فروش 108 میلیون تومانی هفت نگاه در روز اول

عصر جمعه سی‌ام بهمن ماه سومین نمایشگاه و فروش سال هنرهای تجسمی ایران، هفت نگاه با حضور استادان، هنرمندان و خریداران آثاری هنری در نگارخانه پردیس پارک ملت افتتاح شد که تنها در پنج ساعت (۵ بعد از ظهر تا ۱۰ شب) و در پایان افتتاحیه روز اول، ۲۸ اثر هنری با مجموع قیمت ۱۰۸ میلیون تومان فروش داشت.

این در حالی است که در همان روز افتتاحیه، اثری از « صداقت جباری» که در آخرین ساعات به هفت نگاه پیوست و با ۳۵ میلیون تومان عنوان گران‌ترین اثر را از آن خود کرد نیز به فروش رفت.

در روز افتتاحیه علیرضا سعادتمند، پروانه اعتمادی، شیمافریدنی، فاطمه بهرامی و راشین قربی هر یک دو اثر فروختند و ۱۸ هنرمند نیز هر یک، یک اثر به فروش رساندند تا در مجموع در روز نخست هفت نگاه سوم، ۲۸ اثر به قیمت ۱۰۸ میلیون تومان به فروش رود.

در مراسم افتتاحیه هفت نگاه سوم که با حضور چهره‌هایی مانند محمد جوادی پور، یدا... کابلی، فرح اصولی، گیزلا وارگا سینایی، احمد نادعلیان، علی مشهدی الاصل، بهرام دبیری، محمد ابراهیم جعفری، علیرضا سمیع آذر و... همراه بود، ابتدا لیلی گلستان سخنگوی هفت نگاه گزارشی از روند برپایی نمایشگاه ارائه داد. گلستان گفت: «سومین هفت نگاه با شعار «هر خانه ایرانی یک اثر تجسمی» و با هدف تعدیل قیمت آثار تجسمی و معرفی جوانان هنرمند موفق بر پا شده است. وی تاکید کرد: هفت نگاه در گام سوم از دو دوره پیشین موفق‌تر خواهد بود و امیدوارم امسال رکورد دوره قبل را بشکنیم.»

در ادامه این مراسم سیدمحمدجواد شوشتری، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سخنانی گفت: نقاشی در اصالت‌های دیرین ایرانی اسلامی ما ریشه دارد؛ اما متاسفانه مظلوم واقع شده است و چون تریبون ندارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد دولت بیش از قبل به توان و پتاسیل بخش خصوصی برای برپایی چنین برنامه‌هایی توجه نشان دهد.

اقتصاد هنر جدی گرفته نمی‌شود

فرح اصولی نگارگر نوگرا، دیگر سخنران افتتاحیه بود. او با ابراز خشنودی از برگزاری مجدد هفت نگاه گفت: همکاری این هفت گالری برای برپایی چنین نمایشگاه با شکوهی حس خوبی را به تک تک هنرمندان می‌دهد. وی با اشاره به قیمت‌های کاذبی که در بازار هنر به وجود آمده است، گفت: در چند سال گذشته با شروع حراج‌‌ها، نوساناتی در قیمت‌ها ایجاد شده و قیمت آثار به طور کاذب سیر صعودی داشته است؛ البته گاه شاهد سقوط یکباره قیمت‌ها بوده‌ایم که باعث نگرانی هنرمندان و دست‌اندرکاران هنر شده است. اما باید توجه داشته باشیم که همه این اتفاقات پیش درآمدی است برای حرفه‌ای‌تر شدن اقتصاد هنر در ایران. وی از اینکه موضوع اقتصاد هنر در ایران از طرف دولتمردان هرگز جدی گرفته نشده است، به شدت انتقاد کرد و گفت: توقع و تلقی از هنر همواره تصوری محدود بوده که نه تنها به خلاقیت و چرخه اقتصادی هنر کمک نکرده، بلکه صدمه نیز زده است.

وی افزود: حمایت مالی دولت از هنر، با هنر دولتی دو موضوع کاملا متفاوت است؛ چون هنر دولتی هرگز نمی‌تواند هنری خلاق باشد؛ اما حمایت اقتصادی دولت از هنر قطعا اعتباری است که دولت از آن بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به طرح بودجه نیم درصدی که هیچ‌گاه اجرا نشده است، بیان کرد: در دوره‌ای قرار بر این بود که بودجه‌ای تصویب شود که وزارتخانه‌ها درصد بسیار اندکی از آن را اختصاص به خرید آثار هنری بدهند که پس از سال‌ها کشمکش این طرح هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است. من معتقدم که این فکر فقط به نفع هنرمند نیست، بلکه بیش از او به نفع سازمانی است که می‌تواند صاحب گنجینه مهمی از هنر معاصر شود.

قالیباف قول خرید داد

در حالی که سخنرانی‌های بخش افتتاح به پایان رسید، با نیم‌ساعت تاخیر محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز طبق وعده قبلی به «هفت‌نگاه» سوم رسید و بعد از بازدید از نمایشگاه نشست مشترک و کوتاهی با هنرمندان و مدیران هفت‌نگاه برگزار کرد.

قالیباف در این جمع خبر داد: «شهرداری تهران از هفت نگاه سوم و آثار هنرمندان خرید خواهد کرد.»

وی با تمجید از فعالیت هفت نگاه به عنوان یک بخش خصوصی خواستار تداوم و گسترش چنین رویکردهایی شد تا با رونق اقتصاد هنر و جان گرفتن خرید و فروش آثار تجسمی، هنرمندان در عرصه مالی به استقلال بیشتری دست یابند.

سومین نمایشگاه و فروش سال هفت نگاه با حضور ۲۰۳ هنرمند تا ۱۴ اسفند ماه جاری در نگارخانه پردیس پارک ملت دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب از این آثار دیدن کنند.