نحوه اعتراض به خوشه‌بندی‌ها

عکس: حمید جانی‌پور

وزیر اقتصاد: قرار گرفتن در خوشه ۳ به معنی عدم دریافت یارانه نیست

مرکز آمار ایران اردیبهشت ماه سال آینده به اعتراض‌های مردم درباره خوشه‌بندی‌های درآمدی در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها رسیدگی می‌کند. ستاد طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور در اطلاعیه‌ای از شهروندان درخواست کرد: خانوارهایی که درباره خوشه بندی خود اعتراض داشته یا باید در فرم خود تغییر یا اصلاحات انجام دهند، اردیبهشت سال ۸۹ با در دست داشتن مدارک و مستندات خود به پایگاه‌هایی که اعلام خواهد شد، مراجعه و از ارسال مدارک خود به مرکز آمار ایران یا استانداری‌ها خودداری کنند.

مرکز آمار ایران همچنین از ارسال ۲۰ میلیون پیامک از سوی مردم برای اطلاع از خوشه درآمدی خود در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها به همراه ۹ میلیون مراجعه به سایت این مرکز در سه روز گذشته خبر داده است. محمد مدد، رییس مرکز آمار ایران، در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه خوشه اول و دوم در اولویت دریافت یارانه نقدی هستند، گفته است: به خوشه سومی‌ها هم یارانه تعلیق می‌گیرد، مگر آنکه خود از گرفتن یارانه منصرف شوند.

خانوارهای بدون خوشه

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که برخی از مردم با ارسال پیامک به مرکز آمار ایران برای اطلاع از وضعیت خوشه درآمدی خود، این پیام را دریافت کرده‌اند که «خوشه‌بندی خانوار شما امکان‌پذیر نیست.»

فردی در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرد که شماره سرپرست خانوار را به شماره ۳۰۰۰۰۰ برای اطلاع از وضعیت خوشه اقتصادی «اس ام اس» کردم، ولی این پیام آمد «خوشه‌بندی خانوار شما امکان‌پذیر نیست.»

مرکز آمار ایران تاکنون اعلام نکرده است که اگر مردم پیام «خوشه‌بندی خانوار شما امکان‌پذیر نیست» را دریافت کردند، برای رفع این مشکل باید به کجا مراجعه کنند.

توضیحات وزیر اقتصاد

از سوی دیگر، سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص برخی نگرانی‌های موجود در میان مردم نسبت به هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه قانون به ما اجازه داده که همه اقشار شامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و باز توزیع نقدی باشند، گفت: قرار گرفتن در خوشه ۳ به معنی عدم دریافت یارانه نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، شمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جلسات ما پیوسته برقرار است که فردا صبح (پنج‌شنبه)نیز خدمت آقای رییس‌جمهور جلسه داریم، گفت: قرار است که از این به بعد تصمیمات کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت رسمی از سوی سخنگو اعلام شود تا اطلاعات به صورت منسجم‌تر و هماهنگ‌تر باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌های موجود در میان مردم با توجه به اعلام خوشه‌بندی و بحث هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: طی یک سال گذشته ماه به ماه شاخص عمومی قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و امروز شما ملاحظه می‌کنید آن عددی که در شهریور ماه سال گذشته ۲۹ درصد بود، در آذر ماه به ۵/۱۳ درصد کاهش پیدا کرده که این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد:‌ مردم باید مواظب باشند، چرا که برخی تمایل دارند با این‌گونه اخبار تقاضای زودرس ایجاد کنند و از همین منشا بر قیمت‌ها فشار بیاورند. درحالی که روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد و ذخیره‌‌سازی‌های لازم صورت گرفته و همکاران ما در وزارت بازرگانی هم در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگرانی مردم از خوشه‌بندی درست است و آیا خوشه سومی‌ها یارانه دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: در قانون به ما اجازه داده شده که همه اقشار شامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و باز توزیع نقدی باشند لذا به هیچ وجه مردم این نگرانی‌ها را نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر احیانا کسی به سایت مرکز آمار مراجعه می‌کند و در سایت تحت عنوان خوشه سوم طبقه‌بندی شده، این به هیچ وجه به معنای این نیست که به او یارانه تعلق نمی‌‌گیرد یا به او پرداخت نمی‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بحث خوشه‌بندی یک کار آماری بوده که برای ما اطلاعات فراهم کرده است، ابراز داشت: اینکه به افراد یارانه تعلق می‌گیرد یا نه، اصلا محدود و مترادف با اینکه در خوشه ۳ قرار می‌گیرد نیست، بلکه یارانه را به سمتی می‌بریم تا به همه افراد پرداخت شود.

