دنیای اقتصاد - در حالی که رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا که اکثریت این مجلس را در اختیار دارند، خبر داده که طرح تحریم صدور بنزین به ایران به زودی در سنا بررسی خواهد شد، تشکل‌های بخش خصوصی آمریکا با ارسال نامه‌هایی خطاب به مشاور امنیت ملی اوباما و رییس‌ شورای اقتصاد آمریکا مخالفت خود را با گسترش تحریم علیه ایران اعلام کرده‌اند. این تشکل‌ها که شامل سندیکای تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی آمریکا و شورای بازرگانی خارجی این کشور به همراه شش اتحادیه دیگر هستند، در نامه خود شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند که پیامدهای گسترش تحریم علیه ایران بر ضد منافع ملی آمریکا خواهد بود.فعالان اقتصادی آمریکا در این نامه‌ها نوشته‌اند که تحریم‌های در دستور کار سنا باعث بروز اختلافات دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای متحد آمریکا خواهد شد، چرا که بخش بزرگی از تجارت جهانی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.تحریم‌های سنا در صورت تصویب ظاهرا باید به امضای اوباما نیز برسد که نظر وی در این باره هنوز اعلام نشده است. هشدار بخش خصوصی آمریکا به مقامات کاخ سفید درباره تحریم ایران

چند مرکز بخش خصوصی آمریکا خطاب به اوباما: تحریم‌های پیشنهادی موجب مناقشات اقتصادی، دیپلماتیک و حقوقی با متحدین آمریکا می‌شود و ممکن است اقدام مشترک علیه ایران را نقش بر آب کند

تازه ترین طرح دولت و مجلس آمریکا برای اعمال تحریم‌های یکطرفه علیه ایران با هشدار بخش خصوصی آمریکا مواجه شده است‌. کنگره آمریکا طرحی را در دستور کار دارد که بر اساس آن شرکت‌های صادر‌کننده بنزین به ایران با تحریم دولت آمریکا مواجه خواهند شد و چنین شرکت‌هایی اجازه فعالیت اقتصادی در خاک ایالات متحده را نخواهند داشت‌.

آنگونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز خبر داده است گروه‌های تجاری آمریکایی به کاخ سفید هشدار دادند که طرح‌های کنگره برای گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران این تهدید را مطرح می‌کند که منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا را به شکل قابل توجهی تحلیل ببرد.

خبرگزاری رویتر گزارش داد که اتاق بازرگانی آمریکا و دیگر گروه‌های تجاری در نامه‌ای به مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کردند: تحریم‌های پیشنهادی موجب مناقشات اقتصادی، دیپلماتیک و حقوقی با متحدین آمریکا می‌شود و ممکن است اقدام مشترک علیه ایران را نقش بر آب کند.

هری رید، رهبر اکثریت سنا اوایل سه‌شنبه اعلام کرد که امیدوار است سنا لایحه‌ای را ظرف چند هفته آینده تصویب کند که اجازه تحریم شرکت‌هایی را می‌دهد که برای ایران بنزین فراهم می‌کند.

رید گفت: این قانون فشار جدیدی را علیه رژیم ایران ایجاد خواهد کرد تا به توقف دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کمک کند.

وی ادامه داد: من با همکاران جمهوری‌خواهم در تماس هستم تا به من کمک کنند راهی برای انجام این کار ظرف چند هفته آینده پیدا کنم. اما گروه‌های تجاری به جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و لارنس ساموز مشاور سیاست اقتصادی کاخ سفید گفتند که آنها با هدف ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای موافقند، اما از مفاد طرح‌های مجلس نمایندگان و سنا که ممکن است «مانع از انجام معاملات تجاری معمول شرکت‌های آمریکایی با شرکای مهم در سراسر جهان شود حتی اگر در صورتی باشد که این معاملات به تجارت با ایران هیچ ارتباطی نداشته باشند» ابراز نگرانی کردند.

این گروه‌ها اعلام کردند: این مفاد می‌تواند بخش بسیار بزرگی از جامعه تجاری جهانی را با پیامدهایی که از نظر ما به طرز مناسبی ارزیابی نشده است را در بر بگیرد.

آنها هشدار دادند که این پیشنهادها ممکن است بر بانک صادرات - واردات آمریکا تاثیر بسیاری داشته باشد و از این طریق از کارکردن این بانک با همتایان خارجی‌اش با هدف کمک به صادرات مالی آمریکا که هیچ ارتباطی به بخش انرژی ایران ندارد جلوگیری کند.

