تنش دیپلماتیک بین ‌ایران و ‌ایتالیا

دنیای‌اقتصاد- همزمان با افزایش تنش در روابط‌ایران و نروژ، روابط ‌ایران و‌ایتالیا نیز به دلیل دستگیری حمید معصومی‌نژاد خبرنگار صداوسیما و یک ایرانی دیگر در شهر رم به تیرگی گرائید و وزارت خارجه کشورمان آلبرتو برادانینی سفیر‌ایتالیا در تهران را پنجشنبه شب احضار کرد. به گزارش ایرنا‌، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری معصومی‌نژاد خبرنگار صداو سیما و یک ایرانی دیگر در ایتالیا گفت: اخبار منتشره درباره این دستگیری نشانگر بازی جدیدی است که با هدف حاشیه پردازی‌های خاص و اغراض مبهم انجام گرفته است.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه این موضوع را به طور جدی در دستور کار داریم، گفت: برای توضیح خواستن و آگاهی یافتن از ابعاد این موضوع سفیر ایتالیا در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. به گزارش خبرآنلاین، حمید معصومی‌نژاد که با گزارش‌های متفاوت خود در میان خبرنگاران صدا و سیما شناخته می‌شود توسط پلیس‌ایتالیا دستگیر شد. بنا بر خبری که از بخش خبری ۲۱ چهارشنبه شب شبکه اول سیما پخش شد وی به عنوان «خبرنگار آزاد» معرفی شد.

معصومی‌نژاد که به قول یکی از مجریان ورزشی تلویزیون «خبرنگاری فرصت ساز و نه آفیشی» است گفته می‌شود کارمند هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ایران در رم است و بنا بر خبری که از خبر سراسری شبکه اول پخش شد پس از تهیه یک گزارش از راهپیمایی ضد نژادپرستی کارگران در رم بازداشت شده است. در‌این خبر هیچ اشاره‌ای به پیگیری‌های احتمالی صداوسیمای جمهوری اسلامی‌ایران برای مشخص شدن وضعیت و آزادی معصومی‌نژاد که «خبرنگار آزاد» صداوسیما معرفی شد نشده است.

تشریح چهار اتهام خبرنگار صداوسیما

در همین حال،حسن عابدینی مدیرکل اخبار خارجی صداوسیما با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما در‌این باره گفت: بر اساس اطلاعاتی که از پرونده آقای معصومی‌نژاد به دستمان رسیده چهار اتهام به‌ایشان زده شده است، در حالی که ‌این اتهامات جزو وظایف خبرنگاران است. به گفته وی‌، اولین اتهام ‌این است که روزانه ده‌ها ‌ایتالیایی با ایشان از طریق‌ایمیل تماس داشته‌اند. وی «‌ارتباط صمیمانه با خبرنگاران خارجی» را یکی دیگر از اتهامات معصومی‌نژاد عنوان کرد و افزود: یکی از اتهامات ‌ایشان ‌این است که «درباره رویدادهای پس از انتخابات‌ایران با خبرنگاران دیگر صحبت کرده و گفته است که واقعیت نگر باشید.» وی درباره چهارمین اتهامی‌ که به خبرنگار صداوسیما در ‌ایتالیا زده شده است، گفت: گفته می‌شود یک فرد به ‌ایشان گفته چیزی می‌خواهد صادر کند و‌ایشان گفته است که باید با بخش اقتصادی سفارت تماس بگیرد. وی با اشاره به سلاح‌هایی که در کنفرانس خبری دادستان ‌این پرونده نمایش داده شد، با تاکید بر‌اینکه هیچ سلاحی در کار نبوده اظهار کرد: در‌ این پرونده ادعا شده که می‌خواسته‌اند دوربین‌هایی را به ‌ایران صادر کنند که می‌توان با سلاح هم استفاده شود. عابدینی درباره‌اینکه چرا‌ ایتالیا چنین اتهاماتی را به شهروندان ‌ایرانی می‌زند‌، گفت: برلوسکونی اخیرا از اسرائیل بازدید کرده و گفته که اسرائیل را عضو اتحادیه اروپا خواهد کرد و همچنین قول داده که در زمینه ضدیت با‌ ایران عمل کند. وی درباره پیگیری‌هایی که در مورد معصومی‌نژاد شده است، گفت: از طریق سفارت پیگیری‌هایی شده است. البته‌ایشان ۵ روز ممنوع الملاقات است. وی افزود: پیش بینی شده که وکلایی برای‌ایشان گرفته شده و از نظر حقوقی پیگیری شود.

ادعای‌ایتالیایی‌ها چیست؟

فرمانده پلیس‌ایتالیا اعلام کرد ۷ نفر را که در حال قاچاق سلاح به‌ ایران بودند در یک عملیات پیچیده پلیسی دستگیر کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از الشرق الاوسط، بنابر ادعای مسوولان محلی ‌ایتالیا، ۵ نفر از‌این افراد تبعه‌ایتالیا و ۲ نفر ‌ایرانی بوده که یکی از‌این‌ایرانی‌ها روزنامه‌نگار است.

ارماندو سباتورور که مدعی‌العموم مبارزه با تروریسم‌ایتالیا خوانده می‌شود نیز گفت : پلیس‌ایتالیا با همکاری پلیس امنیتی سوئیس‌، انگلیس و رومانی موفق شد ‌این باند بین المللی قاچاق سلاح را شناسایی و پس از آنکه چندین نفر از ‌این گروه موفق به فرار شدند ۷ نفر از آنان را دستگیر کند.

افزایش تنش میان ایران و نروژ

اخراج دیپلمات‌های ایران و نروژ، باعث افزایش تنش میان تهران و اسلو شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از بی بی سی دولت نروژ در واکنش به تصمیم ایران به اخراج یک دیپلماتش از تهران، دستور اخراج یک دیپلمات ایرانی از اسلو را صادر کرده است. علت این تنش، اعطای پناهندگی سیاسی توسط دولت نروژ به محمد رضا حیدری، کارمند مستعفی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، پایتخت نروژ است. دولت نروژ در ماه فوریه (بهمن - اسفند) امسال به این دیپلمات ایرانی و اعضای خانواده‌اش پناهندگی سیاسی اعطا کرد. در پی این اقدام به گزارش خبرگزاری رویترز‌، وزارت خارجه ایران سفیر نروژ در تهران را احضار و رسما به اعطای پناهندگی به محمد رضا حیدری اعتراض کرد و از نروژ خواست که یک دیپلماتش را از تهران خارج کند. در همین رابطه خبرگزاری‌های غربی گزارش می‌دهند که وزارت خارجه نروژ نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در واکنشی متقابل، از ایران خواست که یک دیپلماتش را از اسلو خارج کند. نام دیپلمات‌های ایرانی و نروژی اخراج شده هنوز اعلام نشده است.