حسینی تاکید کرد: برای اینکه از اطلاعات متفرقه پرهیز شود، اطلاعات را بر اساس مصوبات و به صورت رسمی اعلام می‌کنیم، بنابراین مردم این نوع نگرانی‌ها را به خودشان راه ندهند. خبرنگاری از وزیر امور اقتصادی و دارایی پرسید: اینکه رییس‌جمهور در خصوص خوشه‌بندی دستوراتی داده، آیا در این مسیر نواقصی وجود داشته است؟ که وی گفت: بحثی که آقای رییس‌جمهور فرمودند و در جلسه مطرح شد، این بود که افراد با توجه به کد ردیابی که دارند به سایت مراجعه کرده و اطلاعات خودشان را بازبینی کنند و احیانا اگر تغییر یا اشتباهی در اطلاعاتشان بوده اعمال کرده تا آن موضوع حل شود. لذا با برطرف کردن این اشتباهات اطلاعات به روز می‌شود.

حسینی در خصوص شایعاتی در مورد ورشکستگی برخی از بانک‌ها همچون بانک ملت گفت: ساختار بانکی در کشور ما یک ساختار بسیار مستحکم است و این حرف‌های دروغ دو منشاء بیشتر ندارد که یکی منشاء شیطنت است، یعنی بعد از اینکه برخی از دولت‌ها به خاطر کینه‌توزی‌های سیاسی موفق نشدند از روش‌هایی چون تحریم سیستم بانکی کشورمان را دچار مشکل کنند، از همین رو درصدد هستند با فضاسازی‌ها سیستم بانکی را مورد فشار قرار دهند.

وی با رد همه شایعات در خصوص ورشکستگی برخی از بانک‌ها تاکید کرد: کسانی که این‌گونه شایعات را مطرح می‌کنند، دنبال شیطنت هستند و گروه دیگری که این‌گونه شایعات را مطرح می‌کنند، به خاطر بی‌اطلاعی‌هایی است که به این‌گونه شایعات دامن می‌زنند. سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: همه بانک‌های ما از جمله بانک ملت و ملی در شرایط بسیار خوبی به‌سر می‌برند و همان‌طور که ما تا به حال نشان داده‌ایم که سیستم بانکی ما بسیار مستحکم است، این را همواره مردم خواهند دید و براساس آمار و اطلاعاتی که داریم، مردم تحت تاثیر این شایعات قرار نگرفته و این شایعات بی‌اثر بوده است.

تجدید‌نظر در خوشه‌بندی‌ها ضروری است

همچنین رییس‌ کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس با اشاره به‌اینکه اصل خوشه‌بندی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مورد تایید است، گفت: اعداد و ارقام مرتبط به خوشه بندی‌ها مربوطه به سال ۸۶ است و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا مصباحی مقدم در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد برخی انتقادات مردم نسبت به خوشه‌بندی‌ها در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: اصل خوشه بندی مورد تایید است، چون قبلا‌ این موضوع به تصویب رسیده بود و باید متناسب با درآمد افراد یارانه دریافت شود. نماینده مردم تهران تاکید کرد: البته‌ اینکه ارقام و اعدادی که برای هر خوشه در نظر گرفته شده درست است یا خیر، نیاز به کار کارشناسی دارد.

مصباحی مقدم یادآور شد: تصور ما‌این است که‌این اعداد و ارقام بر اساس درآمدهای سال ۸۶ بوده و می‌بایست مورد تجدید نظر قرار گیرد. رییس‌ کمیسیون طرح تحول اقتصادی در رابطه با تعیین قیمت ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال ۸۹ اظهار داشت:‌اینکه برای هر بشکه نفت چه قیمتی محاسبه می‌شود، یک امر محاسباتی است و مهم سرجمع بودجه ارزی است که چه میزان به ارز و درآمدهای ناشی از نفت اتکا دارد. وی همچنین

پیش بینی درست نسبت به قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی را ضروری عنوان کرد. مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: با توجه به‌اینکه در سال ۸۸ نفت بالای ۶۰ دلار بود، پیش بینی‌این رقم برای سال بعد دور از انتظار نیست. اما در هر صورت باید مجموعه‌ای که اتکای بودجه به نفت را نشان دهد، نسبت به قبل روند افزایشی نشان ندهد. وی در رابطه با تصویب بودجه سال گذشته گفت: هنگام بررسی بودجه ۸۸ قیمت نفت ۳۵ تا ۴۰ دلار بود و نظرات کارشناسان بیش از‌این را نشان نمی‌داد اما واقعیت غیر از ‌این شد و ما با قیمت بالاتری مواجه شدیم.

نماینده تهران تاکید کرد: پیش‌بینی کارشناسان‌این است که امسال قیمت نفت پایین تر نیاید، هر چند قیمت نفت ۶۵ دلاری در بودجه آثار اقتصادی ندارد، چون به واقعیت عملکرد بر می‌گردد.