ادامه چانه زنی‌های هسته‌ای

دنیای اقتصاد- اراده سیاسی لازم برای تبادل سوخت و رسیدن به تفاهم در این زمینه وجود دارد.‌این جمله‌، بخشی از اظهارات کوتاه منوچهرمتکی وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. متکی همچنین سخن خود را با بیان‌این که عناصر این تبادل و عوامل آن در دست بررسی است، تکمیل کرد. آن سوتر، آمانو نیز درحاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران حاضر در‌این کنفرانس گفت که متکی هیچ پیشنهاد جدیدی را به وی ارائه نکرده است، اما گفت و گو‌ها ادامه دارد و نکته مهم هم همین مساله است.

به گزارش ایسنا، متکی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ پس از دیدار با یوکیا آمانو، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با بیان این که شخصا شرایط را برای رسیدن به یک توافق جامع مثبت ارزیابی می‌کند، گفت: عناصر این تبادل و عوامل آن در دست بررسی است.

وی با بیان این که محور این تبادل آژانس خواهد بود، ادامه داد: بعد از آنکه توافق به عمل آمد، می‌توانیم عملیات تبادل را شروع کنیم. تولید سوخت۲۰درصد زمان‌بر است و باید درباره این فاصله زمانی به یک تفاهم دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: در تهران یک صدا وجود دارد و آن این است که موضوع تبادل سوخت پذیرفته شده است. ولی تردیدها و شبهاتی وجود دارد که باید آنها را رفع کرد.

متکی با اشاره به ملاقاتی که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌داشته است و با خوب ارزیابی کردن آن یادآور شد: در این نشست در زمینه‌های مختلف و موضوعات همکاری ایران با آژانس گفت‌وگو شد. همچنین دیدگاه‌های ایران درباره پیشنهادی که روی میز است، تشریح و تبادل نظرهایی صورت گرفت. وزیر خارجه به سابقه ساخت رآکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت: این رآکتور قبل از انقلاب ساخته شده و سوخت آن توسط آمریکا تامین می‌شد، این رآکتور در تولید نیازهای دارویی کشور کاربرد دارد و در یک سال آینده به سوخت جدید نیازمند است.

وی افزود:‌ ما سه گزینه تولید، خرید و تبادل سوخت را برای تامین سوخت مورد نیاز آن در پیش روی داریم.

وی گزینه سوم را راهی برای طرف‌های دیگر جهت برون رفت از شرایط موجود دانست و درباره میزان تبادل اورانیوم گفت: این اقدام براساس نیازها و گفت‌وگوهای طرفین تعیین می‌شود.

متکی افزود: دنیای امروز به اندیشه و اعتمادسازی جدید نیاز دارد، ما در منطقه بحرانی زندگی می‌کنیم که برخی از این بحران‌ها در حال نهادینه شدن هستند. جهان نیازمند هم‌اندیشی برای بازگرداندن ثبات و آرامش است.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه کشورها باید از حق و حقوق خود استفاده کنند، یادآور شد: ایجاد امکانات و تعادل بین حق و تکلیف تضمینی برای حضور کشورها در سازمان‌های بین‌المللی است. نمی‌توان کشوری را به انجام تکلیفی وادار کرد بدون آنکه حقوق او را محترم شمرد.

وی افزود: ما با سخنان رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خلع سلاح اتمی ‌بدون تبعیض موافقیم. شعار ما انرژی برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس است و با این نگاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کرده‌ایم.

متکی اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بر فعالیت‌های ما نظارت دارد و در هزاران صفحه گزارش‌ها و بازرسی‌های خود جمله‌ای که دیده می‌شود «هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه ایران به چشم نمی‌خورد» است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: این درحالی است که برخی‌ها که شاید نیتی داشته باشند، تنبیه می‌شوند و کسان دیگری با داشتن سلاح‌های هسته‌ای بازخواست نمی‌شوند.

آمانو: گفت‌و‌گو ادامه دارد

یوکیا آمانو نیز پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفت که منوچهر متکی هیچ پیشنهاد جدیدی را به وی ارائه نکرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌روز شنبه اظهار کرد که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در ملاقات با وی در آلمان هیچ پیشنهاد جدیدی را به وی در خصوص یک توافق احتمالی درباره سوخت هسته‌ای ارائه نکرده است. آمانو پس از ملاقات با متکی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت:‌ هیچ پیشنهاد جدیدی مطرح نشد. ما تبادل‌نظر کردیم. گفت‌وگو ادامه دارد و باید تسریع شود، نکته اصلی این است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو گفت: در نشست ما به حوزه‌های متنوعی پرداخته شد که البته ایران و راکتور تحقیقاتی تهران را شامل شد. ما مذاکرات بسیار جالبی داشتیم. هیچ پیشنهاد جدیدی مطرح نشد.

