مناظره داغ زاکانی و اطاعت در برنامه رو به فردا

اطاعت اصلاح‌طلب: ملت از عملکرد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شما ناراحت هستند، این عدم رضایت را چگونه اظهار کنند؟

زاکانی اصولگرا: تمام حرف ما با امثال جنابعالی و دیگران این است، چرا زمینه‌ساز مسائلی شدید که منجر به آشوب بشود‌ «علیرضا زاکانی» نماینده مجلس شورای اسلامی- اصولگرا و «جواد اطاعت» استاد دانشگاه - اصلاح طلب پنج‌شنبه شب در برنامه مناظره تلویزیونی موسوم به «روبه فردا» شرکت و نقطه‌نظرات خود را درباره وضع موجود کشور، انتخابات ریاست‌جمهوری، حوادث پس از انتخابات بیان کردند.

به گزارش ایرنا، این مناظره در دقایق اولیه به علت تاخیر آقای زاکانی تنها با حضور آقای اطاعت آغاز شد. وی گفت: «در انتخابات از جناب آقای موسوی حمایت کردم و به این حمایت افتخار می‌کنم و در ضمن احترام بسیار ویژه و مخصوصی نسبت به آقای کروبی دارم و از علاقه‌مندان و ارادتمندان به ایشان از گذشته بوده، هستم و خواهم بود».

در این لحظه دکتر زاکانی در مناظره حضور یافت. سپس آقای اطاعت سخنان نیمه تمام خود را پی گرفت و گفت: «بیشتر برنامه‌های صدا وسیما که من می‌بینم، همه چیز را به استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست‌ها و اینها وصل می‌کنید، این ذهن برای من بیننده ایجاد می‌شود که اگر همه چیز دست استکبار جهانی است پس ملت ایران کجاست، شعور و درک و فهم مردم چه می‌شود، اگر قرار باشد که پشت انتقاد و اعتراض مردم، آمریکا و استکبار جهانی و صهیونیست و اینها باشد اصلا انقلاب نباید می‌شد.»

جواد اطاعت درباره حوادث عاشورا گفت: اگر در روز عاشورا کف و سوت زدن اشتباه است، زدن مردم اشتباهش بالاتر است و کشتن مردم به مراتب خطایش بیشتر است.

به گزارش ایرنا، زاکانی در پاسخ به سخنان میهمان اصلاح‌طلب برنامه گفت: تمام حرف ما با امثال جنابعالی و دیگران این است، چرا زمینه‌ساز مسائلی شدید که منجر به آشوب بشود و چرا در حقیقت مسیری را اختیار کردید که قانون را بشکنید و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسیری را اختیار کردید که در این بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند.

برخلاف نظر جناب آقای اطاعت که برای من بسیار محترم است، بنده فکر می‌کنم کشور هفت ماه است که در آتش یک فتنه می‌سوزد و این آتش فتنه در حقیقت خیلی عمیق‌تر از آن است که بخواهیم آن را منتسب کنیم به رقبا و عناصری که در داخل کشور هستند. این در حقیقت تجلی یک بعد از تقابل نظام اسلامی با نظام سلطه است. زاکانی ادامه داد: در انتخابات ریشه‌یابی موضوع خیلی مهم است و معتقدم باید ریشه‌یابی کرد. روز ۲۵ خرداد چندصد هزار نفر به خیابان آزادی می‌آیند اما روز قدس حداکثر ۴۰تا ۵۰ هزار نفر می‌آیند، شعار نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران و از این جنس شعارها می‌دهند، روز ۱۳ آبان چند هزار نفر در میدان هفت تیر شروع به آتش زدن می‌کنند که با چشم خود اینها را دیده‌ام.

اینها معترض نیستند، معترضین آنهایی بودند که به خیابان آزادی آمدند و نظام توانسته به آنها پاسخ دهد و البته می‌شد خیلی بهتر از این هم عمل بشود و این مسیر را دنبال کرد و در نهایت روز ۱۶ آذر که اوج انتظارات آنها از دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بود، می‌بینیم با بصیرت دانشجویان و دانشگاهیان عزیز و اساتید محترم آنها طرفی نمی‌بندند و در کل کشور به ۴ تا ۵ هزار نفر و در تهران به چند صدنفر می‌رسند.

در ادامه اطاعت گفت: دکتر زاکانی فرمودند ما زمینه‌ساز آشوب شدیم، اما من معتقدم نباید خلط مبحث کرد و اعتراضات و مخالفت مردم را در آنها که فقط به خیابان‌ها آمدند نبینید. چون شما هنوز اجازه نداده‌اید مردم به خیابان‌ها بیایند.

