دنیای اقتصاد - در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس با نظر دولت برای بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده است، دولت امیدوار است رای این کمیسیون را در صحن علنی مجلس با سخنرانی احمدی‌نژاد تغییر دهد. اینکه ترکیب آرای کمیسیون تلفیق شکننده (۲۳ در برابر ۲۰) بوده، امیدواری دولت برای بازگشت بر لایحه خود را بیشتر کرده است؛ اگرچه در مقابل، چهره‌های اقتصادی مجلس هم معتقدند رای کمیسیون تلفیق با وزن بالاتری در صحن مجلس تایید خواهد شد. میرتاج‌الدینی از احتمال حضور احمدی‌نژاد در مجلس برای جلب نظر نمایندگان به درآمد یارانه‌ای ۴۰ هزار میلیاردی خبر داد

مذاکره یارانه‌ای دولت با مجلس

دنیای اقتصاد- معاون پارلمانی رییس جمهور بار دیگر از احتمال حضور محمود احمدی نژاد در مجلس، برای دفاع از درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی آزادسازی قیمت‌ها در بودجه ۸۹ خبر داد.

چهار روز پس از آنکه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با درخواست دولت برای کسب درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای قانون یارانه‌ها مخالفت کرد و‌این درآمد را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد، محمد رضا میرتاج الدینی از احتمال حضور رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای اقناع نمایندگان به بازگرداندن‌این رقم به سطح ۴۰ هزار میلیارد تومانی خبر داد. میرتاج‌الدینی که با‌ایسنا مصاحبه می‌کرد، در‌این باره گفت: برخی پیشنهاد کرده‌اند که رییس‌جمهور جهت ارائه توضیحات بیشتر در مورد استدلال دولت در ارتباط با درآمد یارانه‌ای ۴۰ هزار میلیارد تومانی در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند که البته هنوز این موضوع نهایی نشده و فقط در حد پیشنهاد است. وی افزود: ما امیدواریم که نمایندگان مجلس در صحن علنی مبانی و استدلال دولت در ارتباط با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومان دولت ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را بپذیرند و این مقدار تصویب شود.

نامه نگاری میرتاج الدینی با مجلسی‌ها

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در عین حال از تداوم رایزنی‌های دولت با بدنه مجلس خبر داد و گفت: رایزنی‌های دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد بحث تصویب ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه دارد. وی به برگزاری «نشست‌های مشترک کارشناسی با نمایندگان مجلس» در این ارتباط اشاره کرد و ادامه داد: من خود نامه‌ای در این ارتباط خطاب به نمایندگان مجلس نوشته‌ام و قرار است وزیر اقتصاد و دارایی نیز طی گزارشی مبانی کارشناسی دولت در این ارتباط را توضیح دهد. وی همکاری کمیسیون تلفیق با دولت را در بررسی لایحه بودجه ۸۹ مناسب دانست و گفت: امیدواریم این همکاری در صحن علنی مجلس در یک فضای کارشناسی و صمیمی ادامه پیدا کند.

احمدی‌نژاد به تلفیق نرفت به صحن مجلس می‌رود

معاون پارلمانی رییس جمهور در حالی از احتمال حضور احمدی‌نژاد در صحن مجلس خبر داده است که حدود دو هفته قبل نیز اخباری از احتمال حضور سرزده رییس‌جمهور در کمیسیون تلفیق، برای جلب نظر اعضای‌این کمیسیون به درخواست دولت منتشر شده بود. در آن زمان، میرتاج‌الدینی هم از احتمال دیدار جمعی از اعضای کمیسیون تلفیق با رییس جمهور خبر داده بود، اما‌ این دیدار هیچ گاه انجام نشد. حضور وزیر اقتصاد و دو معاون احمدی‌نژاد در کمیسیون تلفیق هم سودی نبخشید و‌این کمیسیون در نهایت، درآمد یارانه‌ای دولت را به همان سقف مصوب در قانون یارانه‌ها (۲۰ هزار میلیارد تومان) کاهش داد. با ‌این وجود، از همان زمان تصویب رقم درآمد یارانه‌ای دولت (در روز سه شنبه گذشته)، میرتاج‌الدینی از تداوم تلاش دولت برای جلب نظر نمایندگان مجلس به خواسته دولت خبر داده بود. تلاشی که به نظر می‌رسد پس از بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های دولت با سران مجلس و بدنه کارشناسی کمیسیون تلفیق، وارد فاز تازه‌ای خواهد شد. چراکه علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، احمد توکلی و جمع دیگری از نمایندگان شاخص مجلس به طور قاطع با افزایش درآمد آزادسازی قیمت‌ها به ۴۰ هزار میلیارد تومان مخالفت کرده‌اند.

