تداوم ابهام درباره آلودگی برنج‌های هندی

گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس از افزایش ابهامات و تناقضات در این باره خبر داده است

دنیای‌اقتصاد- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره وضعیت برنج‌های وارداتی با منشا کشور هندوستان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس توسط عباس رجایی، رییس این کمیسیون قرائت و طی آن تلویحا تایید شد که برنج‌های هندی آلوده بوده است. البته معاون وزیر بهداشت که در مجلس حضور داشت، این موضوع را رد کرد و رییس مجلس نیز گزارش کمیسیون کشاورزی را «مبهم» دانست و گفت که رای‌گیری از نمایندگان درباره این گزارش به بعد از رفع ابهام آن از سوی کمیسیون موکول می شود.

در گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس به نقل از مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران آمده است: «سیزده مارک برنج خارجی با منشا کشور هندوستان، تماما آلوده به فلزات سنگین بوده و در سه مورد، آلودگی در حد بحرانی می‌باشد.» این گزارش همچنین از برخی اختلاف‌نظرها در وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی و گمرک نسبت به آلوده بودن این برنج‌ها خبر می دهد و می نویسد: «بررسی‌های مفصل انجام شده و ملاحظه مدارک ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه آزمایشات مجدد و سایر مدارک موجود، تناقضات بی‌شماری را ایجاد نموده... که به نظر کمیسیون ابهامات موجود نه تنها برطرف نگردیده، بلکه ابهامات و مسائل جدیدی نیز ایجاد نموده است که به نظر می‌رسد باید به این موارد به صورت جدی پرداخته و پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.»

کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خواستار می شود که «از سوی مجلس شورای اسلامی هیاتی جهت رسیدگی قطعی در مبدا ورودی تعیین و به بررسی وضعیت ورود کالاها و نحوه بررسی فرآیند مربوطه پرداخته و نتایج را به مجلس گزارش نماید.» همچنین «از سوی مجلس شورای اسلامی گروهی تعیین و راسا به انجام آزمایشاتی در یک آزمایشگاه مستقل از دستگاه‌های اجرایی یاد شده در این گزارش پرداخته و نتایج را به مجلس گزارش نماید.» و «در صورتی که گزارشات موضوعات بندهای فوق، صحت آلودگی به فلزات سنگین را تایید نمود، مراتب جهت رسیدگی بیشتر وفق ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس به قوه‌قضائیه ارجاع گردد.»

دولت: آلودگی کمتر از حد مجاز بود

بر اساس این گزارش، پس از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد وضعیت برنج‌های وارداتی با منشا کشور هند، معاون پارلمانی وزارت بهداشت طی سخنانی گفت: براساس نتایج آزمایشات انجام شده، میزان سرب، کادمیوم و آرسنیک موجود در برنج‌های وارداتی نه‌تنها بیشتر از حد مجاز نبود، بلکه از حد مجاز هم کمتر بوده است.

رمضان محسن‌پور که به عنوان نماینده دولت در جلسه حاضر بود، اظهارداشت: به ما اعلام شد که میزان قابل قبولی آرسنیک در برنج وجود دارد در حالی که میزان مجاز آرسنیک در مواد ppm ۲/۰تعریف شده است.

وی افزود: از ۶۷ مورد برنج وارداتی، ۱۳ نوع برنج علامت گذاری شد و توسط موسسه استاندارد، آلوده اعلام شده و از بازار جمع آوری شد. معاون امور مجلس وزارت بهداشت تصریح کرد: کلیه مارک‌های تجاری، با کدگذاری منتخب شده و آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان مرجع پاسخگویی شد.

محسنی‌پور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، سرب، کادمیوم و آرسنیک نه تنها بیشتر از حد مجاز نبود، بلکه کمتر از حد مجاز هم بوده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد بررسی سلامت برنج آمادگی دارد کلیه اطلاعات جلسات بررسی و نتایج آزمایشات را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

انتقاد نمایندگان از سیاست‌های برنجی

در جلسه دیروز مجلس شش نفر از نمایندگان نیز نظر خود را در رابطه با گزارش کمیسیون کشاورزی اعلام کردند.

کاظم دلخوش در این باره گفت: خیلی از برنج‌های وارداتی که آلودگی دارد، وارد کشور می‌شود و تنها ۱۳ نوع آنها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته که البته تنها این ۱۳ نوع آلودگی ندارد. وی ادامه داد: برنج‌های تولید داخل در انبارها مانده و دستگاه‌های اجرایی نتوانسته‌اند هزینه کشاورزان را تنظیم کنند و همین امر موجب شده تا برنج‌های آلوده وارد کشور شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به دلیل عدم برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی نادرست برنامه‌ریزان، کسانی که وظیفه توزیع دارند، در تولید دخالت می‌کنند و برعکس؛ که این موضوع مشکلاتی را برای مردم درست کرده است.

