دنیای اقتصاد- به دنبال تصمیمات بودجه‌ای پیشین برای کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰درصد فعلی به ۷۰‌درصد در سال آینده که فشار کاهش قیمت خودروهای خارجی را در بازار ایجاد می‌کند، دیروز در تازه‌ترین تصمیم اعلام شد که قرار است تعرفه واردات قطعات خودرو هم ۲۰ واحد درصد کاهش یابد که باعث کاهش هزینه تولید انواع خودروهای داخلی می‌شود. تعرفه واردات قطعات خودرو در حال حاضر بین ۲۵درصد تا ۶۵‌درصد است که حداکثر آن برای خودروهای با ارزبری بالا و حداقل آن برای خودروهای با ارزبری پایین اعمال می‌شود. به این ترتیب، پس از خودروهای خارجی، به نظر می‌رسد که خودروهای تولید داخل نیز در معرض فشار برای کاهش قیمت تحت تاثیر رقابت قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر، احتمال دارد با افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی که باعث افزایش هزینه استفاده از خودرو می‌شود، بازار با کاهش تقاضا از یک سو و افزایش عرضه از سوی دیگر مواجه شود که فشار کاهش قیمت را می‌تواند مضاعف کند. تعرفه واردات قطعات خودرو هم کاهش می‌یابد

بازار خودرو به سوی ارزانی؟

پس از گذشت دو روز از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبنی بر کاهش میانگین تعرفه واردات خورو به ۷۰ درصد، روزگذشته سخنگوی این کمیسیون، با اشاره به ضرورت حمایت از تولید خودروسازان داخلی، از کاهش ۲۰ درصدی تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو در سال آینده خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی مفتح در نشست خبری روز دوشنبه خود با اشاره به جلسه‌ روز یکشنبه و دوشنبه صبح این کمیسیون اظهار کرد: در جلسه یکشنبه کمیسیون تلفیق در رابطه با موارد درآمدی یک مورد دیگر تصویب شد بعد از آن به بحث‌های سیاستی پرداختیم. تعدادی از سیاست‌هایی که در سنوات قبل وجود داشته، تنفیذ شد یا موارد دیگر به آنها اضافه شد.

وی افزود: در رابطه با بحث درآمدها با توجه به اینکه پیش از این تعرفه‌ خودرو در جلسات و مصوبات قبلی ۷۰ درصد تعیین شده بود، مقرر شد میانگین تعرفه‌ واردات خودرو به صورت CKD نیز ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. یعنی در راستای حمایت از صنایع داخلی خودروسازی متناسب با آن‌چه تعرفه‌ واردات خودرو کاهش پیدا کرده، تعرفه‌ واردات قطعات خودرو نیز نسبت به آن‌چه در سال ۸۸ وجود داشته کاهش یابد.

هر چند طبق روال سال‌های گذشته، همراه با کاهش تعرفه واردات خودرو تعرفه واردات قطعات منفصله نیز کاهش می‌یابد، اما اعلام زود هنگام میزان تعرفه واردات قطعات در کمیسیون تلفیق را می‌توان واکنشی به اظهارنظر و مواضع قطعه‌سازان و خوروسازان به خبر کاهش تعرفه واردات خودرو به صورت CBU تعبیر کرد. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سال آینده و در پی آن افزایش قیمت بنزین، تعرفه‌های متفاوتی برای انواع خودروهای وارداتی در نظر گرفته است.

به طوری که قرار است برای خودروهای پرمصرف، تعرفه‌ای بالا و برای کم مصرف‌ها نیز تعرفه‌ای پایین‌تر در نظر گرفته شود، این در حالی است که با اعلام تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر کاهش میزان تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات قطعات منفصله نیز در راستای حمایت از خودروسازان داخلی مدنظر قرار گرفت. حال باید دید که در صورت موافقت با تعرفه‌های پیشنهادی از سوی دیگر نمایندگان در صحن مجلس، بازار خودرو به کدام سمت، سوق پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با کاهش تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و CKD و همچنین ورود خودروهایی با سوخت‌های متنوع و کم‌مصرف بازار خودرو به سمت فضای رقابتی سوق پیدا می‌کند که این امر در قیمت محصولات داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» به این مساله اذعان دارند که افزایش قیمت بنزین، به طور حتم بر قیمت محصولات داخلی که اغلب پرمصرف هستند تاثیرگذار خواهد بود و سال آینده بازار خودرو داخلی شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

اما کاهش میزان تعرفه واردات خودرو می‌تواند علاوه‌بر متعادل کردن قیمت خودرو، فضای رقابتی بین خودروسازان کشور ایجاد کند؛ چراکه با کاهش تعرفه واردات قطعات منفصله، از خودروسازان کشورمان نیز در برابر واردات خودرو، محافظت می‌شود.

از سوی دیگر، با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که متضمن افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله قیمت بنزین خواهد بود، این مساله نیز می‌تواند نسبت به کاهش تمایل مالکان خودرو در استفاده از خودروهای شخصی تاثیرگذار خواهد باشد یا احیانا دارندگان خودرو را به سمت فروش خودروهایشان متمایل کند و در عین حال از بار تقاضا برای خرید خودرو بکاهد.

مجموعه این تحولات می‌تواند به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو را رقم بزند. از یکسو با کاهش تقاضا و از سوی دیگر با افزایش عرضه مواجه خواهیم شد که در نتیجه به پدیده انتظار ارزانی در بازار خودرو منجر خواهد شد.