دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی مطبوعاتی درباره موارد مورد بحث در جلسه مجمع تشخیص و برخی مسائل روز سخن گفت. وی همچنین درباره نامه روز جمعه خود به مقام معظم رهبری توضیحات کاملی را ارائه داد. به گزارش ایسنا، محسن رضایی درباره حوادث اخیر گفت: در مورد حوادث اخیر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از هتاکی‌هایی که در روز عاشورا نسبت به مراسم عزای حسینی صورت گرفته بود انتقاد و آن را محکوم و از حرکت جوشنده مردم نیز تقدیر و تشکر کردند و گفتند همیشه مردم در حوادث مهم و سرنوشت‌ساز انقلاب و نظام، اصول و ارزش‌ها را حفظ کرده‌اند و یک بار دیگر در راهپیمایی میلیونی خود جواب هتاکان را دادند.

وی افزود: در مجموع مجمع تشخیص مصلحت نظام هتاکی‌های اخیر را محکوم می‌کند و از مسوولان مربوطه می‌خواهد عاملان این حوادث را تحت پیگرد قرار دهند و به مجازات برسانند؛ اگر چه این حضور میلیونی می‌تواند نقطه آغازی بر وحدت مردم و نخبگان از همه اقشار با محوریت ولایت ، قانون و ارزش‌ها باشد و با هماهنگی بیشتری توسعه یابد و پی‌گیری شود تا بتوان از ایجاد ابهامات و نگرانی‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

یکی از خبرنگاران پرسید «‌آیا پیش از ارسال نامه‌تان به مقام معظم رهبری صحبتی با مجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام و منتقدان به انتخابات داشته‌اید یا خیر؟» که رضایی پاسخ داد: خیر، درباره نامه هیچ صحبتی در مجمع نداشتیم، اما پس از بیانیه آقای میرحسین بحث من این بود که نخبگان از مردم‌، عقب نیفتند و در حقیقت به مردم بپیوندند.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید «‌چرا این تصور وجود دارد که نخبگان از مردم عقب مانده‌اند؟»

رضایی در پاسخ گفت: حضرت امام (ره) تعبیری داشتند و می‌فرمودند مردم همیشه جلوتر از ما حرکت می‌کنند. ما هم در دوران انقلاب همواره با این موارد مواجه می‌شدیم که نخبگان دچار تردید می‌شدند، اما زمانی که حرکت مردمی اتفاق می‌افتاد نخبگان نیز با آنها همراه می‌شدند و ابهاماتشان برطرف می‌شد؛ چرا که حرکت مردمی در واقع یک تایید الهی است. در حوادث ملی مردم همیشه زودتر اقدام می‌کنند و همین امر تردیدها و ابهامات نخبگان را کمتر و زمینه‌های اجماع در میان آنان را بیشتر می‌کند. خبرنگار دیگری به رضایی گفت «‌در نامه خود به مقام معظم رهبری تلویحا ذکر کرده‌اید که ایشان پیام وحدت بدهند، مگر تا کنون ایشان این پیام را نمی‌دادند؟ پس چرا دوباره تاکید کردید؟»

وی پاسخ داد: سوال خوبی را مطرح کردید. بحث این است که از حرکت مردم در روز چهارشنبه نقطه عزیمتی بسازیم تا چند اتفاق روی دهد. اول آن‌که سرمایه‌گذاری اقتصادی که با کندی مواجه شده‌، تند شود و ابهامات دنیا را رفع کرده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش دهیم. نکته دوم این که با این حرکت مردم نخبگان و سیاسیونی که دچار اشتباهات سیاسی شدند، درصدد جبران اشتباهات خود برآیند. نکته سوم تاکید دارد بر پیام‌های مقام معظم رهبری که می‌تواند نشاط سیاسی را افزایش دهد؛ چرا که صحبت‌های ایشان همواره حرکت‌های مردمی را کنترل می‌کند و نکته آخر وحدت است. درست است که حرکت مردمی می‌تواند نقطه‌ای برای تقویت وحدت باشد، اما صحبت‌های مقام معظم رهبری می‌تواند حضور مردم را در صحنه کامل و آن را به حرکت معناداری تبدیل کند که وحدت را تقویت کند.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید «‌اگر رهبران این اتفاقات جرم‌هایی را مرتکب شده‌اند به نظر شما آیا باید از این عوامل چشم‌پوشی شود؟»