انتقاد جلالی از متکی

چانه زنی‌های هسته‌ای در شرایطی در مونیخ ادامه یافت که کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مواضع اخیر وزیر خارجه در مورد معاوضه سوخت هسته‌ای ایران را با سخنان قبلی وی نوعی تناقض‌گویی دانست و عنوان کرد: اگر قرار نیست که به ما سوخت بدهند، باید خودمان به سمت غنی‌سازی حدود ۲۰ درصد حرکت کرده و مقدمات این امر را فراهم کنیم. به گزارش ایسنا، جلالی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران درخصوص بحث معاوضه سوخت ایران عنوان کرد: آن‌چه که امروز برخی کشورها خصوصا آمریکا در طرح بحث معاوضه مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد که بیشتر به چالش گرفتن دستاوردهای هسته‌ای ایران مدنظرشان است. جلالی با تاکید بر این‌که در بحث معاوضه باید کاملا چارچوب‌های اصیل مورد پذیرش نظام جمهوری اسلامی‌و رهنمودهای مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سوخت هسته‌ای در اختیار ما، یک مولفه قدرت جدی جمهوری اسلامی‌است؛ کما این‌که ما تا کنون صداقتی را در رفتار کشورهای ۱+۵ ندیده‌ایم که مبتنی بر این صداقت بشود تجربه جدیدی را به نوعی موضوع دستور کار قرار دهیم. وی با تاکید بر این نکته که نظام جمهوری اسلامی‌ایران توان تامین سوخت رآکتور تهران را دارد و در بحث معاوضه هم هیچ اعتمادی به کشورهای دارای سوخت ندارد، عنوان کرد که آنها حتی به مذاکرات شفاف با جمهوری اسلامی‌پایبند نبودند و این مساله با مروری بر مذاکرات ۱+۵ با نظام جمهوری اسلامی‌طی ۷ سال گذشته کاملا مشخص خواهد شد. جلالی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر وزیر خارجه مبنی بر این‌که به معاوضه سوخت خوشبین هستیم‌،گفت: این سخنان به نوعی تناقض‌گویی است. زمانی که ضرب‌الاجل تعیین شد ما از این مساله استقبال کردیم و عنوان کردیم که این حق جمهوری اسلامی‌است که تکلیف خود را بداند. اگر قرار نیست که آنها به ما سوخت بدهند، ما باید به سمت غنی‌سازی حدود ۲۰ درصد حرکت کرده و مقدمات آن را فراهم کنیم. اما هم‌اکنون مطرح شده است که ما در معاوضه به توافقاتی می‌رسیم. ما از این موضوع هیچ اطلاعی نداریم و البته این سخنان با مواضع قبلی تا حدودی در تناقض است.

در همین حال رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه اما این تناقض را رد کرد و گفت: مواضع ایران درخصوص معاوضه سوخت تغییر نکرده است؛ همچنان آمادگی معاوضه سوخت از سوی ایران وجود دارد. میزان سوخت مورد نیازمان برای راکتور تحقیقاتی تهران ملاک معاوضه خواهد بود. اگر طرف‌های مقابل آمادگی انجام معاوضه را داشته باشند، می‌توان در مورد سایر جزئیات آن به مذاکره پرداخت. مهمانپرست در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: رییس‌جمهور نیز در این رابطه اعلام کرده است که برای نشان دادن اینکه چه میزان به طرف مقابل می‌توان اعتماد کرد، به عنوان فرصت برای کشورهای تامین‌کننده سوخت مطرح شده بود که آنها سعی می‌کردند به این مساله رویکرد تبلیغاتی داشته باشند و با جهت‌گیری خاص به سخنان رییس‌جمهور بپردازند و اعلام کردند که ما می‌خواهیم ایران را از تولید سلاح هسته‌ای با این روش دور کنیم. این‌گونه اظهارنظر مقامات غربی نشان می‌داد که هنوز با رفتار صادقانه و اعتمادسازی فاصله داریم.