نمی‌خواهم وارد مباحث سیاست سینما بشوم

فیلم‌سینمایی «سینه سرخ» به‌کارگردانی پرویز شیخ طادی در مجتمع فرهنگی «اسوه» به نمایش درآمد و با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمبردار، جمعی از بازیگران و مدیر‌عامل موسسه شهید آوینی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، پرویز شیخ‌طادی در ابتدا با اشاره به وقفه چند ساله‌ای که در اکران این فیلم پیش‌آمده، عنوان کرد: در این جلسه قصد ندارم که وارد مباحث سیاست سینما شوم، چرا که این بحث‌ها بارها تکرار شده و همه هم مشکلات را می‌دانند بنده فکر می‌کنم که خوبی جلسه امروز به آن است که می‌توانیم دسته‌جمعی به تماشای این فیلم بنشینیم و از نظرات یکدیگر معدل بگیریم.

وی در عین حال عنوان کرد: آرزو داشتم که سالن‌هایی کوچک مانند سالن فعلی در تمام محله‌های ما بود و می‌توانستیم در آنها به تماشای این فیلم‌ها بنشینیم، چرا که قطعا اگر سالن‌هایی در نزدیکی منزل‌های مسکونی ما وجود داشته باشد، فیلم‌ها بهتر دیده می‌شوند.

شیخ طادی در پاسخ به‌ سوالی درباره نام این فیلم توضیح داد: چهار سال پیش و زمانیکه ساخت این اثر تازه به پایان رسیده بود این سوال زیاد مطرح می‌شد. نماد «سینه سرخ» در کلام و معنا بیشتر معلوم است، یعنی ما قصد داشتیم که با استفاده از این نام بیشتر به داغ‌هایی که امام حسین (ع) و حضرت مسیح دیده‌اند، اشاره کنیم.

این کارگردان در ادامه با تشکر از همکارانش در ساخت این پروژه درباره علت ساخت «سینه سرخ» در مناطق شمالی کشور توضیح داد: از آنجا که این فیلم در تابستان کلید خورد و در آن چهار نوجوان ما را همراهی می‌کردند، بایستی به محلی می‌رفتیم که بتوانیم مسوولیت این چهار نوجوان را به عهده بگیریم، علاوه بر این اتمسفر فیلم هم به‌گونه‌ای بود که انسان را یاد خدا بیندازد و به‌همین دلیل به محلی زیبا با وسعت دید بالا نیاز داشتیم. شیخ طادی درباره شکل‌گیری ایده این فیلم هم اظهار کرد: از آنجا که در ایران در محله‌ها و شهرهای مختلف شاهد بوده‌ام مسیحیان و مسلمانان به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با هم مشکلی ندارند، همین موضوع موجب شکل‌گیری ایده این فیلم شد.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده بود آیا بهتر نبوده که آخر فیلم هم صلیب و کلاه‌خود که هردو نمادهایی مذهبی هستند، در کنار هم باشند، توضیح داد: ما دو ساعت فیلم ساختیم تا بگوییم که جامدات از خودشان هیچ‌چیز ندارند و همه آنها سمبل‌هایی هستند که گاه ما انسان‌ها به آنها دل می‌بندیم و شاید در واقعیت تا این اندازه جدی نباشند.

شیخ‌طادی در پایان جلسه نقد و بررسی این فیلم در پاسخ به سوال دیگری که مبنی‌بر خرافی‌بودن پایان این اثر مطرح شده بود نیز ترجیح داد سکوت کند و برداشت را به عهده بینندگان فیلم بگذارد. مجید اسماعیلی تهیه‌کننده این فیلم هم در این جلسه عنوان کرد: با وجودی که سال‌ها از ساخت این فیلم می‌گذرد، این اثر هم‌چنان برای من تازگی دارد و از دیدن آن بسیار لذت می‌برم.

وی در ادامه به ذکر توضیحاتی درباره نحوه فعالیت‌های موسسه فرهنگی _ هنری شهید آوینی پرداخت و گفت: اکنون تمام جهان در تلاش است تا جنگ را به‌وسیله روایت‌ها هدایت کند به همین دلیل هم همواره عده‌ای سعی دارند که روایت‌هایی قوی ارائه کنند.

دراین زمینه ما فعالیت کمتری داشته‌ایم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که دراین فیلم کنار هم قرار‌گرفتن دو دین در کنار یکدیگر را به تصویر بکشیم. در واقع «سینه‌سرخ» تلاشی است که دو دین را به‌صورت نمادین در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و خوشبختانه بازتاب‌های بین‌المللی این فیلم گویای موفقیت آن است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که آیا بهتر نبوده چنین اثری از تلویزیون پخش شود تا مخاطب بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: این فیلم با نگاه سینمایی ساخته شده و قطعا مخاطبی که در سینما فیلم را می‌بیند، تاثیری به مراتب بیشتر می‌گیرد، البته هر محصولی بعد از سینما به تلویزیون هم منتقل می‌شود. او ادامه داد: این فیلم به شیوه‌ای است که پس از دیده‌شدن کمی ما را به تامل وا دارد و ایده‌های مذهبی ما تقویت شود.

این فضا باید در سینمای ما نیز گسترش یابد، چرا که به‌هرحال سینما حکم مادر دارد و آنچه در سینما دیده می‌شود، به مراتب اصیل‌تر است.

اسماعیلی درباره فروش و اکران آثاری از قبیل «سینه‌سرخ» اظهار کرد: فکر می‌کنم نوعی بیماری در اکران وجود دارد که بسیاری از فیلم‌ها از جمله «سینه‌سرخ» را زمین‌گیر کرده است، البته در زمینه این فیلم بخشی از مشکل هم به بنده بر می‌گردد، چرا که شاید اگر بیشتر تلاش می‌کردم، این فیلم قبل از این به نمایش در می‌آمد.

البته برای اکران باید فضای خاصی حاکم باشد تا فیلم با اقبال مواجه شود و ما که خود را فرهنگی‌تر و نخبه‌تر می‌دانیم، باید از این فضاها استقبال بیشتری داشته باشیم. محمد قهرمانی مدیرعامل موسسه فرهنگی _ هنری «شهید آوینی» نیز در بخشی از این نشست به صحبتی کوتاه پرداخت و گفت: متاسفانه زمینه‌ها و بستر‌های لازم برای تماشای فیلم‌هایی از قبیل «سینه‌سرخ» در کشور کم است، لذا ما تلاش کردیم تا این فیلم به اکران درآید. البته در بحث اکران سینما‌داران هم نقشی حساس دارند و تصمیم‌گیرنده اصلی آنها به‌شمار می‌آیند.

بنده قریب به یکسال در تلاش بودم تا بتوانم این فیلم را در چند سینمای محدود به اکران در آورم و بعد از پیگیری‌های مکرر، اکنون این فیلم در چند سینما و در شرایطی که بخشی از آن با جشنواره فجر همزمانی دارد به نمایش در خواهد آمد.