انتقادات صریح توکلی از بودجه 89

احمد توکلی با اشاره به نشست یکشنبه شب مجلس و دولت، سخنان خود در این جلسه را تشریح کرد و با انتقاد از لایحه بودجه سال ۸۹ گفت: بودجه سال آینده بودجه‌ای تورمی و غیرواقعی است و در این فرصت کوتاه همه عیوب آن قابل برطرف شدن نیست. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان خود در این جلسه گفت: در این جلسه گفتم که لایحه‌ بودجه سال ۸۹ واقعی نیست. وی با اشاره به بودجه عمرانی سال آینده گفت: بودجه عمرانی سال آینده ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، در حالی‌که عملکرد ۹ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: همان‌طور که عرض کردم، توقع دست نزدن به لایحه بودجه ۱۳۸۹ نه قانونی است، نه عقلانی است و نه واقع‌گرایانه.

توکلی با اشاره به واکنش مجلس به لایحه‌ بودجه ۱۳۸۹ گفت: طبیعی است که مجلس با خیرخواهی و تلاش برای همراهی جهت خدمت به مردم و اعتلای کشور به‌کار و زحمت دولت نظر می‌کند. سعی می‌کند خوبی‌هایش را حفظ و اشکالاتش را برطرف کند. البته بنده عرض می‌کنم لایحه بودجه ۱۳۸۹ بودجه تورمی است و تلاش‌های مجلس در این فرصت کوتاه لایحه را از عیب بری نمی‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: مطمئنم قانونی که تصویب می‌شود، دچار اشکالات قابل توجهی است؛ چرا که همه عیب‌های لایحه دولت را نمی‌توان برطرف کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به آقای احمدی‌نژاد عرض کردم در سال ۸۴ که شما اصرار داشتید از نفت برای بودجه عمرانی زیاد خرج کنید، بنده مخالفت کردم و هشدار دادم که تورم‌زا خواهد شد، اعتنا نکردید. مجلس نیز بین پیشنهاد دولت و پیشنهاد بنده، پیشنهاد دولت را مبنا قرار داد، در نتیجه تورم آشکار شد. نتیجه این شد که اکنون مجبورید سیاست‌های انقباضی را اعمال کنید که رکود تشدید می‌شود، ولی آقای رییس‌جمهور با همان اعتماد به نفس همیشگی سخنانی که منتشر شد را بیان کردند.

وی دیگر مصداق بی‌اعتنایی دولت به قانون را این گونه توصیف کرد: شما آقایان دولتی در لایحه‌ بودجه‌ ۸۹ صندوق توسعه ملی را تاسیس کرده‌اید و گفته‌اید که خودمان اساسنامه‌اش را تصویب می‌کنیم. بعد ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این صندوق واریز کردید و پول نفت را در آن در نظر گرفتید و همه‌ آن را هم برداشت کردید و یک صندوق خالی باقی گذاشتید که این در واقع نادیده گرفتن سیاست‌های کلی است. این هم که گفته شود خودمان (دولت) از صندوق برداشت و به بخش خصوصی پرداخت می‌کنیم، چنین کاری را نه سیاست‌های کلی اجازه می‌دهد، نه تدبیر عاقلانه چنین اجازه‌ای می‌دهد.