دلایل اصرار دولت به روایت وزیر اقتصاد

شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد نیز که به گفته میرتاج‌الدینی قرار است گزارشی خطاب به نمایندگان مجلس بنویسد، در گفت‌وگو با روزنامه دولت («ایران») از اصرار قوه مجریه بر افزایش رقم درآمدی از محل آزادسازی قیمت‌ها خبر داده است. وی تعیین‌این رقم را «کاملا کارشناسی» دانسته و درباره روند مخالفت کمیسیون تلفیق با تصمیم دولت گفته است: درآمد پیش‌بینی شده دولت در این رابطه تنها با یک رای منفی از کسب حدنصاب لازم در رای‌گیری باز ماند، اما دولت پیشنهادهای خود را پیگیری خواهد کرد و فکر می‌کنیم نمایندگان بایستی در رابطه با تحقق رقم پیشنهادی دولت جهت اجرای منطقی طرح، تلاش کنند. به گفته وزیر اقتصاد، «ممکن است در صورت عدم تصویب رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان، اجرای این طرح با برخی از موانع روبه‌رو شود.» موانعی که او در توضیحشان گفته است: به هر حال اصلاح قیمت‌ها در جامعه، می‌تواند منجر به تغییر در قدرت خرید افراد و خانوارها گردد.به همین دلیل هم حسینی تاکید کرده است که «پیش‌بینی حفظ و افزایش قدرت خرید افراد جامعه و خانواده‌ها در لایحه بودجه ۸۹ لحاظ شده و به همین دلیل دولت بر ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها اصرار دارد.»

هشدار مصباحی‌مقدم به مجلس و دولت

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس تاکید کرد: مجلس کارشناسانه و آگاهانه نسبت به سقف ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای سال اول اجرای قانون یارانه‌ها تصمیم گرفت؛ چرا که نمی‌خواست شروع اجرای این قانون را با یک شوک بلند تورمی آغاز کند، بلکه خواست مجلس این است که این حرکت با یک شیب ملایم انجام گیرد. مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با سایت تابناک اضافه کرد: حتما دولت نیز باید این مساله را مدنظر داشته باشد که فشاری که در اصلاح قیمت‌ها به مردم وارد می‌شود، نباید برای آنان سنگین باشد. اصرار بر رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان حتما با غفلت از این مساله است، چرا که این رقم فشار زیادی را بر مردم اعمال خواهد کرد. وی در خصوص اجرای قانون یارانه‌ها در سال ۸۹ گفت: در سال آینده که سال آغاز این قانون است، تمام همت دولت و مجلس باید این باشد که این قانون را دنبال و پیاده کنند و هیچ‌گونه تصمیمی که ناسازگار با این قانون است نباید اتخاذ شود. متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی از تصمیمات ناسازگاری جدی با این قانون دارد. حال این تصمیمات چه از جانب دولت و چه از جانب مجلس باشد تفاوتی ندارد. رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس تصریح کرد: پیشنهاد ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی به معنای انبساط پولی و مالی در کشور است. به مجلس و دولت باید هشدار داد که هیچ ضرورتی ندارد در سال آغاز اجرای قانون به اهداف دیگری دست پیدا کرد که دستیابی به آنها هزینه‌های بزرگی را بر مردم تحمیل کند.