نت پایانی نواخته شد

بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر پنج‌شنبه گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان در تالار وحدت به کار خود پایان داد. در ابتدای برنامه از پیشکسوتان موسیقی کشور از عاشیق یوسف‌اوهانس به عنوان هنرمند موسیقی مقامی آذربایجان و سپس از دکتر منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و آذر هاشمی بانوی موسیقیدان ایران تجلیل شد.

در این مراسم سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خواندن حکایتی از گلستان سعدی گفت: زمانی‌که امام خمینی (ره) سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را در رسای استاد شهید مطهری شنید، مهر تاییدی بر آن موسیقی زد که باعث حلیت آن شد و باید گفت که موسیقی دو نوع دارد،‌ آن‌که دل را بلرزاند و آن که تن را بلرزاند و موسیقی فاخر آن است که جانت را فرا برد و نفست را فرو کشد.

او با اشاره‌ به جشنواره موسیقی فجر سپری شده ادامه داد: در این جشنواره تنوع، تکثر، ابداع، ابتکار و حضور کشورهای مختلف از جمله اعضای عضو سازمان فرهنگی اکو و گروه‌های موسیقی نواحی مورد تمرکز قرار گرفت تا نگاه‌مان را به موسیقی وسعت ببخشد. وزیر ارشاد ادامه داد: مبادا که قطار موسیقی در کشور به راه بیفتد و باد حمل کند و اسفبارتر آن‌که بادش مسموم باشد. چون که با اندکی سهل‌انگاری به این هنر خدشه وارد می‌شود و خدشه آن آسیب‌زا خواهد بود، چون پوسته روح از پوست تن نازک‌تر است و دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید بیش از شکل به محتوا توجه کند.

در ادامه برنامه شاهین فرهت به عنوان نماینده هیات داوران درباره فرهاد گفت: او خاله‌زاده و همبازی من در دوران بچگی بود و کارهایش تاحدودی غیرمعمول بود. برای مثال شاد بود و با بچه‌ها بازی می‌کرد، اما یک‌مرتبه جمع را ترک می‌کرد و به گوشه‌ای می‌رفت و بعدها از نوع کارها و زندگی‌اش فهمیدیم که این غیرمعمول بودن او چه بوده است. او همچنین درباره استاد عبدالوهاب شهیدی نیز که در این مراسم از او تجلیل شد،مطرح کرد:همه ما استاد شهیدی را بزرگ‌ترین خواننده معاصر می‌شناسیم، اما او از بزرگ‌ترین نوازندگان ساز عود و ملودی‌پرداز ترانه‌های جاویدان ایران است. سپس کلیپ سفر ارکستر سمفونیک تهران به اروپا پخش شد و در ادامه شاهین فرهت نماینده هیات داوران‌ بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. در بخش رقابتی گروه‌های برتر شاخه موسیقی نواحی با حضور هوشنگ جاوید معرفی شدند.

جایزه و تندیس رتبه اول مشترکا به دو گروه «آبیدر» در بخش اصالت به سرپرستی یدالله نورانی از شهر سنندج و گروه «جولان» در بخش نوآوری به سرپرستی موسی‌الرضا ولی‌نژاد از شهر شیروان اهدا شد و تندیس رتبه دوم مشترکا به دو گروه «سهند» در بخش اصالت به سرپرستی عسگر مسن بناب از شهر تبریز و گروه «گیل و آمارد» در بخش نوآوری به سرپرستی ناصر وحدتی از شهر تهران اهدا شد.

جایزه و تندیس رتبه سوم این بخش نیز مشترکا به گروه «درنا» در بخش اصالت به سرپرستی فرهاد باغچی از شهر بجنورد و گروه «نغمه هرمزگان» در بخش نوآوری به سرپرستی غلامرضا رحیمیان از بندرعباس اهدا شد.

در بخش موسیقی سنتی تندیس و جایزه رتبه اول به گروه «ژی» به سرپرستی شهباز شاهین‌پور از شهر مهاباد، رتبه دوم مشترکا به گروه «فغان» به سرپرستی میلاد علی‌پور از تهران و گروه «دلکش» به سرپرستی محمداسماعیل علی‌زاده از شهر اهواز اهدا شد.

تندیس و جایزه رتبه سوم نیز به گروه «ندای هاتف» به سرپرستی سینا علم از شهر تهران اهدا شد. در بخش موسیقی کلاسیک گروه‌های برتر بخش رقابتی جشنواره داوران جایزه اول را به گروه «آرس نووا» به سرپرستی آرمین قرتاسی از تهران، جایزه دوم را به گروه «دوئت زهی» جوان به سرپرستی میلاد عالمی از تهران و رتبه سوم را به دوئت و تلیو ویولن و پیانو به سرپرستی پانیذ فریوسفی از شهر تهران اهدا کرد.

برگزیدگان شاخه آهنگسازی با حضور حسن ریاحی معرفی شدند که رتبه اول به امیر پورخلجی برای اثر «آرش کمانگیر» اهدا شد که موضوع آن با هزاره فردوسی در ارتباط بود و به همین دلیل دو سکه بهار آزادی نیز دریافت کرد.

جایزه رتبه دوم این بخش مشترکا به پژمان خلیلی برای قطعه «خلسه خیال» و ربکا آشوقیان برای قطعه «فستیوال» اهدا شد و رتبه سوم این بخش نیز به محمد کرباسی ولاشانی برای قطعه «بهاران را باور کن» و جمال سامری برای قطعه «ضحاک» اهدا شد. در بخش رقابتی شاخه آواز جمعی گروه کر هنرستان موسیقی دختران به رهبری شهلا میلانی از تهران رتبه اول، گروه کر آرپا به رهبری آربی بابومیان از اصفهان و رتبه سوم مشترکا به دو گروه کر فرهنگسرای اندیشه (دیسونانس) به رهبری مهدی جاور و گروه کر فرهنگسرای بهمن به رهبری آرش گوران از تهران اهدا شد. در بخش رقابتی موسیقی پاپ نیز هیات داوران جایزه رتبه اول را به گروه «کادانس» به سرپرستی سیدعلی حسینی از شهر تهران، جایزه رتبه دوم را به گروه «هارمونی» به سرپرستی عباس لطیفی از تهران و جایزه سوم را به گروه دیروز- امروز به سرپرستی محمد ابراهیمیان از اصفهان اهدا کردند.