علی لاریجانی با انتقاد از تخلف دولت در واردات غیرقانونی بنزین گفت: هیچ دستگاه و نهادی نباید بگوید من احساس کردم قانون نقص دارد و خودم آن را درست کردم. رییس مجلس شورای اسلامی‌در مصاحبه‌ای مشروح با خبرگزاری مهر، درباره تخلفات دولت در واردات بنزین گفت: در تخلف در واردات بنزین قطعا اشکال از دولت است. چون حتما اگر قوانین نقص هم داشته باشد، راهکارش ارائه لایحه و اصلاح قانون است.

وی افزود: مجلس یک تصمیم درست اقتصادی و سیاسی در شرایط فعلی کشور درخصوص بنزین گرفته است، اما از طرف دیگر به نظر می‌رسد دولت‌این تصمیم کارشناسی شده را درست اجرا نکرده است و باید پاسخگو باشد.

لاریجانی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند سرخود کاری را انجام دهد، باید لایحه جدید بدهند و مسیر برای اصلاح قانون باز شود. قانون، پایه یک دولت و جامعه پیشرفته است، قانون را برداریم یا زمینه ساز هرج و مرج است یا دیکتاتوری. همه باید ملتزم به قانون باشیم و هیچ دستگاه و نهادی نباید بگوید من احساس کردم قانون نقص دارد خودم آن را درست کردم.‌این با هیچ ضابطه قانونگرایی نمی‌خواند. وی همچنین با انتقاد از شیوه نگارش لایحه برنامه پنجم گفت: حتما گذاشتن یک خصوصیات کمی‌در برنامه پنجم به کشور کمک می‌کند که جهت حرکتش را بتواند اندازه‌گیری کند. با امور کیفی نمی‌شود چنین کرد. هر چه برنامه قابل اندازه‌گیری‌تر باشد ‌این به نفع برنامه است، چون هر صاحب منصب و مسوولی می‌تواند کار خود را ارزیابی کند و مردم هم می‌توانند زندگی خود را پیش‌بینی کنند یعنی بگویند، در سال اول دولت می‌خواهد خیز اولش‌این باشد و به‌این نقطه برسد، پس وضعیت ما چه می‌شود. اما اگر امور کیفی باشد ابهامی‌ در کار همه مسوولان و مردم است و همه ما برای نظارت، قدرت نظارت راحتی نداریم.

لاریجانی افزود: ‌این به معنای مچ گیری نیست. متاسفانه برخی آقایان فکر می‌کنند که ‌اینها روش‌های مچ‌گیری است در حالی که‌این روش‌های درست عمل کردن است. عدالت به معنای واقعی یعنی همین، یعنی هر کس در جای خود درست عمل کند. قانون و ضوابط را اجرا کند. رییس مجلس اضافه کرد: رییس‌جمهور در گزارشی که به مجلس دادند گفتند گزارش مختصری در برنامه داده‌ام که هر کسی کتابی در جیبش داشته باشد. البته‌این مختصر نویسی خوب است، یعنی لزومی ‌نداریم که کتاب مفصل داشته باشیم، اما ‌این چه نوع مختصر‌نویسی است؟ مختصرنویسی برنامه و بودجه به صورتی که هر وزارتخانه تکلیفش در ۵ سال آینده و جهشی که دارد مشخص باشد، قابل درک است؛ بله اگر ‌این باشد نیازی به حرف‌های کلی و انشانویسی نداریم.

وی در پاسخ به ‌اینکه آیا ممکن است مجلس شاخص‌های لازم را در قانون برنامه بگنجاند، گفت: بله ‌این امکان وجود دارد، زیرا مقداری از‌ این موارد در سیاست‌های کلی نظام آمده است. مثلا سیاست‌های کلی، متوسط نرخ رشد اقتصادی را ۹/۸ درصد مشخص کرده که‌این باید تاثیر بگذارد روی نرخ رشد سرمایه‌گذاری. می‌شود‌ اینها را در یک مقطع ۵ ساله با توجه به شرایط تعریف کرد و مجلس‌این کار را می‌کند.