نورالله حیدری نیز در سخنان خود در رابطه با این گزارش گفت: به طور آشکار و ملموس ابهاماتی در فعالیت دستگاه‌ها وجود دارد که باید ریشه‌یابی شود. برخی قوانین و مقررات در مقام اجرا دارای نقایصی هستند و باید اساس و شالوده قانونگذاری مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برخی مدیران در اجرای وظیفه خود نقایصی دارند و در بررسی وظایف‌شان از قبول خطا طفره می‌روند و بررسی را دچار مشکل می‌کنند که در این گزارش شاهد آن هستیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون کشاورزی ابهاماتی دارد. چرا این کمیسیون حقیقتی را کشف نکرده که برنج‌های وارداتی آلوده است یا نه و اگر بوده است، چه کسانی مقصر هستند و اگر نبوده چه کسانی این شبهه را به وجود آورده‌اند؟

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز اظهار داشت: پس از ماه‌ها بررسی کمیسیون کشاورزی، معاون وزیر بهداشت خواست که این گزارش را رد کند، در صورتی که این گزارش از خود دولت آمده و مدیرکل استاندارد هر ۱۳ مورد برنج وارداتی را اعلام کرده که آلوده است و سه مورد نیز در حد بحرانی است و سازمان استاندارد کل کشور اعلام کرده که نظر سازمان استاندارد تهران را نمی‌توانم رد کنم.

وی یادآور شد: رییس کمیسیون کشاورزی اعلام کرد که ۷ عضو هیات علمی دانشگاه آلوده بودن برنج‌های وارداتی با منشا کشور هندوستان را تایید کردند و همچنین کمیسیون کشاورزی متذکر شده که با ماه‌ها بررسی نه‌تنها ابهام رد نشده، بلکه این ابهام تشدید یافته است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معاون وزیر بازرگانی قبل گفته بود که اگر این گزارش را تایید کنیم، باید جواب وارد کننده را بدهیم و اجازه دهید مردم این برنج‌های آلوده را بخورند.

لاهوتی تاکید کرد: برنج کشورمان بهترین برنج دنیا است و اجازه دهید این برنج در داخل کشور استفاده شود، چرا که با وارد کردن برنج‌های هندی کشاورزان ما نیز کار خود را از دست می‌دهند.

عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ هم در اعلام نظر خود تصریح کرد: مردم قبل از نیاز به برنج و خورد و خوراک و بهداشت نیاز به امنیت دارند، اما اتفاقی که چند وقت پیش افتاد امنیت مردم را به جهت استفاده از مصرف محصولات گوناگون به خطر انداخت.

وی همچنین اظهار داشت: ما نمی‌گوییم واردات نباشد، اما باید واردات به اندازه انجام شود و باید دید که وزارت کشاورزی چه برنامه‌ای برای خودکفایی برنج داشته است.

بهمن محمدیاری، نماینده تالش نیز اظهار داشت: وزیر بهداشت اعلام می‌کند که هیچ‌یک از برنج‌ها آلودگی نداشته در حالی که یک مسوول دیگر در این وزارتخانه می‌گوید که میزان آلودگی به آرسنیک را ارزیابی نکرده‌اند. این صحبت‌ها عجولانه زده می‌شود و حرف‌های یکدیگر را رد می‌کنند. وی ادامه داد: ما با این اظهارات عجولانه شاهد هستیم که آنها به جای اینکه از کشاورزان مظلوم حمایت کنند به فکر تجار و تجارت آنها هستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قیمت برنج ایرانی به دلیل تبلیغات تجار و واسطه‌ها از برخی برنج‌های خارجی ارزان‌تر شده و تجار توانسته‌اند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند، در صورتی که بهتر است برای حفظ، سرمایه‌گذاری و حفظ اشتغال از واردات بی‌رویه جلوگیری شود.

لاریجانی: رفع ابهام کنید

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان صحبت‌های نمایندگان در خصوص گزارش کمیسیون کشاورزی پیرامون وضعیت برنج‌های وارداتی هندی از کمیسیون کشاورزی برای ارائه این نوع گزارش تذکر داد و گفت: نمایندگان از الان به مدت ۴۸ ساعت وقت دارند که پیشنهادات خود را درخصوص نظریات مطرح شده در گزارش کمیسیون کشاورزی به این کمیسیون بدهند.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی نیز می‌تواند ظرف یک هفته این پیشنهادات را بررسی کند و گزارش نهایی خود را بعد از دو هفته برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس ارائه دهد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: ابهامی نیز در گزارش این کمیسیون وجود دارد که ما از اعضای کمیسیون کشاورزی می‌خواهیم که این موضوع را کاملا بررسی و روشن کند.