سنای آمریکا از احتمال بررسی لایحه تحریم علیه ایران خبر داد در همین حال رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد، سنا ممکن است «در چند هفته آینده» به لایحه اعمال تحریم‌ها علیه ایران که هدف آن اعمال فشار به تهران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش است، بپردازد.

به گزارش (ایسنا)، هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا گفت که وی و سناتور میچ مک‌کانال، همتای جمهوری‌خواهش «به یافتن زمانی برای انجام این کار متعهد هستند» و قانون‌گذاران آمریکایی می‌توانند «در چند هفته آینده» براساس آن عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رید گفت که این لایحه که تحریم‌های یک جانبه جدید آمریکا را علیه واردات بنزین ایران اعمال می‌کند فشار جدیدی را به دولت ایران وارد کرده و تهران را از آنچه وی دستیابی به یک سلاح هسته‌ای خواند باز می‌دارد.

این لایحه که شامل تحریم‌هایی است که می‌تواند علیه شرکت‌های خارجی اعمال شود که بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند در پایان ماه اکتبر مورد تصویب کمیته بانکداری سنا قرار گرفت. مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ۱۵ دسامبر نمونه مورد نظر خود را از این لایحه تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و برخی متحدان اروپایی‌اش مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود در تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای است و در همین راستا تاکنون تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کنند.

این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعدد خود به عدم انحراف این فعالیت‌ها به سوی تسلیحاتی شدن اذعان داشته است.

تحلیل تایم از سیاست اوباما در قبال ایران

تایم در گزارشی به شکست سیاست باراک اوباما در قبال تهران پرداخت و تاکید کرد که سیاست تهدید و تشویق راه به جایی نبرده است.

به گزارش (ایسنا)، مجله تایم در گزارشی نوشت: همان‌طور که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با شکست حزبش و از دست دادن کرسی تدکندی در ماساچوست، فروپاشی اصلاحات در مراقبت‌های بهداشتی و جنگ نابسامان علیه بانک‌ها در داخل دست پر نیست، اکنون با یک مانع مهم در عرصه سیاست خارجی نیز روبه‌رو است.

از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۸ تاکنون اوباما وعده داده است با پیشنهاد همزمان گفت‌وگو و تهدید به تحریم، برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند. اکنون پس از یک سال تلاش به نظر می‌رسد که هر دو اقدام در آستانه شکست قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: رییس‌جمهور آمریکا دو ضرب‌الاجل را برای ایران تعیین کرد تا حسن نیتش را نشان دهد. بهار گذشته، دولت او به خبرنگاران گفت که اگر ایران به ورود به گفت‌وگوها تا دسامبر تمایلی نشان ندهد، تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت. سپس در سپتامبر، وقتی که ایران اشاره کرد که ممکن است احتمالا گفت‌وگو کند، اوباما ضرب‌الاجل دیگری تعیین کرد که این بار پایان سال ۲۰۰۹ بود. پاسخ ایران به این ضرب‌الاجل‌ها با تاخیر بود. ابتدا در بهار بیانیه‌ای طویلی درباره صلح جهانی بدون اشاره به مساله هسته‌ای ارائه کرد. ماه‌های تابستان با مسائل انتخاباتی ایران همراه شد، اما در پاییز گفت‌وگو با آمریکا و شرکای بین‌المللی‌اش انجام گرفت و ایران اشاره کرد که ممکن است درباره پذیرش توافقی پیشنهاد داشته باشد که تحت آن بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش را برای تبدیل به سوخت هسته‌ای از کشور خارج کند و سپس این توافق پیشنهادی با انتقاد در سراسر طیف سیاسی ایران روبه‌رو شد.

