دنیای اقتصاد - در حالی که خبرگزاری فارس به نقل از یک گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، چهار سناریوی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را که به ترتیب برای دولت از ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می‌کند، بررسی و تبعات تورمی این سناریوها را ارزیابی کرده است، ‌تا آخرین دقایق تنظیم این خبر، مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به این خبر واکنشی نداشت، اما برخی منابع نزدیک به ریاست این مرکز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در دقت کارشناسی این گزارش تشکیک کردند. رویداد

گزارش غیر رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آثار تورمی قانون یارانه‌ها

اگر در سال اول اقدام به آزادسازی ۴۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها شود، ۶۸ درصد به تورم موجود اضافه خواهد شد

خبرگزاری فارس به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد «در صورتی که در سال اول [اجرای قانون یارانه‌ها] اقدام به آزادسازی ۴۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها شود، ۶۸ درصد به تورم موجود اضافه خواهد شد و در سال ۸۹ قیمت بنزین به ۵۸۵ تومان و گازوئیل به ۴۴۰ تومان می‌رسد.» البته دنیای اقتصاد درصدد برآمد اصالت آمارهای ذکر شده در این گزارش را احراز کند اما منابع نزدیک به مرکز پژوهش‌های مجلس و چند نماینده مجلس حاضر به تایید آمار تورمی ذکر شده در این گزارش نشده‌اند و در عین حال مرکز پژوهش‌ها هم تا غروب دیروز درباره این گزارش واکنش رسمی نشان نداد.

به هر حال خبرگزاری فارس می‌نویسد: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی آورده است که‌ ‌اگر دولت بخواهد به عنوان مثال درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومان را در سال اول اجرا کردن هدفمند‌سازی یارانه‌ها کسب کند،‌ اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ۶/۲۳ درصد را به تورم موجود کشور اضافه خواهد کرد. اما اگر دولت بخواهد درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را از اجرای این قانون کسب کند قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تورمی معادل ۶/۳۷ درصد را علاوه بر تورم موجود به کشور تحمیل خواهد کرد. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان مثال اگر دولت قصد داشته باشد درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی را در سال اول از اجرا کردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کسب کند این قانون ۹/۲۹ درصد تورم را علاوه بر تورم موجود کشور به بار می‌آورد.

این گزارش حاکی است: اگر دولت بخواهد درآمد پیشنهادی خود -۴۰ هزار میلیارد تومان- را در لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور کسب کند، در سال ۸۹ قیمت بنزین ۵۸۵ تومان، نفت گاز ۴۴۰ تومان، نفت کوره ۲۶۲ تومان، نفت سفید ۴۴۰ تومان،‌ گاز مایع ۱۲۰ تومان، گاز طبیعی ۸۰ تومان و برق به ازای هر کیلو وات ساعت ۷۵ تومان خواهد شد که با این حساب کسب این میزان درآمد ۶۸ درصد تورم را به تورم موجود کشور می‌افزاید. لازم به ذکر است این امر نشان می‌دهد که دولت قصد دارد قیمت حامل‌ها را با جهش قابل‌توجهی به سطح قیمت‌های فوب خلیج فارس برساند. باید توجه داشت که حصول درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی مدنظر دولت از ترکیبات قیمتی متفاوت دیگری نیز امکان‌پذیر است؛ بنابراین نسبت قیمت هر یک از حامل‌ها به قیمت فوب خلیج فارس می‌تواند در هر ترکیب متفاوت از ارقام فوق باشد.