم که‌ایران و کره شمالی و تمامی‌کشورها بدون استثنا از این تعهدات پیروی کنند تا جهان آینده را برای کودکان و نسل‌های خودمان امن تر کنیم. به‌این دلیل است که ما‌این پیمان را امضا کردیم تا به طور مداوم زرادخانه‌های خود را کاهش دهیم.