رضایی در پاسخ گفت: من در نامه گفته‌ام که وحدت را باید بر عدالت مقدم کنیم‌، اگر وحدت شکل بگیرد عدالت روند خود را طی می‌کند. من در نامه‌ام گفته‌ام سیاسیونی که اشتباه کرده‌اند بیایند و جبران کنند، این موضوع می‌تواند بسیار در فضای وحدت موثر باشد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره کمیسیون ملی انتخابات و این که طرح پیشنهادی وی هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اظهار کرد: بحث اصلاح قانون انتخابات که از پیش از انتخابات در مجلس درباره آن بحث شده بود، در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی شد و هم‌چنان در حال پیگیری است و ادامه خواهد یافت.

انتقاد شدید حسینیان از محسن رضایی

رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به محورهای مشترک نامه رضایی و بیانیه اخیر موسوی درباره وحدت و آشتی ملی گفت: محورهایی از نامه و بیانیه سیاسی محسن رضایی و موسوی با هم مشترک است که این امر نشان می‌دهد اینگونه نامه‌ها و بیانیه‌ها از یک مرکز مشترک برنامه‌ریزی می‌شود.حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در نقد نامه اخیر محسن رضایی به رهبر معظم انقلاب سخنانی بیان کرد.وی با تاکید بر اینکه اگر در نامه سیاسی آقای رضایی به رهبر انقلاب منظور از وحدت، وحدت بین مردم است این محور قطعا حول اسلام، مکتب اهل بیت، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) و اندیشه او، ولایت فقیه و قانون اساسی است، اظهار داشت: راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن در هر سال نشان از وحدت سراسری ملت ایران دارد و راهپیمایی روز چهارشنبه مردم تهران و سراسر کشور تبلور این وحدت شکست‌ناپذیر امت اسلامی است.حسینیان تاکید کرد: حضور با شکوه مردم تهران و نیز مردم سراسر کشور نشان‌دهنده وحدت شکست‌ناپذیر آنان بود و منجر به بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب اسلامی شد که باید این وحدت را همگان قدر دانسته و از آن حمایت کنند.وی در ادامه افزود: اگر منظور از وحدت، وحدت با سران فتنه است که همچنان بر طبل مخالفت و ایستادگی در راه شیطانی خود می‌کوبند، این وحدت خیانت به ملت است.

رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با ابراز تعجب از محسن رضایی که محتوای بیانیه روز جمعه موسوی را عقب‌نشینی می‌خواند، تصریح کرد: متاسفانه آقای رضایی عقب‌نشینی نظام را، پیشنهاد سازنده در نامه سیاسی خود می‌انگارد.

وی به محورهای مشترک نامه محسن رضایی و بیانیه موسوی اشاره کرد و اظهار داشت: سخنان مشترکی چون اذعان به وجود بحران، محور قرار دادن اقتصاد، عمل کردن مجلس و قوه قضائیه به وظایف قانونی، محور مشترکی است که در نامه و بیانیه سیاسی محسن رضایی و میر‌حسین موسوی مشترک است که این امر نشان‌دهنده آن است که این گونه خواسته‌های غیر‌قانونی و احیانا شعارهای حقی که اراده باطل از آنها صادر شده، در یک مرکز مشترک برنامه‌ریزی می‌شود و از حلقوم افرادی خاص خارج می‌شود.وی در پایان تاکید کرد: آقای رضایی باید بداند نوشتن چنین نامه سیاسی وحدت ملی را که در روز چهارشنبه تبلور پیدا کرد به هم خواهد زد، از این رو از وی می‌خواهیم از این اقدامات خود دست برداشته و به دامن ملت بپیوندد.