انتقاد حسن روحانی از طرح مبادله سوخت هسته‌ای

هزارها حق مسلم داریم که باید به همه آنها توجه کنیم

طبق آمار بانک مرکزی درهیچ یک از موارد برنامه و در شاخص‌های اصلی موفقیتی نداشتیم حسن روحانی در خصوص مسائل اخیر هسته‌ای گفت: ما باید برای خرید اورانیوم ۲۰ درصد فقط پول بدهیم مثل همه دنیا، نه اورانیوم تولیدی ۵/۳ درصدی داخلی خود را. زیرا اورانیوم ۵/۳ درصدی که تولید می‌کنیم، برای رآکتوری است که می‌خواهیم در دارخوین احداث کنیم. باید این اورانیوم را تولید کنیم خیلی هم باید تلاش بکنیم که وقتی آن رآکتور راه افتاد، سوخت آن را تامین کنیم، زیرا وقتی یک رآکتور می‌خواهد راه بیفتد یک کیلو دوکیلو‌، یک تن و دو تن سوخت نمی‌خواهد، بلکه خیلی بیشتر از آن به سوخت احتیاج دارد. مثلا رآکتور بوشهر ۹۰ تن سوخت برای راه اندازی احتیاج دارد. بنابراین فشاری که امروز غرب بر ما می‌آورد، کاملا غیرقانونی است. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «موضوعی که غرب علیه جمهوری اسلامی ‌ایران مطرح می‌کند مبنی براینکه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان تهدید است، کاملا حرف بی‌اساسی است»، گفت: برنامه هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌است و آنها بر همه فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارند، به طوری که دوربین‌های آژانس برهمه فعالیت‌های هسته‌ای ما اشراف کامل دارند، حتی اگر یک پایلوتی که در آن سه تا سانتریفیوژ کار می‌کند، دوربین بالای سرش است و آژانس هم در گزارش خود می‌نویسد که در سالن فلان سه سانتریفیوژ یا ۱۰ سانتریفیوژ یا ۲ هزار سانتریفیوژ کار می‌کند، پس همه سانتریفیوژهای ما زیر نظر آنها است.

نتیجه تحریم‌ها فشار به مردم است

وی اضافه کرد: بنابراین این حرف که ایران تهدید است، حرف نادرست و ناصحیحی است، اما در عین حال ما باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که در این وادی وارد یک گرداب خطرناک جدید نشویم. تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به هر حال نتیجه‌اش فشار به مردم است، درحالی که عده‌ای می‌گویند که تحریم‌ها خیلی خوب است و اثری ندارد. به هر حال تحریم یعنی جلوی آزادی فعالیت کشور را گرفتن. هر تحریم شما را محدود می‌کند. چرا ما باید بپذیریم، فعالیت آزاد تجاری وفنی حق ما است چرا باید از آنها محروم شویم. چرا از سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و مواد لازم باید محروم شویم. روحانی ادامه داد: طبق این قطعنامه‌ها، درحال حاضرهیچ دانشجوی ایرانی نمی‌تواند در رشته‌های هسته‌ای در دنیا تحصیل کند، چرا دانشجوی ما نرود و در این رشته‌ها درس بخواند، این حق ما است، طبق این قطعنامه‌ها نمی‌گذارند هیچ ماده هسته‌ای یا چیزهایی که مربوط به آن می‌شود وارد کشور شود.انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است، درس خواندن دانشجوی ما هم حق مسلم ما است. ورود مواد هسته‌ای به کشورمان هم حق مسلم ما است. هزارها حق مسلم داریم که باید به همه آنها توجه کنیم.

دولت به اهداف برنامه چهارم نرسید

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مسائل اقتصادی پرداخت و با بیان اینکه دولت در اجرای برنامه چهارم خیلی موفق نبوده است، گفت: لااقل می‌توان گفت که دولت به شاخص های اصلی که ما در برنامه داشتیم دست نیافته است. شاخص اول نرخ تورم است، تورم طبق قانون برنامه چهارم قرار بود که به طور متوسط ۹/۹ باشد و در پایان برنامه که امسال است می‌باید می‌رسید به ۶/۸، در حالی که الان متوسط این ۴ سال یعنی از سال ۸۴ تا آبان ۸۸ که بانک مرکزی آمار داده متوسط آن ۵/۱۵ است، یعنی سال ۸۴ ، ۴/۱۰ است، سال ۸۵ ، ۹/۱۱‌، سال ۸۶‌، ۴/۱۸ است ۸۷، ۴/۲۵ است. آخرین آماری هم که در آبان ۸۸دادند ۵/۱۳ است مجموع اینها به طور متوسط شده ۵/۱۵، در حالی که ما می‌بایست پایان این برنامه به ۶/۸ می‌رسیدیم، پس ما در کنترل نرخ تورم هم موفق نبوده‌ایم. نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به رشد نقدینگی در برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: رشد نقدینگی می‌بایست رشد متوسط سالانه ۲۰ درصد داشته باشد. اما طبق گزارش شماره ۵۷ اقتصادی بانک مرکزی متوسط ما ۶/۲۵ است، یعنی سال ۸۴‌، ۳/۳۴ بوده سال ۸۵‌، ۴/۳۹ بوده ۸۶ ، ۲/۲۷ بوده ۸۷ ، ۹/۱۵ بوده و ۸۸ تا شهریور ۳/۱۱ بوده که متوسط ما ۶/۲۵ است، در حالی که باید ۲۰ می‌بود. در زمینه سرمایه‌گذاری طبق جدول شماره یک قانون برنامه متوسط رشد سالانه سرمایه‌گذاری در طول برنامه پنج‌ساله می‌بایست ۲/۱۲ می‌بود، ولی طبق آمارهایی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده البته از سال ۸۷ تا حالا نگفته که چقدر است امیدواریم خیلی خراب نباشد، ولی تا جایی که آنها گفتند ۸۴‌، ۸۵، ۸۶ را گفتند که متوسط اینها ۱/۵ است یعنی به جای ۲/۱۲ شده ۱/۵، من مطمئنم اگر سال ۸۷ و ۸۸ اضافه شود این رقم پایین می‌آید.

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی در برنامه چهارم توسعه افزود: طبق گزارش شماره ۵۷ بانک مرکزی در سال ۸۷ می‌بایست رشد اقتصادی ما ۴/۸ می‌بود، اما شش ماهه اول ۸۷ که اعلام کردند ۳/۲ است. ولی به طور متوسط ۸۴، ۸۵ و ۸۶ و ۸۷ و ۸۸ که آماری اعلام نکرده‌اند، مجموعه اینها ۶/۵ می‌شود پس رشد اقتصادی هم به طور متوسط ۶/۵ می‌شود. در حالی که می‌بایست امسال ۴/۸ می‌بود. در مورد نرخ بیکاری طبق گزارش مرکز آمار در سال ۸۴ نرخ بیکاری ۹/۱۰ بوده در آخرین گزارشی که بانک مرکزی داده شماره ۵۷ این نرخ در سه ماهه دوم شهریور ۸۸ به ۳/۱۱ رسیده، پس نرخ بیکاری هم در طول این مدت افزایش یافته و کاهش نیافته است و از خود برنامه هم خیلی عقب است، چون بنا بود تک رقمی‌شود. مرکز بازار سرمایه و بورس ما بر اساس اصل ۴۴ خیلی از بنگاه‌های اقتصادی را در حال فروش گذاشتیم و می‌بایست بورس ما رونق فعالی می‌داشت اما در مجموع شاخص کل در آغاز سال ۸۴ ، ۱/۱۲ هزار واحد بوده در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی شاخص کل را ۴/۱۱ هزار واحد اعلام کرد و این هم از آن ۱/۱۲ کاهش پیدا کرده است.

میزان ضریب جینی شاخص عدالت اجتماعی در دولت را نشان می‌دهد

رییس مرکزتحقیقات استراتژیک با اشاره به ضریب جینی اضافه کرد: ضریب جینی یکی از شاخص‌هایی است که بحث عدالت اجتماعی را که یکی از شعارهای دولت است نشان می‌دهد. در سال ۸۳ ضریب جینی ما ۳۹ بوده‌. البته هر چه کاهش پیدا کند فاصله طبقاتی را کم می‌کند‌. مثلا در برنامه پنجم در سیاست‌ها ۳۸ گذاشتیم که به ۳۸ برسیم. در سال ۸۴، بیشتر از ۴۰ شده در سال ۸۵‌، ۴/۴۰ شده در سال ۸۶ ، ۴۵/۴۰ شده یعنی از ۳۹ ما به ۴۰ و خرده‌ای رسیده‌ایم که این امر نشان می‌دهد که فاصله طبقاتی بیشتر شده است، آمار ۸۷ و ۸۸ را هنوز نگفته‌اند که اگر بگویند باز فاصله بیشتر خواهد شد.

آمارهای من همه از منابع دولتی بوده است

وی ادامه داد: بنابراین طبق آمار رسمی‌البته این آمار بانک مرکزی است این آمارها با آمارهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس دارد کمی ‌متفاوت است و آماری هم که ما اینجا داریم متفاوت است و من از آمارهای اینجا اصلا استفاده نمی‌کنم و معمولا در سخنرانی‌هایم از آمارهای مرکز تحقیقات استفاده نمی‌کنم‌. همین آمار رسمی ‌دولت یعنی آمار بانک مرکزی را می‌گوییم که آمار خودشان است، طبق آمار خودشان درهیچ یک از موارد برنامه متاسفانه در شاخص‌های اصلی و مهم برنامه موفقیتی نداشتیم و این نشان می‌دهد که در کشور باید کار و تلاش بیشتری انجام دهیم و امیدواریم در برنامه پنجم بتواند عقب ماندگی‌های برنامه چهارم را جبران کند، چون برنامه چهارم اولین برنامه چشم انداز بیست ساله بود و می‌بایست در این حرکت خوبی انجام بدهیم. مشکلاتی بوده که امیدواریم در برنامه پنجم آنها را برطرف کنیم.