به نوشته تایم، در هفته‌های اخیر ایران پیشنهادی متقابل را برای صدور اورانیومش در محموله‌های کوچک و ظرف زمانی طولانی‌تر ارائه داد که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را «پاسخی کاملا ناکافی» خواند. ایده‌ای که در پس تلاش اوباما برای تعامل وجود داشت این بود که اگر ایران مانع‌تراشی کرد، کشورهایی نظیر روسیه، چین و آلمان که پیش‌تر با تحریم‌ها مخالف بودند، ممکن است به حمایت از تدابیر مجازات‌کننده جدید با هدف واداشتن ایران به همکاری ترغیب شوند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا آوریل گذشته در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: ما حقیقتا معتقدیم که با دنبال کردن مسیر دیپلماتیکی که در آن قرار داریم، اعتبار و نفوذ در میان برخی کشورها به دست می‌آوریم که باید برای سخت کردن و دردآور کردن رژیم تحریم‌ها به آن شکلی که می‌خواهیم مشارکت داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید: بنابراین این روند چطور پیش می‌رود؟ تمامی شاخصه‌ها نشان می‌دهد که به خوبی پیش نمی‌رود. درست است که به نظر می‌رسد آلمان‌ها همراه شده‌اند؛ اگر اوایل سال گفتند که فقط در صورتی از تحریم‌ها حمایت خواهند کرد که به تصویب سازمان ملل برسد و در حالی که مقامات عالی ‌رتبه آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که روسیه به حمایت از تحریم‌ها نزدیک شده است، هیچ اتفاقی به صورت علنی رخ نداده است که از این ادعا حمایت کند و علایم از جانب مسکو همچنان متناقض است؛ اما در جایی که روسیه پیش‌تر رهبری در جلوگیری از تلاش در مسیر تحریم‌ها را به عهده داشت، این نقش را اکنون چین عهده‌دار شده است که سهم رو به رشد سریعی در بخش انرژی ایران دارد. پکن معتقد است که در حالی که ایران باید به رژیم منع اشاعه بین‌المللی پایبند باشد، برنامه هسته‌ای‌اش همچنان خطری قریب‌الوقوع را در زمینه تولید تسلیحات هسته‌ای مطرح می‌کند و بنابراین باید به دیپلماسی فرصت داد. پکن با هرگونه تلاش برای مطرح کردن تدابیر مجازات‌کننده جدید علیه ایران مخالفت کرده است. هفته گذشته معاون وزیر امور خارجه پکن به همتایانش از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان بی‌اعتنایی کرد و فقط یک مقام پایین‌رتبه را برای نشستی اعزام کرد که قرار بود در خصوص اقدامات جدید برای اعمال فشار بر ایران مذاکراتی صورت گیرد.

به نوشته این هفته‌نامه آمریکایی، یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: نشستی که هفته گذشته داشتیم، نشست چندان خوبی نبود.

وی افزود: چینی‌ها فردی را فرستادند که گفت «من نمی‌توانم هیچ تصمیمی اتخاذ کنم.»

بدتر اینکه چینی‌ها به هر گونه اشاره به تحریم آلرژی دارند. پس از نشست هفته گذشته یک دیپلمات اروپایی که در خصوص این مساله حرف می‌زد، حتی از بیم ناراحت کردن پکن از اشاره به واژه تحریم خودداری کرد. بدون چین که دارنده حق وتو است، هیچ دورنمایی از تحریم‌های جدی در سازمان ملل وجود ندارد. این به معنای آن است که به دست آوردن موافقت تحریم‌های سخت در همه کشورهای اروپایی که برخی نمی‌توانند بدون سازمان ملل اقدامات کنند، مشکل خواهد بود.

اکنون اوباما با واقعیتی ناخوشایند روبه‌رو است مبنی بر اینکه نه مسیر تعامل و نه مسیر تحریم‌ها هیچ‌یک ظاهرا راه به جایی نمی‌برد. مدافعان وی در داخل و خارج می‌گویند این راه صحیحی برای پیشرفت است، اما تردید به سیاست اوباما در حال ظهور است؛ حتی در داخل حزب خودش یک دموکرات کنگره پرسید: «یک سال تعامل دقیقا چه چیزی برای شما حاصل کرد؟» بنابراین چه گزینه‌هایی برای اوباما باقی مانده است؟ برخی دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی این امید را دارند که بتوانند چین را همراه خود کنند. اما آنها به طور خصوصی می‌گویند که آمریکا و متحدانش ممکن است نیاز داشته باشند بدون چین مسیرشان را ادامه دهند. دیپلمات اروپایی یاد شده گفت: هیچکس نمی‌خواهد به آنجا برسد.

وی افزود: اما حرفی که اکنون به چینی‌ها می‌زنیم این است که اگر رویکرد کنونی رفتار ایران را تغییر ندهد، دلیلی ندارد به همراهی در مسیر فعلی ادامه دهیم.

هدف ایران از ابتدا ایجاد شکاف در جامعه بین‌المللی بوده است و تحریم‌های یک ‌جانبه می‌تواند در صورتی که یک بلوک از کشورهایی که با ایران تجارت دارند نظیر چین و روسیه، ترکیه و هند به آن پایبند نباشند، تحلیل خواهد رفت. این واقعیت که آمریکا و متحدانش حتی به طی کردن این مسیر به تنهایی فکر می‌کنند، نشانه این است که سیاست اوباما تا چه حد دچار مشکل شده است.