وی افزود: در روز ۲۵ خرداد مردم خودجوش به خیابان آمدند و نه اطلاعیه کسی داد و نه کسی از آنها دعوت کرد. در اعتراض به عملکرد دولت در زمینه انتخابات حدود دو سه میلیون جمعیت از میدان امام حسین تا میدان آزادی آمدند و اعتراض کردند. من اعتراض مردم را فراتر از آنهایی که در خیابان آمدند و هم فراتر از انتخابات می‌دانم.

در بحث اقتصاد دو بار با تورم سرسام‌آور مواجه بودیم. یکی در مجلس چهارم که اصولگرا بوده تورم ۴۹ درصد را تجربه کردیم.

مجلس که قانونگذار و ناظر است می‌تواند در ایجاد تورم نقش داشته باشد. الان که در دنیا بحران اقتصادی است قاعدتا باید قیمت‌ها پایین باشد. چرا قیمت گوشت در دوره اصلاحات طی ۸ سال دولت آقای خاتمی بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان نوسان داشت، اما در دولت فخیمه فعلی و مجلس محترم به ۱۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده؛ یعنی ۵۰۰درصد این یک مثال است. مسکن هم همین وضعیت را دارد. ملت از عملکرد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شما ناراحت هستند.

این عدم رضایت را مردم چگونه باید بیان کنند، یک راهکاری پیش ما بگذار آقای زاکانی، مخلص شما هم هستیم آنقدر ساده انگاری کرده و فکر کردید که با بخشنامه و قانون می‌شود جلوی تورم را گرفت. دولت دچار کسری بودجه شد و ۸ هزار میلیاردتومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد و ریخت در بازار و آن تورم سرسام آور به وجود آمد و امروز از آن طرف گود افتاده‌اید. در مجلس هفتم آقای سبحانی اقتصاددان مجلس گفت که بنزین باید بشود لیتری ۳۰ تومان، ولی الان در مجلس هشتم می‌گویند بنزین باید لیتری ۶۰۰، ۷۰۰، ۵۰۰ و ۴۰۰ تومان به بالا باشد. خوب معلوم است که در بحث اقتصادی برنامه ندارید.

به گزارش ایرنا، زاکانی تصریح کرد: از همین موضوع اقتصادی شروع می‌کنم: از ابتدای سال ۸۴ قرار بوده که برمبنای فوب قیمت خلیج‌فارس در واقع حامل‌های انرژی در ایران فروش برود؛ یعنی اگر بنزین لیتری ۸۰ تومان بوده، بنا بوده از ابتدای سال ۸۴ و نه ده سال بشود قریب ۳۶۰ تا ۳۷۰ تومان. مجلس هفتم اقداماتش در جهت منافع ملی و توجه به حال عموم مردم بود. به خاطر اینکه ما ۱۵ تومان و ۲۰ تومان اضافه می‌کردیم یک شوک قیمتی وارد می‌شد و این در حالی است که آقایان قرار بود ۲۹۰ تا ۳۰۰تومان یکباره گران کنند. ما جلوی این را گرفتیم.

زاکانی اظهار داشت: بحث دروغ، تقلب و جنایت مقدمه این ذهنیت‌ها شد. فردای آن روز هنوز نتایج توسط شورای نگهبان تایید نشده بود که اعلام کردند این انتخابات باید باطل بشه.

اطاعت تصریح کرد: من اجمالا عرض کنم که ایشان می‌فرمایند شما در مجلس ششم گفتید که ما شعار اقتصادی ندادیم اصلا سیاست و اقتصاد از هم منفک نیست، در ثانی اگر ما شعار اقتصادی ندادیم تورم ۱۸ درصدی که تحویل گرفتیم، کردیم تورم ۱۱ درصد، به گونه‌ای شیب تورم روبه‌نزول بود که در برنامه چهارم۹/۹ درصد پیش‌بینی کردیم؛ یعنی یک رقمی بشود.

ولی خوب ما که شعار اقتصادی ندادیم در آن زمان سخنان دوستان از بیرون درباره این معیشت مردم گوش فلک را کر کرده بودند که چرا به معیشت مردم توجه نمی‌کنند و من سوالم این است که شما الان که دو دوره است در مجلس هستید معیشت مردم را چکار کردید ضمن اینکه آقای دکتر زاکانی من عرض کنم خدمت شما که حل شدن معیشت مردم راه‌حل سیاسی دارد، راه‌حل دموکراتیک دارد. با رد صلاحیت که نماینده واقعی مردم به مجلس نرود نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد. شما یک آدم صاحب نظر را رد صلاحیت می‌کنید و یک فرد که تبحر ندارد می‌شود نماینده مجلس، خوب نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند.